انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی از سر گرفته می‌شود

با توجه به اینکه بیش از شش ماه است گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی منتشر نشده، سرپرست دفتر خودرو نیرو محرکه وزارت صمت، از آغاز انتشار منتشر آن‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

انتشار گزارش کیفی خودروهای داخلی از سر گرفته می‌شود

امیر جعفرپور که چند ماهی است سرپرست دفتر خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است، امروز (یکشنبه) از مرکز آزمون آلایندگی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به ارزیابی کیفیت و استاندارد خودروهای سواری، خودروهای سنگین و موتورسیکلت می‌پردازند و تا ۹ ماهه گذشته نیز به صورت ماهانه ارزیابی کیفی خودروهای داخلی را انجام و گزارش آن را منتشر می‌کرد؛ بازدید کرد.

حدود ۹ ماه بود که این گزارش‌ها به دلایل متعدد از سوی وزارت صمت و پس از آن به دلیل کرونا و ... منتشر نشده بود؛ سرپرست دفتر خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت امروز با بیان اینکه گزارش کیفیت سنجی خودروها در سال ۹۸ به دلیل کرونا با تاخیر مواجه شده است، اعلام کرد که به زودی انتشار این گزارش‌ها از سر گرفته خواهد شد. تغییرات مدیریتی و برخی دلایل دیگر فرآیندها انتشار این گزارش‌ها را به تاخیر انداخت اما مجددا گزارش‌های کیفی خودرو به صورت ماهانه توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد منتشر خواهد شد. همچنین گزارش تجمعی سال ۹۸ نیز به زودی انتشار خواهد یافت.

با افزایش عمق داخلی‌سازی خودرو، سنتاره کیفی آن افزایش می‌یابد

وی در رابطه با ملاک‌های کسب ستاره‌های کیفی و در حقیقت ارزیابی خودروها اظهار کرد: همواره در مسیر بهبود شاخص‌ها تلاش شده است. بر این اساس ارزیابی‌های متعددی از مشتریان صورت گرفته و دیگر ارزیابی مصرف‌کننده‌، ملاک نهایی در تعیین کیفیت‌سنجی خودروها خواهد بود. علاوه بر این از این پس ملاک کیفی بودن خودروها، ضریب ساخت داخل نیز خواهد بود. بر این اساس هر خودرویی که در عین حفظ کیفیت، نسبت به افزایش عمق ساخت داخل اقدام و موفق به کسب رضایتمندی مشتری شده باشد ستاره بیشتری کسب خواهد کرد.

این مقام مسئول در رابطه با سرنوشت اجرای استانداردهای هشتاد و پنج گانه در صنعت خودرو کشور، تصریح کرد: به جز استاندارد آلایندگی‌ها که به دلیل برخی موارد قابلیت اجرایی ندارد اما خودروسازان درصد بالایی را رعایت کرده‌اند، تمامی استانداردهای هشتاد و پنج گانه اجرا می‌شود. البته ممکن است تغییر نکردن ظاهر، باعث شود تا مردم متوجه تغییرات خودروها نشوند اما خودروسازان بزرگ کشور موفق به تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ شده و بخش عمده‌ای از تولیدات آن‌ها با همین استاندارد است.

سرپرست دفتر خودرو نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با الزام ارتقا آلایندگی خودروها از یورو ۴ به یور ۵، گفت: در حالی که طی مدت اخیر فلزات مورد استفاده در کاهش آلایندگی‌ها افزایش قیمت چشمگیری داشته و منجر به توقف برخی خطوط تولید شده است؛ این در حالی است که از سوی دیگر به دلیل عدم توزیع متناسب و کافی سوخت یورو ۵، عملکرد این قطعات گرانبها با مشکل روبرو می‌شود که البته به دو چندان به ضرر خودروساز خواهد بود؛ چراکه پس از پیمایش کمی، به دلیل عدم تناسب سوخت با قطعات به کار رفته برای بهبود آلایندگی‌ها، قطعه را از کار خواهد انداخت. بنابراین به دلیل اینکه خودرو همچنان مشمول گارانتی شرکت است، شرکت موظف به تعویض این قطعه خواهد شد.

وی افزود: ضمن اینکه عدم توزیع سوخت متناسب در جایگاه‌ها برای مشتری هم صرفه ندارد که مسافت زیادی را طی کند تا از یک جایگاه مشخص سوختگیری کند. براساس مصوبه دولت تامین سوخت متناسب باید شش ماه پیش از اعمال استاندارد جدید اجرایی شود اما این قانون حذف شده است.

تا پایان سال به تناسب عرضه و تقاضا خودرو خواهیم رسید

جعفرپور در ادامه با اشاره به اتفاقات سال ۹۷ از جمله ممنوعیت واردات خودرو از خرداد ماه، قیمت‌گذاری خودروها در اوایل بهمن ماه و...، گفت: از آن زمان تاکنون خودروسازها با وجود ضرری که مشمول آن ها شده بود تولید را دنبال کرده‌اند که امروز شاهد ساخت خودرو با عمق ۹۲.۵ درصد هستیم و بسیاری از مشکلات عرضه حل شده است. تا پایان سال نیز به تعادل عرضه و تقاضا خواهیم رسید.

سرپرست دفتر خودرو نیرو محرکه وزارت صمت در پایان با بیان اینکه به پراید به عنوان خودرویی اقتصادی باید افتخار کنیم، اظهار کرد: این خودرو با قیمت ۲۵۰۰ دلاری که ارزشی به مراتب بالاتر از این رقم دارد، باعث افتخار است؛ چرا که در طول بیش از ۳۰ سالی که این خودرو مورد استفاده شده است از ابتدا تاکنون با وجود هزینه‌های بسیاری که برای خودروساز داشته، بسیار هم تغییر کرده است.

جعفرپور در حین بازدید از مرکز تست شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ضمن تقدیر از عملکرد این شرکت در حوزه بازرسی انجام ارزیابی‌های فروش و خدمات پس از فروش و انجام تست های آلایندگی اعلا کرد: در بحث اهداف و شاخص‌های کیفیت در سال ۹۹، ظرف روزهای آتی اهداف و برنامه های کیفیت بر اساس شاخص‌های مورد اندازه گیری اعمال خواهد شد که به نسبت سال گذشته سختگیرانه‌تر بوده و چند شاخص جدید نیز به آن اضافه می‌شود. ضمن اینکه تنوع در شرایط فروش و تنوع در خدمات پس از فروش نیز برای ما دارای اهمیت بسیاری است.

وی همچنین در مورد عملکرد شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز اعلام کردند: تعداد ۳۰ هزار آدیت خودرو در خط تولید مورد بررسی قرار گرفته و همچنین ۳۵۰۰ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در ۳۵۰ شهر کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و بیش از ۲۵۰۰ تست مربوط به تست آلایندگی های خودرو صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها