روابط خصمانه چین و آمریکا شورای امنیت را فلج کرده است

به گفته مقامات، برای حدود یک دهه، شورای امنیت سازمان ملل چندین بار بر اثر پافشاری روسیه بر سر بحران سوریه، دچار بن بست شد. امروز اما این رقابت بین چین و آمریکا است که به مجموعه‌ فزاینده‌ای از مسائل دامن می‌زند.

روابط خصمانه چین و آمریکا شورای امنیت را فلج کرده است

به نقل از خبرگزاری فرانسه، تا سال ۲۰۱۷، واشنگتن و پکن در سه موقعیت به تفاهم رسیدند که این امر به سازمان ملل متحد اجازه داد در مواجهه با تهدید هسته‌ای کره شمالی، موضع واحدی را اتخاذ کند، از جمله در موضوع تحریم‌های هسته‌ای کره شمالی.

اما حالا یعنی سه سال بعد از آن تاریخ، بیماری کووید ۱۹ شاهد به وجود آوردن رقابتی خشن بین دو عضو اصلی سازمان ملل است که باعث شده آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از "فقدان رهبری" در بدترین بحران جهانی از سال ۱۹۴۵ به این سو، احساس آشفتگی کند.

وی اخیراً گفت: گاهی اوقات در جایی که شاهد قدرت هستیم، رهبری مورد نیاز را نمی‌بینیم.

حتی با گذشت بیش از دو ماه از مذاکرات، ۱۵ عضو شورای امنیت نتوانسته‌اند در مورد قطعنامه حمایت از فراخوان دبیرکل سازمان ملل متحد برای آتش‌بس جهانی، در حالی که جهان در حال مبارزه با ویروس کرونا است، به توافق برسند.

تنها دلیل آن اختلافات آمریکا و چینی‌ها درباره بخشی از پیش‌نویس قطعنامه درخصوص سازمان بهداشت جهانی است که رئیس جمهور ترامپ گفته روابطش را با آن قطع می‌کند.

مقامات سازمان ملل و دیپلمات‌ها هر دو می‌گویند که به نظر می‌رسد درگیری بین چین و آمریکا به سایرین نیز سرایت کرده است. این موضوع آن‌ها را به شکل فزاینده‌ای نااُمید می‌کند.

یک سفیر که به صورت گمنام صحبت می‌کرد، گفت: شورای امنیت ۴۵ سال بین سال‌های ۱۹۴۵ و ۱۹۹۰ به خاطر جنگ سرد در حالت انجماد و بلااستفاده بوده است. آخرین چیزی که نیاز داریم، جنگ سرد دیگری است که شورای امنیت را دوباره به حالت انجماد دربیاورد.

وی افزود: وارد کردن اختلافات دوجانبه به شورا، یک فاجعه است.

یک سفیر دیگر گفت: ما واقعاً نباید وارد یک جنگ دیگر شویم. اما شرایط کنونی هم زیاد خوب به نظر نمی‌رسد و اینکه به رهبری، بیماری یا روابط چین و آمریکا توجه کنیم، تفاوتی ندارد. این سه موضوع شدیداً به هم مرتبط هستند.

وی ادامه داد: در سازمان ملل کشش خطرناکی به سمت قلمروی جدید و ناکارآمد وجود دارد.

یک مقام دیگر سازمان ملل که او هم در جایگاه ناشناس صحبت می‌کرد، گفت: در گذشته، زمانی که بین اعضای شورا اختلاف نظر وجود داشت، این اختلاف نظر بین اعضا تقسیم و شکسته می‌شد. بدین ترتیب مخالف شما بر سر یک موضوع خاص، در موضوع دیگری بهترین متحد شما بود. آنچه الان شاهدش هستیم لبریز شدن همه‌چیز است.

وی در حالی که به وضوح به شرایط هنگ‌کنگ، جایی که قانون امنیتی چین دو عضو دائم سازمان ملل را روبه‌روی هم قرار داده است، اشاره می‌کرد، گفت: بنابراین موافقت‌ها و مخالفت‌هایی وجود دارد که از موضوعی به موضوع دیگر سرایت می‌کنند.

این صاحب منصب اشاره کرد: تنش بین آمریکا و چین برای کل دنیا مشکل‌ساز است؛ به این معنی که شورای امنیت در محدوده‌ای از مسائل نمی‌تواند پا پیش بگذارد.

چندین سفیر با این نظر موافقت کردند.

اولاف اسکووگ، سفیر اروپا در سازمان ملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک شکستگی بزرگ در معماری چند جانبه جهانی وجود دارد، که این موضوع بسیار جدی است.

کریستف هاسگن، سفیر آلمان در سازمان ملل که در حال حاضر عضو غیردائم شورا به حساب می‌آید، با اشاره به رگبار توییت‌های خصومت‌آمیز که بین چین و آمریکا رد و بدل می‌شود، اظهار کرد: شاهد قطبی‌سازی در شورای امنیت هستیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی روز پنج‌شنبه تأسف خود را نسبت به اینکه بیماری کرونا در قدرت‌های بزرگ حس تواضع ایجاد نکرده است، ابراز کرد.

او در اظهاراتی خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: اگر بحران حال حاضر نشان‌دهنده یک چیز باشد، آن چیز شکنندگی ماست. زمانی که شکننده هستیم، باید متواضع باشیم. وقتی متواضع باشیم، باید متحد و در همبستگی باقی بمانیم.

گوترش افزود: تا به حال ندیده‌ام که فعالیت شورا از سوی اعضا مختل شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها