گسترش حضور زنان روستایی قم در فعالیت‌های کشاورزی

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با اجرای طرح‌های متنوع آموزشی و ترویجی، حضور زنان روستایی قم در فعالیت‌های کشاورزی گسترش می‌یابد.

گسترش حضور زنان روستایی قم در فعالیت‌های کشاورزی

محمدرضا حاجی رضا گفت: در همین رابطه سال گذشته طرح آموزش و ترویج تغذیه سالم در میان زنان روستایی استان با هدف ارتقا سطح سلامت و اقتصاد خانواده در قم برگزار شد و این روند همچنان ادامه دارد.

او افزود: احیای نقش زنان به عنوان تامین کننده سلامت اعضای خانواده، افزایش روحیه مشارکت و انگیزه فعالیت بیشتر در میان زنان روستایی و کمک به اقتصاد خانواده‌های روستایی از جمله مهمترین اهداف طرح ‌های آموزشی و ترویجی در میان زنان روستایی استان است.

او ادامه داد: زنان روستایی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی اعضای خانواده برعهده دارند،‌ بنابراین هرچه آنان بیشتر با اصول کشاورزی و تغذیه صحیح آشنا باشند می‌توانند با هزینه کمتر نیازهای افراد مختلف خانواده را تامین کنند و این کمک بزرگی به اقتصاد این نهاد اجتماعی است.

حاجی رضا گفت: از طرف دیگر زنان بخش مهمی از بهره‌برداران بخش کشاورزی استان را تشکیل می‌دهند که حمایت از آنان موجب‌ حفظ تولید و اشتغال در مناطق روستایی و عامل جلوگیری کننده از مهاجرت خانواده‌ها از روستا به شهر است.

او با اشاره به نقش صندوق‌های اعتباری برای حمایت از طرح‌های آموزشی و ترویجی در میان زنان روستایی استان، افزود:‌ در همین رابطه ۲۶ صندوق اعتبار خرد زنان روستایی با عضویت ۹۰۰ تن درقم فعالیت می‌کند و امکان خوبی برای گسترش حضور زنان روستایی استان در حوزه کشاورزی از این طریق فراهم شده است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌ نحوی‌ که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

منبع: خبرآنلاین

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها