دردسرهای آبی کلاسیک

رنگ سال 2020 چیست؟ چطور انتخاب شده و با چه رنگ‌هایی هماهنگ می‌شود؟ به همراه یادداشت یک روان‌شناس درباره آسیب‌های توجه افراطی به مد

دردسرهای آبی کلاسیک

شاید تا امروز به اهمیت ‌رنگ‌ها فکر نکرده باشید اما رنگ یکی از عوامل تاثیرگذار بر زندگی انسان‌هاست و نقشی اساسی در ایجاد ارتباط میان انسان و محیط اطراف ایفا می‌کند. شکی در این نیست که انسان‌ها تحت تأثیر رنگ‌ها قرار می‌گیرند، مثلا به فلان تیم علاقه دارند چون رنگ لباسش، رنگ مورد علاقه آن‌هاست یا فلان پیراهن را می پوشند چون از رنگش، بیشتر خوش شان می‌آید. در این بین، رنگ سال 2020 آبی کلاسیک است. در پرونده امروز زندگی سلام علاوه بر چگونگی انتخاب رنگ سال، نکات جالبی درباره ماهیت رنگ ها، اصول هماهنگ کردن لباس‌‌ها با آبی‌کلاسیک و ... گفته‌‌ایم و نظر یک روان‌شناس را درباره جدی گرفتن بیش از حد چنین موضوعاتی پرسیده‌ایم.

آن چه درباره رنگ‌ها نمی‌دانستید!
اولین رنگ‌هایی که انسان اولیه شناخت، سفید و سیاه بود(شب و روز) یا به عبارت دیگر آبی تیره در شب و زرد روشن در روز. انسان بعد از آشنا شدن با رنگ‌ها، با گذشت زمان به نقاشی‌های روی دیوار غارها که خودش ترسیم کرده بود، رنگ داد و توجه به رنگ جای خود را در زندگی انسان باز کرد. آن‌ها مواد اولیه رنگ‌ها را از عناصر طبیعی تهیه می‌کردند اما بعدها رنگرزی به عنوان شغلی برای انسان اهمیت یافت. واژه رنگ مترادف کلمه انگلیسی hue یا colour، اتفاق فیزیکی است که در اثر تابش و انعکاس نور در مقابل چشم بیننده، نمایان می‌شود و پدیده‌ای عینی است. واژه مترادف دیگری که برای رنگ وجود دارد pigment و colorant به معنی رنگ‌دهنده و رنگدانه است که با خواص فیزیکی و شیمیایی مولکول‌های رنگ‌دار مرتبط است و ماهیت رنگ را بررسی می کند. در خور ذکر است قبل از تولید رنگ‌های صنعتی، همه رنگ‌ها از گیاهان و پودرهای صنعتی تهیه می‌شدند، مثلا از گیاهانی مانند: حنا، گل سفید، روناس و ... .

رنگ سال چیست
و چطور انتخاب شد؟
شرکت پنتون، جزو معروف‌ترین کارآفرین‌هایی است که در حوزه انتخاب رنگ سال فعال است. پنتون گروهی متخصص دارد که رنگ‌های مد را هرساله در روزهای ابتدایی شروع سال میلادی، اعلام می‌کنند. اعضای این گروه برای پیش‌بینی رنگ سال، ابتدا به این مسئله توجه می‌کنند که مصرف کننده‌ها، بیشتر چه رنگ‌هایی را دوست دارند و چه رنگ‌هایی را دوست ندارند. بنابراین برای این کار به شوهای تجاری سر می‌زنند تا تولیدات برندها را ببینند. شاید به نظر کار ساده‌ای بیاید اما این‌طور نیست. دلیل موفقیت این شرکت در پیش‌بینی رنگ‌ها، درک متخصصان این شرکت از رنگ‌ها و توانایی ارتباط برقرار کردن با رنگ‌هاست. در واقع احساس آن‌ها درباره رنگ‌هاست که به انتخاب آن‌ها کمک می‌کند. آن‌ها معتقدند رنگ‌های مد اهمیت بسیار زیادی دارند چون نه تنها پوشش ما را تعیین می‌کنند بلکه روی تمام اتفاقات دنیا نیز تاثیر می‌گذارند و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند. البته در این بین انتخاب رنگ سال باعث رونق فروش برندهای پوشاک و رواج مصرف‌گرایی هم می‌شود.
تاثیر مهم‌ترین اتفاقات سال بر رنگ سال: در حقیقت باید گفت که انتخاب رنگ سال یک فرایند پیچیده است که به اقتضای اتفاقات و عواملی که در سال گذشته جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ مثل جنگ‌ها، بلایای طبیعی، بحران‌های اقتصادی، بیماری‌ها و ... انتخاب می‌شود. به عنوان نمونه وقتی در یک سال بلایای طبیعی زیادی همچون سیل و زلزله به کشورهای زیادی آسیب وارد می‌کند و دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، روی رنگ آن سال اثر مستقیم می‌گذارد و رنگی متناسب با این اتفاقات انتخاب می‌شود تا از لحاظ روانی بر مردم سراسرجهان تاثیر بگذارد و یک آرامش نسبی در جهان برقرار کند.
جلسه محرمانه‌ای که سالی دوبار تشکیل می‌شود: روند انتخاب سالانه یک رنگ خاص با عنوان رنگ سال توسط موسسه پنتون دو بار در سال به میزبانی این شرکت در پایتخت اروپا در جلسات محرمانه با شرکت نمایندگان ملل مختلف «گروه استانداردهای رنگ» برگزار می‌شود. پس از دو روز بحث و بررسی، آن‌ها یک رنگ را برای سال بعد انتخاب می‌کنند که طبق رسم سال‌های اخیر، چند روز مانده به شروع سال جدید میلادی، رنگی که در سایت پنتون به عنوان رنگ سال 2020 انتخاب شد، آبی کلاسیک بود. رنگی که تقریبا معادل آبی پررنگ یا سرمه‌ای ملایم است. در دو سال گذشته نیز یعنی ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب رنگ‌های بنفش و مرجانی به عنوان رنگ سال انتخاب شدند. آبی کلاسیک می‌تواند همان رنگ دلخواهی باشد که بسیاری از افراد امسال انتظار آن را داشتند.

7 توصیه برای هماهنگ کردن لباس با رنگ سال
رنگ سال موضوعی نیست که آن قدر جدی گرفته شود و به خاطرش هزینه کنید و در حالی که کلی لباس سالم و شیک دارید، بروید و متناسب با رنگ سال لباس های جدید بخرید اما اگر به لباس نیاز دارید، می توانید متناسب با شرایط شغلی، تحصیلی و خانوادگی در خرید لباس های جدید رنگ سال را هم لحاظ کنید، بدون این که کل لباس های قبلی را بی خیال شوید. خب در ادامه ما به شما کمک می کنیم متناسب با لباس هایی که دارید آن ها را با رنگ سال هماهنگ کنید. شما می‌توانید این رنگ را با فیروزه‌ای، بنفش یاسی، سبز فسفری، قهوه‌ای، خاکستری، لیمویی، نارنجی، سبز، قرمز و سفید متناسب با لباس‌تان یا دیگر وسایل خانه‌ ترکیب کنید بنابراین دغدغه‌ای از بابت ترکیب رنگ با آبی پر رنگ نخواهید داشت و به راحتی می‌توانید استایل مد نظرتان را بیابید. به گفته شرکت پنتون، رنگ 2020، به روان انسان آرامش می‌بخشد اما چند نکته برای هماهنگ کردن لباس‌ها با رنگ سال:
رنگ سفید در کنار این آبی خاص، به خوبی جور خواهد شد! آبی‌کلاسیک رنگی آرام‌بخش است و ترکیب آن با رنگ سفید، ظاهری پاک و آرام به شما می‌دهد. این ترکیب یکی از بهترین ترکیب‌های رنگی برای فصل تابستان است که با خود احساس خنکی به‌همراه دارد. پوشیدن شلوار سفید به همراه یک پیراهن یا مانتوی آبی‌کلاسیک یا شومیز سفید به همراه شلوار یا دامنی به رنگ آبی‌کلاسیک می‌تواند ایده خوبی برای بهتر به‌نظر رسیدن باشد.
خاکستری از جمله رنگ‌های اسرارآمیز است که طیف روشن آن، گزینه مناسبی برای هماهنگ‌کردن با آبی‌کلاسیک است. مثلا پوشیدن یک کت یا دامن خاکستری با پیراهنی به رنگ آبی‌کلاسیک، زیبایی منحصربه فردی به ظاهر شما می‌دهد. البته رنگ خاکستری تیره گزینه مناسبی برای همراه شدن در کنار این آبی نیست چون استفاده از دو رنگ تیره در کنار یکدیگر جالب به نظر نمی‌رسد.
تضاد رنگ زرد درکنار آبی‌کلاسیک ، ظاهر‌ خوبی به شما می دهد اما اگر با این همه تضاد احساس خوبی ندارید، می‌توانید بسته به سلیقه خود، از رنگ زرد در لوازم کوچک‌تر مثل کیف، کفش و ساعت یا در اندازه‌های بزرگ‌تر و در موارد پوشیدنی(برای زنان) مثل شال و روسری استفاده کنید.
اگر تضاد بین رنگ‌های آبی و زرد با روحیه‌تان سازگار نیست، پیشنهاد می‌کنیم رنگ نارنجی یا آجری را به جای زرد به کار ببرید. رنگ نارنجی، مات‌تر است و به دلیل تضاد کمتر، احساس راحتی بیشتری به شما می‌دهد. توصیه می‌شود در تناژ نارنجی کمی تغییر ایجاد کنید و آن را با خیال راحت به سمت خردلی یا قهوه‌ای ببرید.
ساده‌ترین ترکیب رنگ با آبی‌کلاسیک، هماهنگی آن با آبی‌های دیگر مثل آبی آسمانی، آبی نفتی، آبی رویال یا سرمه‌ای است. این ترکیب رنگ را می‌توان برای پوشش‌های رسمی‌تر امتحان کرد.
بسیاری از ترکیب‌های رنگ در دنیای مد، از طبیعت الهام گرفته ‌اند، مثل ترکیب رنگ آبی‌کلاسیک و سبز که یادآور پرهای طاووس است. سبز و آبی کلاسیک به هم نزدیک اند و تضادی ندارند. بهتر است به جای استفاده از سبز‌های معمول، به سراغ سبزهای خاص‌تر مانند زمردی یا یخی بروید.
رنگ مشکی از جمله رنگ‌های خنثی و یکی از کم‌دردسرترین رنگ‌هاست که می‌توانید همراه رنگ آبی‌کلاسیک استفاده کنید. به‌عنوان نمونه، پوشیدن یک مانتو و شلوار آبی کلاسیک با کیف و کفش مشکی، ایده‌‌ای ساده برای پوششی به‌روز ویژه خانم‌هاست و پیراهن آبی و شلوار مشکی برای آقایان.

نکاتی روان‌شناسانه درباره رنگ آبی‌کلاسیک
در روان شناسی نوین، رنگ‌ها یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می‌آیند چراکه هریک تأثیر خاصی بر روح و جسم فرد باقی می‌گذارند و نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی هستند. رنگ‌ها به دو دسته رنگ‌های گرم و سرد تقسیم می‌شوند. به طور کلی، رنگ آبی در میان مردان بسیار محبوب است. آبی به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش شناخته و اغلب به عنوان نماد صداقت، اعتماد، وفاداری، اعتماد به نفس، هوش و ... در نظر گرفته می شود. از مزایای رنگ سال 2020، کمک به تمرکز افکار به ویژه با توجه به پیشرفت‌های شتاب‌بخش فناوری است. در ضمن رنگ آبی به خصوص در طیف‌هایی شبیه آبی کلاسیک، موجب آرامش درونی افراد می‌شود. نکته جالبی که در این میان می‌توان اشاره کرد این است که طبق تحقیقات یکی از دانشگاه های اوکراین، هر دو جنس زن و مرد به رنگ آبی یعنی رنگ سال 2020 علاقه دارند! اما درباره رنگ بنفش هیچ شباهتی به هم ندارند. رنگ بنفش در صدر فهرست رنگ‌های مورد علاقه خانم‌هاست و حتی در بین 10 رنگ مورد علاقه مردان هم جایگاهی ندارد!

وقتی توجه به مُد وارد محدوده خطر می‌شود
توجه بیش از حد به بعضی چیزها مثل رنگ سال و ... خبر از گرایش افراطی به مد می‌دهد که عوامل موثر و عوارض روانی آن قابل تامل است

کمتر کسی پیدا می‌شود که از پوشیدن یک لباس مرتب، تمیز، خوش‌دوخت و زیبا احساس خوبی پیدا نکند. این لذت بردن از لباس خوب یا ظاهر خوبِ خانه و محیط زندگی، از جانب متخصصان روان‌شناسی رفتاری کاملا طبیعی است. آن‌قدر که بی‌توجهی زیاد به ظاهر خود یا بی‌اعتنایی به خانه و محیط زندگی نشانه‌ خطر محسوب می‌شود. اما گاهی اوقات بحث توجه به لباس‌، ظاهر و محیط خانه، شکلی افراطی به خود می‌گیرد. منظور از توجه افراطی به مد چیست؟ چه عوارضی می‌تواند به دنبال آن پیش بیاید و چه کسانی بیشتر در معرض توجه مخرب به مد هستند؟

به منطقه خطر نزدیک می‌شوید
درخصوص این‌که دقیقا چه وقت می‌توانیم بگوییم فردی دچار توجه افراطی و وسواس‌گونه به مد شده، خط برش دقیقی وجود ندارد اما برخی رفتارها در این حوزه را می‌توان زنگ خطر تلقی کرد.
وقتی فرد از نداشتن لباسی خاص، احساس بی‌ارزشی می‌کند و مدام ناراحت است.
وقتی فرد مشغولیت ذهنی دایمی برای خرید کالاهای مد شده را دارد و تا وقتی خرید نکند، آرام نمی‌گیرد.
وقتی به امید کسب حال بهتر، خرید انجام می‌شود اما این خرید کردن‌ها هیچ کمکی به حال بهتر نمی‌کند.
وقتی فرد واقعیت وضعیت اقتصادی خود را در نظر نمی گیرد و با قرض و تحمل فشار زیاد، تنها در پی خرید است.
وقتی توجه زیاد به مد سلامت روان را نشانه می‌رود
توجه بیش از حد به مد، رنگ سال و مواردی از این دست، می‌تواند جدای از فشار اقتصادی، فشار روانی را هم در زندگی فرد افزایش دهد. افزایش اضطراب و درگیری وسواس‌گونه، یکی از این موارد است اما بهتر است توجه داشته باشیم که به صورت کلی توجه افراطی به مد، بیشتر از این‌که علت مشکلات روانی چنین افرادی باشد، معلول برخی ویژگی‌های آن‌هاست.

چه کسانی در معرض خطر بیشتری هستند؟
همه ما ممکن است در دوره‌هایی از زندگی خود درگیری ذهنی بیشتری با لباس و ظاهرمان پیدا کنیم اما در برخی شرایط این درگیری ذهنی می‌تواند تشدید و وارد محدوده غیرطبیعی شود. اما این شرایط کدام‌اند؟
هویت شکل‌نگرفته: زمانی که افراد تعریف درستی از خود ندارند، بیشتر ممکن است دنباله‌روی افراطی مد شوند. خیلی هم عجیب نیست چرا که با پیروی از مد، آن‌ها می‌خواهند به نوعی خودشان را تعریف کنند. بخشی از توجه افراطی نوجوانان به مد هم به واسطه همین مسئله است. البته با توجه به این‌که نوجوانی دوره کسب هویت است، توجه بیش از حد به مد در این دوره، تا حد زیادی طبیعی تلقی می‌شود اما توجه اغراق‌آمیز به مد به واسطه شکل نگرفتن هویت ، از دوره جوانی به بعد، محل تامل بسیار است.احساس شرم از خود، خانواده یا پایگاه اجتماعی: گروه دیگری از افرادی که بیش از حد درگیر موضوع مد می‌شوند، افرادی هستند که به خود و شرایطی که در آن قرار دارند، احساس بدی دارند و با توجه بیش از حد به لباس و ظاهر، در پی مخفی کردن این موضوع هستند. بسیاری از مواقع صرف انرژی زیاد برای پیروی از مد، باعث می‌شود این افراد در حوزه‌های دیگر برای بهبود شرایط خود، تلاش کمتری انجام دهند.
اضطراب اجتماعی: افرادی که در حضور دیگران مضطرب می شوند و مدام احساس می‌کنند باید خود را به دیگران اثبات کنند، بیشتر ممکن است درگیری وسواسی با مد پیدا کنند. توجه داشته باشید که برخی مطالعات از جمله مطالعه‌ای از دانشگاه لوییزوایل در آمریکا(2016)، از ارتباط دو طرفه اضطراب اجتماعی و اختلالات خوردن خبر می‌دهند. اختلالات خوردن از جمله مواردی است که بین افرادی که درگیری زیادی با مد دارند، بیشتر دیده می‌شود.
نارضایتی از بدن: افرادی که از شکل، اندازه و ویژگی‌های بدن خود ناراضی هستند، ممکن است تصور کنند در صورت پیروی کامل از مد در زمان انتخاب لباس می‌توانند احساس بهتری درباره خود پیدا کنند اما در واقعیت بسیاری از این افراد به واسطه آن‌که به صورت اساسی مشکل‌شان حل نشده است، باز هم با این نارضایتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

منبع: خراسان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها