هواپیماهای بدون سرنشین ایران را بیشتر بشناسید

پهپادهای ایرانی حاضر در سوریه از نوع «شاهد129» و «مهاجر6» هستند و این پهپادها طی هفته‌های اخیر در کشته شدن دو نفر از فرماندهان تروریست‌ها به‌نام‌های «هشام ابواحمد» و «ماهر کوجاک» نقش داشتند.

هواپیماهای بدون سرنشین ایران را بیشتر بشناسید

طبق برآوردها، پهپادهای ایرانی حاضر در سوریه از نوع «شاهد129» و «مهاجر6» هستند. این پهپادها طی هفته‌های اخیر در کشته شدن دو نفر از فرماندهان تروریست‌ها به‌نام‌های «هشام ابواحمد» و «ماهر کوجاک» نقش داشتند.

هشام ابواحمد از نظامیان فراری ارتش سوریه و فرمانده تیپ یکم گروه تروریستی موسوم جبهه وطنی تحریر است که در ادلب کشته شده و ماهر کوجاک نیز از گروه ضدزره تیپ یکم ساحلی ارتش آزاد است که گفته می‌شود 155 شکار موفق با موشک ضدزره تاو داشته است و او هم در ادلب (سهل الغاب) کشته شده است؛ لذا با توجه به اینکه دو پهپاد «شاهد 129» و «مهاجر6» در عملیات‌های برون‌مرزی در سوریه و در مقابله با تروریست‌های تکفیری و سازمان‌یافته از سوی صهیونیست‌ها و دولت‌های غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها مورد استفاده قرار گرفته، ضروری است توضحیاتی در خصوص مشخصات این دو پهپاد ارائه شود که در ادامه با ویژگی‌ها فنی دو پهپاد نام‌برده آشنا شوید.

پهپاد چیست و چه کاربردی دارد؟

واژه «پهپاد» مخفف «پرنده هدایت‌پذیر از دور» است که برای هواپیماهای بدون سرنشین تعریف شده و از حروف اول کلمات مذکور ساخته شده است. امروزه پهپادها به بحث داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی این ابزار تکنولوژی هستند. برخی شرکت‌ها درصدد هستند تا روی کنترل و بهبود سیستم ناوبری این ابزارهای مفید کار کنند و برخی دیگر نیز ایده‌های جدیدی برای کاربردهای بیشتر آن در سر دارند.

با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روزبه‌روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ مدل‌های مختلف پهپادها هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.

مهمتری قابلیت پهپادها در حوزه‌ دفاعی و انجام عملیات‌های مختلف دفاعی به نمایش گذاشته می‌شود. در واقع نقش پهپادها به عنوان سکوی هواپایه جمع‌آوری اطلاعات، رله ارتباطات و رها‌کننده مهمات در سه دهه اخیر بسیار پررنگ شده است.

امروز جمهوری اسلامی ایران به قدرت پهپادی در جهان تبدیل شده و تمام رسانه‌ها، متخصصان، کارشناسان و سیاستمداران جهان به این موضوع اذعان کرده‌اند. پهپادهای متعدد با کاربردهای مختلف توسط نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده‌اند که در میان آنها نام «مهاجر-6» بیش از بقیه مورد توجه قرار گرفته است.

مشخصات پهپاد مهاجر-6

پهپاد «مهاجر-6» عضو جدید خانواده مهاجر است که به‌طور رسمی پس از انجام آزمایش‌های مختلف ازجمله پرواز روزانه و شبانه، ثبت تهاجمی و برخورداری از مداومت پرواز در مناطق مرزی عملیاتی، تحویل گروه پهپاد حضرت ولیعصر(عج) نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.

این پهپاد قبلاً سابقه این را داشت که در روز بیست‌ویکم تیر 98 در اقدام تلافی‌جویانه رزمندگان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع گروهک‌های تروریستی و ضدانقلاب در غرب و شمال غرب کشورمان خوش بدرخشد.

ششمین پرنده کوچک و چابک از نسل مهاجر برای نخستین بار در فروردین ماه 1396 در جریان بازدید رئیس‌جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مورد رونمایی قرار گرفت و پس از آن در نمایشگاه هوایی ماکس 2017 کشور روسیه به معرض دید جهانیان گذاشته شد.

«مهاجر-6» که توسط سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، طراحی و به تولید انبوه رسیده، در اختیار سپاه و ارتش قرار گرفت. این پهپاد در دسته پهپادهای تاکتیکی و رزمی قرار می‌گیرد و قابلیت به کارگیری در انواع مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی را دارد.

ششمین نسل از پهپادهای مهاجر تا 40 کیلوگرم تسلیحات را می‌تواند در زیر بال‌های خود حمل کند. همچنین این پرنده هدایت‌پذیر از فواصل دور قابلیت این را دارد تا موشک‌های هدایت‌ لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد بر روی آن نصب شود.

مهاجر-6 در حوزه شناسایی با بهره‌مندی از سامانه شناسایی الکترواپتیکی، لیزری، مادون قرمز، سیستم‌های شنود الکترونیکی دشمن، مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه اخلالگر، سیستم شناسایی خودکار، برخورداری از سیستم پرواز و سیستم نشست و برخاست ناوبری اتوماتیک جزء پهپادهای پیشرفته و کارآمد محسوب می‌شود.

این پهپاد به دلیل اینکه از تسلیحات هدایت‌شونده استفاده می‌کند توانایی این را دارد تا در عملیات‌های مختلف علیه اهداف ثابت و متحرک موفق ظاهر شود.

دستاورد جدید وزارت دفاع در حوزه پهپادی با حدود دو هزار کیلومتر بُرد عملیاتی می‌تواند وظیفه دیده‌بانی در روز و شب را با ردگیری و تعقیب اهداف مورد نظر به درستی انجام دهد.

از آنجایی‌ که یک دوربین جلونگر در داخل دماغه نصب شده، دو بمب‌ هوشمند و نقطه‌زن اپتیکی و حرارتی قائم هم در زیر بال‌های این پهپاد تعبیه شده است.

مشخصات پهپاد شاهد-129

شاهد-129 را می توان یکی از مهمترین الگو و دستاورد های دفاعی نیروهای مسلح کشورمان در سال‌های اخیر برشمرد؛ پرنده‌ای بدون سرنشین و مسلح که مرتبه و جایگاه ایران را بیش از پیش در بین تعداد محدود کشورهای صاحب فناوری در این بخش، اثبات کرد. پهپاد شناسایی و تهاجمی شاهد-129 کارنامه‌ای پر بار در سال‌های اخیر از خود به جای گذاشته و از تروریست‌های جا خوش کرده در همسایگی شرق ایران تا تکفیری‌ها در سوریه و عراق خاطره‌هایی بسیار تلخی از آن به یاد دارند.

شاهد-129 اولین بار در شهریور ماه سال 1392 به صورت رسمی رونمایی شد. این پهپاد با نگاهی به طراحی مدل WK450 ساخت فرانسه توسعه پیدا کرده و پرنده با قابلیت شناسایی و تهاجم به صورت همزمان بود.

به گفته سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پهپاد «شاهد 129» با مداومت پروازی 24 ساعت و شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر می‌تواند مأموریت‌های خود را در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد. کنترل و هدایت این پهپاد توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام پذیر می‌باشد. قدرت پیشرانه این هواپیما توسط یک موتور توربوپراپ با مصرف سوخت بنزین سوپر تأمین می‌شود که این خود در کاهش هزینه‌های عملیات تأثیر به‌سزایی داراست.

با نصب موشک‌های هدایت‌پذیر «سدید» که خود طراحی و ساخته سازمان هوا فضای سپاه پاسداران است بر روی این پهپاد، هواپیمای بدون سرنشین شاهد-129 می‌تواند اهداف مورد نظر را در حوزه عملیاتی خود مورد اصابت قرار دهد.

سردار حاجی‌زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت برد عملیاتی این پهپاد 1700 تا 1800 کیلومتر و سقف پروازی آن 24 هزار پا است. «شاهد 129» توانایی حمل هم‌زمان 8 بمب یا موشک هوشمند سدید، ساخت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را دارد و برای اهداف ثابت و متحرک طراحی شده‌ است.

دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی هزار و 711 کیلومتر و 24 ساعت مداومت پروازی با یک بار سوختگیری از ویژگی‌های این هواپیمای بدون سرنشین رزمی ایرانی است و هر فرودگاهی می‌تواند محل نشست و برخاست شاهد-129 باشد. سقف پروازی این پهپاد 24 هزار پاست که با ایستگاه‌های کنترل قابل حمل زمینی در ارتباط بوده و می‌تواند با هزینه بسیار پایین دفاع از میهن را به‌دست گیرد.

شاهد-129 قدرت مراقبت از شعاع 211 کیلومتری خود را دارد و می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرزهای آبی و خاکی، مسائل زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد. همچنین این پهباد نسخه‌ای مجهز به هدایت ماهواره‌ای دارد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها