امیررضا خادم:

چرا نگران آرات هستم

در این گزارش شرایط آرات حسینی، یکی از کم‌‌سن و سال‌ترین ورزشکاران جهان در گفت‌وگو با امیررضا خادم بررسی شده است.

چرا نگران آرات هستم

آرات حسینی 6ساله که در اینستاگرام از پرمخاطب‌ترین کودکان جهان است این روزها از تبلیغ دندانپزشکی تا کنسرت را می‌پذیرد. آرات ابتدا به‌خاطر حرکات ژیمناستیکی که انجام می‌داد به شهرت رسید و سپس با ورود به عرصه فوتبال فالوئرهای میلیونی پیدا کرد. پدر او نقش اول را در حواشی ایجادشده برای پسرش ایفا می‌کند. یک روز به‌دلیل اینکه علی کریمی برای آرات کامنت نگذاشته به کریمی می‌تازد و روز دیگر فضا را مهیا می‌کند تا آرات با تتلو لایو بگذارد.
درحالی‌که بسیاری از حرکات آرات به وجد آمده‌اند، واکنش امیررضا خادم قهرمان جهان و المپیک قابل تأمل است. او که خودش ورزش را از سن پایین آغاز کرده و روی سکوی المپیک هم ایستاده، در استوری اینستاگرام نوشت: «خدا عاقبت این بچه را به‌خیر کند.»
خادم، مدرک کارشناسی تربیت‌بدنی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی و دکترای مدیریت دولتی دارد، در 18سالگی توانسته در بالاترین سطح مسابقات ورزشی (المپیک 1988 سئول) حضور داشته باشد و 2مدال برنز المپیک و 2مدال جهانی (طلا و برنز) در کارنامه ورزشی خود دارد.

از خادم درباره استوری چند وقت پیشش درباره آرات پرسیدیم؛ «اگر از منظر علمی، تجربی و حتی اعتقادی هم به مسئله نگاه کنید می‌بینید که گفته شده بچه تا 7سالگی باید آزاد باشد و به‌نوعی کودک تا 7سالگی فرمانده خانه است. در مبحث علمی هم می‌بینید که آموزش از 7-6سالگی آغاز می‌شود، چون تا 7سالگی بچه آزاد است و درست نیست باید نبایدی برای او تعریف شود. این باید و نبایدها حتما در ورزش نیست، می‌تواند حفظ متون در قالب کار فرهنگی هم باشد. تا جایی که من اطلاعات دارم قریب به اتفاق این کودکان در بزرگسالی به آن هدفی که برایشان درنظر گرفته‌ بودند نرسیده‌اند. البته نه اینکه استعداد نداشته باشند، اتفاقا استعداد هم داشته‌اند ولی به‌دلیل عدم‌آمادگی از نظر روحی و روانی به توفیقی نرسیده‌اند و در بهترین حالت یک فرد معمولی جامعه شده‌اند.»
ورزشکاران حرفه‌ای هم برای آرات کامنت می‌گذارند و او را تشویق می‌کنند؛ خادم این موضوع را طبیعی می‌داند: «برای هر فردی رفتار و حرکات این بچه جذاب است. حالا آن فرد می‌تواند از عامه مردم باشد یا مسی و حتی رئیس‌جمهور یک مملکت. امیدوارم از این حرفم سوءبرداشت نشود ولی یک طوطی را درنظر بگیرید که صحبت کردنش جذاب است و مردم برای پرکردن اوقات فراغت و سرگرمی به آن توجه می‌کنند و مخاطبش می‌شوند. به‌نظرم ایرادی ندارد که مثلا مسی کامنت می‌گذارد. در اینکه این بچه حرکات جذاب و خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهد اصلا بحثی نیست و من هم به‌عنوان یک فرد عادی او را تشویق می‌کنم ولی آن چیزی که من نوشتم درباره آینده این بچه است.»

خادم در پاسخ به این سؤال که پدر شما خودش عنوان‌دار جهان بوده و اتفاقا شما و برادرتان توانستید عناوین جهان و المپیک را کسب کنید، چه تدبیری محمد خادم برایتان داشت که حاصل آن چندین مدال جهان و المپیک شد، گفت: «پدر از دوران کودکی همیشه خاطرات مربوط به فراز و فرود ورزشی‌اش را برای ما تعریف می‌کرد و همین مسئله سبب شده بود ما انگیزه زیادی برای ورزش‌کردن و قهرمانی داشته باشیم و به‌نوعی از نظر روحی و روانی آماده بودیم. ولی هر زمان که می‌خواستیم در سنین پایین ورزش را حرفه‌ای انجام دهیم، خود پدر مانع می‌شد. نه اینکه براساس قواعد علمی این ممانعت را انجام دهد بلکه براساس تجربه و حسی که داشت. خود ما ورزش را از 7-6سالگی شروع کردیم؛ آن هم به‌صورت نرمش و حرکات سبک. کشتی را حدودا از 8سالگی شروع کردم که حدود 10سال بعد توانستم به المپیک بروم. برای اینکه شما اصول حرفه‌ای یک ورزش را یاد بگیرید و تا سطح قهرمانی پیش بروید حداقل به 6سال زمان احتیاج است. باید از نظر روحی و روانی آماده باشید تا بتوانید فشارهای مربوط به ورزش قهرمانی را تحمل کنید.»

کودکانی همانند آرات تعدادشان رو به رشد است و فضای مجازی بستری شده برای درآمدزایی خانواده‌های این کودکان، به‌نظرتان نباید برخوردی جدی با این قبیل افراد انجام شود؟ خادم در جواب این سؤال گفت: «به‌نظرم فضای مجازی موقعیت کسب و کار بسیار خوبی برای جامعه مهیا کرده که البته با توجه به سرعت اینترنت و مسائل اینچنینی ما در آن بسیار عقب هستیم. در بسیاری از کشورها که ما باید از آنها الگوبرداری کنیم، قاعده و قالبی برای این مسائل تعریف شده است. به کودکان در مهدکودک‌ها شماره‌ تلفنی یاد می‌دهند که اگر پدر و مادر برخلاف میل کودک رفتاری را از او بخواهد می‌تواند تماس بگیرد و اطلاع دهد. این نشان می‌دهد برای حمایت از کودکان به چهاردیواری خانه افراد هم ورود کرده‌اند. اینکه همه‌‌چیز را گردن فضای مجازی بیندازیم درست نیست باید نهادهایی مثل بهزیستی، آموزش و پرورش و حتی شهرداری‌ها برای حل این موضوعات ورود کنند. این موضوعات جزو اصول اولیه حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی شامل بچه تازه به‌دنیاآمده می‌شود تا پیرزن و پیرمرد ازکارافتاده، که به‌صورت عمومی باید در کشور ما جا بیفتد.» آرات حسینی با 4میلیون فالوئر هم‌اکنون به همراه پدرش در کشور انگلیس زندگی می‌کند و هر روز تعداد زیادی تبلیغ برای فروشگاه‌ها، خواننده‌ها و برندهای مختلف را با مدیریت پدرش انجام می‌دهد.

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسن
    0

    نمی فهمم چرا همه فقط دلشان بحال آرات میسوزد. بچه هایی را نمی بینید که توی زباله ها فرو رفته اند که انسان را از خلقت بیزار میکنند. الان اکثر بچه ها بخاطر تک فرزندی و شکل زشت آپارتمانی زندان هستندو اصلا بازی بچگانه دیگر وجود ندارد. متاسفانه وقتی بچه های خود را می‌بینید لوس و بی خاصیت هستند نسبت به آرات و پدرش حسودیتان میشود. آرات دارد بهترین دوران بچگی که همانا جلب توجه دیگران است را تجربه میکند.پدر آرات از همین الان دارد به بهترین وجه از دسترنجش استفاده میکند که شما نمیتوانید. آرات یک بچه فوق بیش فعال است.تمام لذت این بچه‌ها ورزش و فشار زیاد بر جسمشان است.بعضی بچه‌ها آز لحاظ هوشی بیش فعال هستند.و مجبورند زیاد درس بخوانند.درود بر بابای آرات

  • امین
    0

    کودک کار امروزی... باباش واسه تبلیغ پول میگیره داره عقده های خودشو جبران میکنه ....کمبودای زندگیشو از این بچه در میاره

  • mohammad az abadan
    0

    بابا از این بچه دست بکشید هزاران بچه تهی دست وجود داره. ک استعداد هاشون حروم داره میشه تروخدا سر عقل بیاید درگیر بازیهای خانواده اراد نشید لطفا. آکادمی کیا وجود داره و این بچه اونجا میتونه ب فوتبالش ادامه بده

  • من
    0

    تو ایران خیلی استعداد هست ولی همه دارن به نوعی حروم میشن یکی مثل بچه های کاری که استعداد فوق العاده ای توی درس و ورزش و .....دارن یکی هم مثل این پسر که استعدادش کشف شد ولی باز هم داره نابود میشه خدا آخر عاقبت همه بچه هارو بخیر کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها