زادآوری گوزن زرد، گرگ و گاو میش در پارک وحش اراک

مدیر پارک وحش و موزه تنوع زیستی شهر اراک از زادآوری گوزن زرد، گرگ و گاومیش در این پارک خبر داد.

زادآوری گوزن زرد، گرگ و گاو میش در پارک وحش اراک

مهدی شکروی، با اشاره به زادآوری سه گوزن زرد در پارک وحش اراک بیان کرد: گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های خاصی است که تصور می‌شد منقرض شده است، اما در نقاطی از ایران یافت و اقدام به زنده گیری و زادآوری آن شد.

وی با اشاره به اینکه پارک وحش اراک از سال 1374 تاسیس شده است و همواره تلاش بر فراهم کردن فضای مناسب و طبیعی برای گونه های جانوری داشته است، افزود: این پارک دارای 44 گونه حیوانی و بالغ بر 450 عدد انواع حیوانات است که یکی از این حیوانات شاخص، گوزن زرد ایرانی است که انحصار آن در ایران و چند کشور خاورمیانه است و خوشبختانه شمار آنها در پارک وحش اراک در حال افزایش است.

شکروی تصریح کرد: فضاسازی مناسب در پارک باعث شده است که هر سال تعداد حیوانات با زادآوری افزایش یابد و خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد زایش سه گوزن زرد ایران، هشت گاومیش و چهار گرگ بوده ایم.

وی با بیان اینکه تغییرات خاصی برای فضای پارک وحش در نظر است، گفت: در این راستا تلاش داریم اصلاحاتی در فضای پارک، فضای نگهداری حیوانات و گسترش آنها و مدرن سازی محوطه صورت گیرد، همچنین در نظر است که تعداد حیوانات و تنوع گونه‌ها را افزایش دهیم و گونه‌هایی همچون لاما، کورکودیل و گربه وحشی را به مجموعه اضافه کنیم.

مدیر پارک وحش و موزه تنوع زیستی شهر اراک اضافه کرد: پارک وحش اراک از معدود پارک ها در سطح کشور است که فضای سبز مناسبی دارد و به لحاظ گونه‌های گیاهی نیز مجموعه غنی محسوب می شود که البته ساماندهی این فضا در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تعطیل بودن باغ وحش در شرایط کنونی و با بیان اینکه فعالیت پارک با ابلاغ شهرداری آغاز خواهد شد، گفت: علاوه بر اصلاح فضای پارک، تکمیل و راه‌اندازی موزه تنوع زیستی نیز با جدیت دنبال می‌شود تا فضای تحقیقاتی و پژوهشی و بانک ژن و محلی برای جمع آوری گونه‌های خاص در غرب کشور فراهم شود.

شکروی بیان کرد: با توجه به نگاه مثبت مجموعه شهرداری اراک به پارک وحش، در حال حاضر احداث ساختمان موزه تمام شده است و تنها ریزه‌کاری های ساختمان باقی مانده که پس از آن اقدامات مرتبط با تاسیسات و ورود گونه‌های حیوانی و گیاهی و فسیل ها آغاز می‌شود.

رفتارشناس حیوانات پارک وحش اراک نیز در خصوص گوزن زرد ایرانی به عنوان یک گونه خاص اظهار کرد: تا 50 سال پیش تصور می‌شد که این گونه در جهان منقرض شده است، اما در بررسی زیستگاه اصلی آن در دز و کرخه و جنگل‌های این منطقه تعدادی گوزن پیدا شد که اقدامات لازم برای زنده گیری و زادآوری و پرورش آنها انجام گرفت.

دکتر نادر صادقی راد با اشاره به اینکه گوزن در ایران دارای سه خانواده مرال، شوکا و گوزن زرد است که خوشبختانه تعداد گوزن‌های زرد ایرانی در پارک وحش اراک به 21 گوزن رسیده است، گفت: یکی از شاخص ترین خصوصیات گوزن زرد ایرانی این است که در اسفندماه شاخ اندازی می‌کند و مجدد این شاخص ها رشد می‌کند و در شهریور ماه نیز فصل بانگ‌ آنهاست که گوزن برای جلب گونه ماده سر و صدا می‌کند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش بر این است که زیستگاهی طبیعی برای این حیوانات فراهم شود بر همین اساس، به دلیل علاقه بسیار زیاد این حیوان به آب و شنا، گاهی در فضای زیست آنها در پارک محوطه‌های آبی ایجاد می‌شود، همچنین در راستای مصرف مواد معدنی و آلی، با برگ تغذیه‌ می‌شوند.

این رفتار شناس حیوانات با اشاره به اینکه حیوانات پارک به فراخور فصل از بهترین میوه‌ها تغذیه می‌کنند، گفت: فرم شاخ، خال‌ها، رنگ حیوان و وزن آنها نشان از سلامت و شادابی جسمانی آنها دارد و تلاش مجموعه پارک این است که سلامت و وضعیت زندگی آنها طبیعی باشد.

صادقی راد افزود: حیوانات این توان را دارند که زادآوری خود را در بهترین فصل و زمان انجام دهند، بر همین اساس گوزن زرد ایرانی در شهریورماه اقدام به جفت گیری می‌کند و حدود شش ماه بعد زایمان می‌کند، زمانی که فرزند گوزن به دنیا می‌آید غشایی بر سر پستان وجود دارد که مانع شیردهی می‌شود که باید بسیار مراقب بود که گوزن اقدام به کندن آن نکند به همین دلیل مراقبت از گوزن زرد، آزادسازی پستان به صورت اصولی که به حیوان آسیب نرسد و مراقبت از گوزن متولد شده بسیار اهمیت دارد و بر همین اساس عوامل و مجموعه پارک وحش شبانه روزی اقدام به مراقبت از این حیوانات می‌کنند تا مشکلی برای فرزند و مادر ایجاد نشود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها