مهمان‌خانه سفارت کره‌شمالی در برلین بسته شد

مهمان‌خانه‌ای در محل سفارت کره شمالی در برلین پس از یک سال کشمکش‌های قانونی به طور دائم بسته شد. استفاده غیردیپلماتیک و کسب درآمد خارجی برای پیونگ‌یانگ، نقض تحریم‌ها تلقی و علت بسته شدن این مهمان‌خانه عنوان شده است.

مهمان‌خانه سفارت کره‌شمالی در برلین بسته شد

به نقل از شبکه‌ خبری دویچه وله، یک مقام رسمی در پیونگ‌یانگ از بسته شدن دائمی یک مهمان‌خانه در محل سفارت کره شمالی در برلین خبر داد. این مهمان‌خانه در پی آن بسته می‌شود که دادگاه آلمانی برای آن، حکمی مبنی بر نقض تحریم‌های بین‌المللی به منظور توقف جریان‌های مالی به پیونگ‌یانگ را صادر کرده است.

استفان وان دسل، شهردار ناحیه مرکزی که سفارت کره شمالی در آنجا قرار دارد، به خبرگزاری آلمان (د پ آ) گفت که یک دادگاه دولتی برلین، آخرین درخواست این مهمان‌خانه علیه تعطیلی را رد کرده است. این دادگاه پیش‌تر اعلام کرده بود که این مهمان‌خانه بایستی فعالیت تمام بخش‌های خود را متوقف کند.

وان دسل در همین رابطه اظهار کرد: این پرونده حقوقی برای ما تمام شده به حساب می‌آید.

مهمان‌خانه سفارت کره‌شمالی در برلین بسته شد

محبوب در بین مسافران با کوله‌پشتی

سفارت‌خانه کره شمالی، که میراث جنگ سرد از زمان حفظ روابط دیپلماتیک کره شمالی با آلمان شرقی کمونیست به حساب می‌ِآید، پس از اتحاد مجدد آلمان در سال ۱۹۹۰، فعالیت خود را از سر گرفت، اما پس از فروریختن دیوار برلین مجدداً بسته شد. بازگشایی دوباره آن در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد و پس از آن بود که مقامات، اتاق‌های اجاره‌ای و فضای پارک در منطقه را زیر نظر گرفتند.

یکی از ساختمان‌های این سفارت‌خانه به "مهمان‌خانه" تغییر کاربری داد و از آن زمان به بعد، در بین مسافران با کوله‌پشتی از محبوبیت برخوردار شد.

مهمان‌خانه سفارت کره‌شمالی در برلین بسته شد

گفته شده این مهمان‌خانه منبع درآمد خارجی مهمی برای کره شمالی به حساب می‌آمده است.

نقض تحریم‌ها

گزارش شده که گردانندگان این مهمان‌خانه بابت اجاره این محل، تحت توافقی که در سال ۲۰۱۶ بسته شده بود، ماهیانه ۳۸ هزار یورو (۴۲ هزار دلار) پرداخت می‌کردند.

بر اساس حکم دادگاه برلین، این موضوع تحریم‌های سازمان ملل و یک بخشنامه اتحادیه اروپا را، که به قصد توقف جریان ارزهای احتیاطی به کره شمالی تنظیم شده، نقض کرده است. سازمان ملل متحد صریحاً مقررات لیزینگ از سوی سفارتخانه‌های کره شمالی در سراسر جهان را، به عنوان بخشی از قطعنامه ۲۳۲۱ شورای امنیت سازمان ملل، منع کرده است. این موضوع در نوامبر سال ۲۰۱۶ پس از پنجمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ به تصویب رسید.

در نوامبر ۲۰۱۸، مقامات شهر برلین مدیر مهمان‌خانه را از استفاده آن منع کرده و در این رابطه به بخشنامه اتحادیه اروپا، که از تحریم‌های سازمان ملل پیروی می‌کند، ارجاع دادند.

در تلاش برای جلوگیری از بسته شدن مهمان‌خانه، مدیران آن که نامی از آن‌ها برده نشده، ادعا کردند از آوریل ۲۰۱۷ پرداخت اجاره به سفارت‌خانه را متوقف کرده‌اند و مقامات شهر آلمان صلاحیت صادر کردن دستور تعطیلی مهمان‌خانه را ندارند.

با این حال، در ژانویه دادگاه در حمایت از بخش‌نامه اتحاده اروپا که هرنوع استفاده از قلمروی کره شمالی جز برای اهداف دیپلماتیک یا کنسولی را منع می‌کند، با خواسته آن‌ها مخالف کرد. بر اساس اظهارات وان دسل، رد این درخواست روز پنج‌شنبه انجام شد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها