با تصویب قطعنامه نشست شورای امنیت؛

دوره مأموریت هیئت سازمان ملل در عراق تا مه ۲۰۲۱ تمدید شد

شورای امنیت سازمان ملل در نشست غیر رسمی روز جمعه سه قطعنامه درباره عراق، سومالی و سودان جنوبی تصویب کرد.

دوره مأموریت هیئت سازمان ملل در عراق تا مه ۲۰۲۱ تمدید شد

به نقل از خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت پس از برگزاری نشستی مجازی با صدور بیانیه‌ای، از تصویب این قطعنامه‌ها خبر داد.

قطعنامه مربوط به عراق که آمریکا آن را ارائه کرده خواهان تمدید دوره مأموریت هیئت سازمان ملل در عراق "یونامی" تا ۳۱ مه ۲۰۲۱ است. قرار بود مأموریت این نیروها اواخر ماه مه به پایان برسد.

قطعنامه بعدی که توسط انگلیس تدوین شده به تمدید اختیارات هیئت اتحادیه آفریقا در سومالی (امیسوم) تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ تصریح دارد.

طبق این قطعنامه هیئت امیسوم مجاز است تمامی تدابیر لازم را برای انجام مأموریت خود ضمن عمل به قوانین بین المللی انسانی و حقوق بشری اتخاذ کند.

شورای امنیت این هیئت متشکل از ۲۲ هزار نیروی نظامی از کشورهای اوگاندا، اتیوپی، کنیا، جیبوتی و جمهوری بوروندی را در سال ۲۰۰۷ با هدف برقراری صلح در سومالی، حمایت از دولت فدرالی انتقالی این کشور، آموزش نیروهای امنیت و فراهم کردن محیط امن برای ارسال کمک‌های انسانی تشکیل داد.

اما قطعنامه سوم به تمدید تحریم‌های بین المللی علیه سودان جنوبی تا ۳۱ مه ۲۰۲۱ و نیز تمدید مأموریت کمیته کارشناسان مسئول تحریم‌ها وابسته به شورای امنیت تا اول ژوئیه ۲۰۲۱ تصریح دارد.

شورای امنیت از مارس ۲۰۱۵ تحریم‌های بین المللی‌ای را علیه سودان جنوبی اعمال کرده است. براساس این تحریم‌ها حساب مقامات مسؤول (چه دولتی و چه مخالفان دولت) به خاطر اتخاذ اقدامات و سیاست‌هایی که صلح و امنیت یا ثبات این کشور را تهدید می‌کند، بلوکه و خودشان هم ممنوع السفر شدند.

از ماه دسامبر ۲۰۱۳ سودان جنوبی وارد جنگ داخلی شده و نیروهای سالوا کر میاردت، رئیس جمهور سودان جنوبی و نیروهای مسلح حامی ریک مچار، رهبر سابق شورشیان سودان جنوبی با یکدیگر درگیر هستند که در اثر آن تاکنون صدها تن کشته شده‌اند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها