واکنش تند ستاره‌های سینما به اقدام وحشیانه پلیس آمریکا

«جورج فلوید» مرد آفریقایی تباری بود که روز دوشنبه ۲۵ می به طرز وحشیانه‌ای توسط پلیس آمریکا به قتل رسید.

واکنش تند ستاره‌های سینما به اقدام وحشیانه پلیس آمریکا

در پی اقدام وحشیانه پلیس آمریکا در بازداشت و قتل سیاه پوست آمریکایی، برخی از هنرمندان و سینماگران هالیوودی نسبت به این اقدام وحشیانه پلیس آمریکا واکنش نشان دادند.

در هفته قبل با انتشار ویدئویی از صحنه بازداشت مردی به نام «جورج فلوید» آمریکاییِ آفریقایی تبار که در آن پلیس پای خود را روی گردن او گذاشت و با فشار وی را دچار خفگی و قتل کرد بسیاری از چهره‌های مطرح جهان ابراز خشم کردند. در این ویدئو این مرد سیاه‌پوست فریاد می‌زند که نمی‌تواند نفس بکشد.

«ایوا دوورنی» کارگردان فیلم ضدتبعیض نژادی «سلما» در صفحه‌ شخصی توئیتر خود در این باره نوشت: «تو استحقاق نفس کشیدن، احترام و زندگی داشتی و اینکه در خیابان به دست پلیس سفیدپوستی که گردنت را با زانویش می‌فشارد به قتل نرسی. لیاقت تو اشک ما است، دعای ما، خشم ما، و عمل ما. ما باید دست به عمل بزنیم - به خاطر تو - و همه‌ آن‌هایی که دوربینی برای ضبط شکنجه‌های‌شان وجود ندارد. باید اقدام کنیم.»

این کارگردان هالیوودی سال گذشته سریال «وقتی ما را می‌بینند» را در شبکه نت‌فلیکس عرضه کرد. این مجموعه در مورد بی‌عدالتی‌ها و تبعیض نژادی نظام قضایی آمریکا بود.

از دیگر چهره‌های سینمایی غرب باید از «جان بویه‌گا» بازیگر «جنگ ستارگان» گفت که نوشت: «از نژادپرستان لعنتی منتفرم. چقدر غم‌انگیز است شنیدن در مورد چرخه‌ ادامه‌دار خشونت علیه سیاه‌پوستان توسط پلیس‌های نژادپرست.» او در توئیت جنجالی دیگری نوشته است: «من از نژادپرستی سفیدپوستان علیه سیاهان حرف می‌زنم. آن نوع تبعیض نژادی که دنیا را تباه کرده نه آن نوع نژادپرستی که موجب قطع رابطه با دوست دخترتان می‌شود.» وقتی یکی از کاربران به او توصیه‌ کرد که «از نژادپرستی متنفر باش نه نژادپرست.» او پاسخ داد: «دوست من ساکت شو.»

«وایولا دیویس» بازیگر سیاه‌پوست فیلم «خدمتکار» می‌نویسد: « سیاه‌پوست بودن در آمریکا یعنی این. »

«مدانا» خواننده‌ پاپ با به اشتراک‌گذاری ویدیوی کامل بازداشت فلوید پیامی طولانی به نگارش درآورد و خواستار اعمال قانون علیه خشونت پلیس شد. او در آغاز می‌نویسد: «پلیسی که جورج فلوید بی‌پناه و دست‌بند به دست را با زانو خفه می‌کند، در حالی که برای حفظ جانش فریاد می‌زند و صورت روی زمین قرار گرفته، تهوع‌آورترین چیزی است که دیده‌ام.»

«دیو باتیستا» ستاره‌ فیلم‌های مارول نیز در این باره می‌گوید: «سخت است که مبارز باشی اما نتوانی مبارزه کنی و ندانی که چه باید کرد، چگونه باید جنگید، چگونه باید کمک کرد.» او در ادامه نوشته است: « نمی‌خواهم در طرف ناحق تاریخ ایستاده باشم، نمی‌خواهم نظاره‌گر باشم… مدتی نه چندان دور شرایط بسیار بد شد و من گفتم که باید یک طرف لعنتی را انتخاب کرد و برایش جنگید. چیزی که بیش از هر چیز مرا به هم می‌ریزد این است، همه باید با این کار مشکل داشته باشند… همه‌ سفیدپوستان، همه‌ی سیاهان، همه‌ی تیره‌پوستان، همه‌ی زردپوستان. هر انسانی باید با این کار مشکل داشته باشد. »

در هالیوودی سالانه فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره خشونت و تبعیض نژادی درباره ستم‌های آمریکا نسبت به سیاهان ساخته می‌شود که نشان از خشم و نگرانی آنان نسبت به این اتفاقات تلخ دارد اما اصلاح و تغییر خاصی در این کشور رخ نمی‌دهد.

منبع: تسنیم

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها