دولت ترامپ به دنبال فروش موشک‌های هدایت شونده به عربستان در میان مخالفت‌های کنگره

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از قانونگذاران آمریکایی اعلام کرد دولت ترامپ قصد دارد به رغم مخالفت کنگره موشک‌های هدایت‌شونده به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار به عربستان بفروشد.

دولت ترامپ به دنبال فروش موشک‌های هدایت شونده به عربستان در میان مخالفت‌های کنگره

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: وزارت خارجه آمریکا ژانویه به صورت غیر رسمی به قانونگذاران اعلام کرد که درحال برنامه‌ریزی برای تکمیل این قرارداد و دادن مجوز به شرکت صنایع جنگی ریتون برای گسترش فعالیت خود در عربستان است.

این روزنامه نوشت: نمایندگان دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان مخالفتشان را با این پیشنهاد اعلام کردند اما نگران این هستند که مسئولان وزارت خارجه این قرارداد را عملی کنند. تعداد زیادی از اعضای کنگره بارها با فروش سلاح به عربستان به دلیل استفاده آن علیه غیرنظامیان در یمن مخالفت کردند.

از سوی دیگر کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی گفت: مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا درحال حیله‌ورزی برای عملی کردن قرارداد فروش سلاح به عربستان دور از چشم کنگره است.

وی گفت که پامپئو یک وضعیت فوق العاده ساختگی درست کرد تا این معامله را به دور از چشم کنگره عملی کند.

همچنین پنجشنبه سناتور باب منندز، از مقام‌های عالی‌رتبه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مطلبی برای سی‌ان‌ان گفت، براساس پیش‌نویس سندی که دریافت کرده است، دولت ترامپ به دنبال یک فروش تسلیحاتی است که قبلا فاش نشده است.

سخنان باب منندز دموکرات در شرایطی مطرح شد که توافق تسلیحاتی سال ۲۰۱۹ با سعودی‌ها و دیگر متحدان آمریکا در خلیج فارس دوباره زیر ذره‌بین قرار گرفته است. این بررسی‌ها بعد از آن به جریان افتاد که ترامپ استیو لینیک، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا را اخراج کرد و دموکرات‌های کنگره فاش کردند که او روی این فروش‌ها تحقیق می‌کرد و گفتند که اخراج او به این تحقیقات مرتبط بوده است.

این ۲۲ مورد فروش تسلیحاتی به ارزش ۸.۱ میلیارد دلار از آنجایی جنجالی شد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با استناد یک قانون کمتر استفاده شده، کنگره را دور زد و اجازه بررسی ۳۰ روزه را به قانونگذاران کنگره نداد.

پیش از آن، قانونگذاران تلاش دارند تا از یک فرایند غیر رسمی برای توقف فروش تسلیحاتی به عربستان جلوگیری کنند که این تحولات به قتل وحشتناک جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی مرتبط بود. کنگره در نهایت قطعنامه‌هایی را برای توقف فروش‌ها به تصویب رساند اما ترامپ آن‌ها را وتو کرد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها