آزمایش یک ترکیب دو دارویی دیگر برای درمان کرونای شدید

شرکت بزرگ داروسازی سوئیس روش اعلام کرد که قصد دارد ترکیب داروی ضد آرتریتش به نام توسیلیزومب و داروی ضد ویروسی رمدسیویر ساخت شرکت گیلئاد را برای درمان موارد شدید کووید-۱۹ آزمایش کند.

آزمایش یک ترکیب دو دارویی دیگر برای درمان کرونای شدید

شرکت روش در بیانیه‌ای روز پنجشنبه ۸ خرداد اعلام کرد که در همکاری با شرکت گیلئاد کارآزمایی بالینی مرحله سوم جهانی برای تعیین ایمنی و تاثیربخشی ترکیب داروی توسیلزومب (با نام تجاری آکتمرا و روآکتمرا) را با داروی رمدسیویر را در بیماران دچار ذات‌الریه شدید ناشی از ویروس کرونا آغاز خواهد کرد.

به گفته شرکت روش، این کارآزمایی بالینی قرار است در اوائل ماه ژوئن (میانه خرداد) با حدود ۴۵۰ بیمار در آمریکا، کانادا و اروپا برای ارزیابی تاثیربخشی ترکیب این دو دارو در مقایسه با دارونما آغاز شود.

داروی رمدسیویر به تنهایی در یک برررسی کامل‌شده نتایج امیدوارکننده‌ای در درمان بیماران کووید-۱۹ نشان داده است و یک کارآزمایی جداگانه نیز درباره تاثیربخشی بالقوه توسیلیزومب بر ضد بیماری در حال انجام است، اما شرکت روش می‌گوید شواهدی در دست است که ترکیب کردن این دو دارو باعث تاثیربخشی بیشتر آن دو می‌شود.

به گفته شرکت روش ترکیب کردن یک داروی ضد ویروسی با یک داروی تنظیم‌کننده ایمنی می‌تواند رویکرده بالقوه موثری برای درمان بیماران دچار بیماری شدید کووید-۱۹ باشد.

نتایج یک بررسی بزرگ در آمریکا که هفته پیش منتشر شد، نشان داد که رمدسیویر که در ابتدا برای مقابله با ویروس ابولا تولید شد، به بیماران دچار بیماری شدید کووید-۱۹ که نیاز به اکسیژن‌درمانی داشتند، کمک کرده و بهبودی آنها را شتاب بخشیده است.

آمریکا و ژاپن قبلا استفاده اضطراری از این دارو را تایید کرده‌اند و اروپا نیز قصد دارد اقدام مشابهی انجام دهد.

در همین حال یک بررسی در فرانسه که هنوز در جریان است، نشان داده است که توسیلیزومب که به طور معمول برای درمان آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است به پیشگیری از التهاب شدید در افراد دچار بیماری شدید کرونا کمک کند.

پژوهشگران اعتقاد دارند که این دارو می‌تواند مانع واکشن ایمنی شدید (توفان سایتوکاینی) در بیماران کووید-۱۹ شود که باعث آسیب زدن به اندام‌های حیاتی بدن می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها