مهم‌ترین اختلاف روحانی و مجلس یازدهم/ آیا باید منتظر کشمکش دو قوه باشیم؟

شاید مهم‌ترین چالش مجلس یازدهم تقابل دولت و اصولگرایان باشد. این تقابل به خصوص خود را در مورد سیاست خارجی نشان می‌دهد.

مهم‌ترین اختلاف روحانی و مجلس یازدهم/ آیا باید منتظر کشمکش دو قوه باشیم؟

به گزارش خبر فوری ، روز قبل، منتخبان مجلس یازدهم سوگند خورده و رسما به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی شناخته شدند. مجلس یازدهم علی رغم همه تفاوت‌هایش با مجلس دهم و دولت فعلی، با چالش‌های بسیاری روبرو است. این چالش‍‌ها در چند حوزه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی قابل تقسیم است. در این میان اما چالش اقتصادی و سیاست خارجی مهم‌تر از سایر چالش‌ها است.

در این گزارش سعی داریم مروری بر چالش‌های اصلی سیاست خارجی مجلس یازدهم داشته باشیم.

رنگ سیاست خارجی مجلس یازدهم با دولت یکی نیست

شاید مهم‌ترین چالش مجلس یازدهم تقابل دولت و اصولگرایان باشد. این تقابل به خصوص خود را در سیاست خارجی نشان می‌دهد. دولت روحانی با پشتوانه سیاست خارجی خود توانست به قدرت برسد. سیاستی که با انعقاد برجام به اوج و ثمره خود رسید. حالا اما این سیاست خارجی به بن بست خورده است.

با خروج ترامپ از برجام، تحریم‌های شدید آمریکا و عدم قدرت اروپا در پیشبرد اهداف توافق هسته ای به خوبی مشخص شده که روحانی در یک چالش جدی در زمینه سیاست خارجی خود روبرو شده است.

اکثریت مجلس یازدهم را اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و طرفداران محمود احمدی نژاد تشکیل داده اند. این دو گروه اخیر از ابتدا نشان داده اند که با سیاست خارجی دولت تدبیر و امید سر سازگاری ندارند. محمود احمدی نژاد یکی از تمرکز زدا ترین روسای جمهوری ایران در زمینه سیاست خارجی بود. او به جای تمرکز بر روابط ایران با اروپا و آمریکا بر کشورهای کوچک تر مانند ونزوئلا، کوبا و ترکیه اتکا کرده بود( به جز روسیه و چین که در این سالها متحد استراتژیک ما بوده اند).

جبهه پایداری نیز همواره نشان داده که علاقه ای به اروپا گرایی روحانی ندارد. سعید جلیلی (مسئول مذاکرات هسته ای در سالهای ریاست جمهوری احمدی نژاد) که یکی از اعضای مورد احترام و اعتماد جبهه پایداری است تجلی نظریات سیاست خارجی این جبهه است.

چالشی با طعم دیپلماسی؛ تقابل احتمالی روحانی و مجلسی‌ها

حالا روحانی و دولتش در یک بزنگاه مهم قرار گرفته است. دولت او به یک پیچ رسیده؛ او از یک طرف، با برجام تکه و پاره روبرو است؛ از طرف دیگر، با اینستکسی که معلوم نیست تا چه حد بتواند راهگشا باشد. از طرف دیگر، اروپا هر روز بیشتر از دیروز از ایران دور می‌شود تا بدانجا که سه کشور اصلی(انگلیس و آلمان و فرانسه) تهدید کرده اند که اگر ایران گام‌های خروج از توافق هسته ای خود را تسریع بخشد، مکانیسم ماشه را به کار خواهد گرفت.

حالا روحانی نمی‌داند باید ثمره ریاست جمهوری خود را از دست داده و از برجام خارج شود و یا به هر زحمتی این کالبد بی جان را حفظ نماید. نمایندگان مجلس دهم با تمام تفاوت‌ها و عدم قطعیتشان نشان دادند که در زمینه سیاست خارجی تا حد زیادی با دولت همراه هستند. چه بعد از خروج ترامپ از برجام، چه بعد تحریم سپاه و حتی در تعلل اروپا در پیشبرد اینستکس، نمایندگان نشان دادند که تمایلی به تقابل دیپلماتیک با دولت ندارند. اما نباید فراموش کرد که اکثریت مجلس دهم را متحدین روحانی تشکیل می‌دادند. اتفاقی که در مجلس فعلی تغییر کرده و احتمالا زمین بازی را نیز تغییر دهد.

جدی‌ترین چالش‌های دیپلماتیک دولت و مجلس

به نظر می‌رسد که در سال‌های جاری چند اتفاق و تنش جدی دیپلماتیک بین دولت و مجلس روی دهد:

الف. تقابل یا مصالحه با عربستان

عربستان نشان داده که علاقه وافری به توافق و مصالحه با ایران دارد. این تمایل خود را به صورت‌های مختلف نشان داده است( اینجا بخوانید ). تمایلی که البته فقط شامل عربستان نشده و امارات متحده عربی را هم در بر می‌گیرد( اینجا بخوانید ).

دولت ایران بارها اعلام کرده که حاضر است با مقامات عربستان مذاکره نماید. با این حال، برخی جبهه ها در ایران مخالف این مذاکره بوده و آن را نشانه ضعف کشور می‌دانند.

ب. بازگشت به برجام و مذاکره با آمریکا

انتخابات آمریکا نزدیک است و به زودی مشخص می‌شود که بایدن می تواند از پس ترامپ برآید یا خیر. اگر بایدن پیروز انتخابات شود ممکن است به برجام بازگشته و حتی تقاضای دیدار دو جانبه با روحانی کند. اگر چنین اتفاقی بیفتد بدون شک تقابلی جدی بین دولت و مجلس اصول گرا بر سر این موضوع روی خواهد داد.

در صورت قدرت گرفتن ترامپ هم، عرصه دیپلماسی ما وارد دوره تازه ای می‌شود. اگر رئیس جمهور آمریکا سیاست چماق و هویج خود را ادامه دهد ممکن است تقابلی جدی بین دولت و مجلس پیش بیاید. اتفاقی که البته در طول مجلس دهم به وقوع نپیوست.

ج. برجام و اروپا

تا کنون ایران 5 گام را برای خروج از توافق هسته ای برداشته است. در مقابل، اروپا اولین گام اجرایی شدن سیستم مالی حمایت از توافق هسته ای را برداشته اما همزمان تهدید کرده است که تحریم‌ها را علیه ایران باز خواهد گرداند. با رصد وضعیت فعلی، به نظر می‌رسد که در سال جاری برجام از وضعیت بلاتکلیفی خارج شود و احتمالا باید منتظر نابودی کاملش باشیم.

کشورهای اروپایی همزمان در حال دور شدن بیشتر از برجام و ایران هستند. اقدامات اخیر دولت آلمان علیه حزب الله یکی از نمونه های این امر است. با وجود این، تیم دیپلماسی روحانی از ابتدا سیاست خود را بر مبنای روابط با اروپا سامان داده است. به همین دلیل شاید ظریف تقابل شدیدی با مجلس بر سر قطع رابطه با اروپا بعد از خروچ برجام از بلاتکلیفی داشته باشد.

کورسوی امید

با وجود همه این شرایط نباید فراموش کرد که این مجلس اصولگرای نهم بود که رای به تصویب برجام داد. تاریخ نشان داده هر گاه کشور در یک بزنگاه تاریخی قرار گرفته است، مجلس حتی مخالف سیاسی دولت با رئیس جمهور و وزرا راه آمده و به لوایحش رای می‌دهد. باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقاتی مابین دولت و مجلس یازدهم خواهد افتاد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 30
  • کاربر ناشناس
    0

    هرجا اصلاح طلب باشد فساد و دزدی و رشوه خاری ومنکرات زیاد می شود

    نظرات شما -
    • بهزاد
      0

      آره همه اصولگرایان فقیرند مثل آقای احمدی نژاد که الان در یک خونه۴ طبقه مستاجره

    • کاربر ناشناس
      0

      خداب احمدی نژاد خیربده ما تا صد سال دیگه خونه دار نمیشدیم احمدی نژاد بود که ما خانه دار شدیم

    • کاربر ناشناس
      0

      خداب احمدی نژاد خیربده ما تا صد سال دیگه خونه دار نمیشدیم احمدی نژاد بود که ما خانه دار شدیم

  • علی اصغر
    0

    ان شاء الله بزودی رنگ دولت هم بیا مجلس یکی خواهد شد!

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      اره واقعا امروز میخام برای قالیباف موبایل بخرم چون بنده خدا موبایل نداره.

    • ناشناس
      0

      خودش پول داره. اگه بخواد میتونه بخره. تو واسه خودت بخر.

  • یاعلی
    0

    لعنت برروحانی وبرجامش که 8 سال کشور را معطل این امان نامه کفر کرد لعنت بر همه کیسه دوزان از جیب مردم لعنت بر آنهایی که فقط سودای رسیدن بر قدرت دارند نه خدمت به مردم

    نظرات شما -
    • بهرام
      0

      آقای باتربیت برو رامسر ویلای احمدی نژاد رو ببین بعد راجع به روحانی نظر بده.۲۰ سال رهبر رو پیر کرد این احمدی نژاد

    • کاربر ناشناس
      0

      لعنت بر کسانی که به بهانه مخالفت با برجام و دور زدن تحربم ها منافع ثروت خود و قدرت سیاسی خودرا محکم میکنند اگر روحانی هم نبود که چند کشور باقی مانده هم دشمن ایران میشدند لعنت بر خناسان و عمر وعاص های این دوران

    • Azad
      0

      لعنت بر کاسبان برجام و ارز 4200

    • احمد
      0

      8سال مملکتو معطل برجام وکدخدا کرد نه چرخ ساتیفیوژ چرخید نه مشکل معیشت مردم حل شد نه مشکل آب خوردن ونه گلابی ونه آفتاب تابان یک آدمی که7سال اندی فقط چرت و پرت تحویل مردم داد دلار از 3/5به 18 هزار تومان رسید توروم به 45درصد. برید تو اینتر نت سرچ کنید وعدهای دوره اول ودوره دوم داده ببینید خودتون قضاوت کنید دوره اول فقط احمدی نژاد کوبید هر اتفاقی افتاد میگفت تقصیر دولت قبلیه مسکن مهر مزخرفه یارانه خیلی بده ماهمیشه موقع یارانه ها غزادا میشیم یارانه بضی رو قطع میکنن ودورست قبل انتخابات اس ام اس میاد که یارانه شما بر قرار شد کارت سوخت فساد زاست بعد از چند وقت دوباره همین طرح هارو با اسم دیگه مثلا مسکن اجتماعی وغیره راه میندازن خب اگه بد بود چرادوباره اجرا ش میکنید اونم با کلی هزینه وخسارت وزاراش من یاد تیم مالدیو میندازه یه آدم متخص کاربلد توشون نیست اون از آخوندی که گفت افتخار می کنم یه مسکن مهر هم نساختم مثل این میمونه که یه دکتر بگه افتخار می کنم یه دونه مریض درمان نکردم ولی من فک می کنم ایشون نه مسکن مهر بلکه هیچ مسکنی نساخته اونم از وزیر اطلا عاتش که بنده خدا گفت تخصص ندارم، گفته تو سیدی از جدت کمک بگیر مثل این میمونه که یه نفر جای خلبان بزاری بگی نترس از جدت کمک بگیر واونم از به قول خودش برند دولتش بودن آقای ظریف که در سیاست خارجه سنگ تمام گذاشتن که آمریکا نمیتونه از برجام خارج بشه

    • موسوی
      0

      آخه توزمان دولت احمدی نژاد دزدوچپاولگر نبود چرا قضاوتهای صد من یه قاز میکنید اینم معلوم میشه آخه مااا یرانیها مرردمی فراموشکاریم وگرنه اینا همشون سروته یه کرباسن اینقد الکی به خوتون وعده ندید وبه جای قضاوتهای درست تورویا نباشید ده نفر ادم سالم وسط هزاران دزد کاری ازدستشون برنمیاد بیچاره رهبر

  • فریبا
    0

    لعنت بردشمن که مارا به این وضع انداختند کرونا یک طرف خدشون یک طرف خسته شدیم از این وضع

  • ناشناس
    0

    میگم خبر فوری نظرت چیه ب جای این پیش بینی ها و حاشیه زدن ها در مورد مجلس جدید و قضاوت های زود هنگام صبر کنی و ی خرده مجلس قبل رو نقد و تحلیل کنی؟؟؟ عملکردتون خیلی غیر حرفه ای و غیر اخلاقیه کاملا جناح گیری تو غالب خبراتون تو ذوق میزنه

  • حمید
    0

    هفت سال روحانی و دار و دسته اش گند زدند به مملکت و هرچی تونستند جیب هاشونو پر کردند بعیده که مجلس بتونه در یک سال کاری انجام بده باید این تفکر لیبرالی از دولت حذف بشه ان شاءالله سال بعد با روی کار آمدن دولت صالح و سالم و همکاری دولت و مجلس ، وضع کشور بهتر میشه

  • احمد
    0

    واقعا که این دولت داره این آخرا گند به بار میاره اسفند۹۸بعداز ۱۵سال پس انداز و صدتا وام خواستیم تازه یه زمین بگیریم که موفق نشدیم الان بعدازسه ماه چهار برابر شده یعنی باید ۶۰سال دیگه جون بکنیم به شرط اینکه قیمتش ثابت بمونه،آخه این وزیرراه داره چه غلطی میکنه بر مسند وزارت؟؟؟

  • علی
    0

    انصاف داشته باشیم ،حقیقتا خدماتی که احمدی نژاد انجام داد سابقه نداشته ، این شیخ بی تدبیر پدر کشور رو درآورد

  • جگر خون
    0

    بعد از جنگ جهانی اول، اتریش ویران شده بود و فقر و گرسنگی و بیماری بیداد میکرد ! دولت آمریکا مقداری پول به دولت اتریش داد که دوباره شهر ها را بسازند ! کارخانه بسازند و دوباره چرخ های اقتصاد در اتریش ویران شده، بگردش درآید . اتریش با این پول سالن اپرا و کنسرت ساخت! سالن های تئاتر ساخت وکتابخانه ها را ترمیم کرد ! وقتی دولت امریکا پرسید چرا با این پول کارخانه نساختید ؟ گفتند تا فرهنگ کشوری ساخته نشود کارخانه ها ویران میمانند ! ما ایرانی ها تا چیزی گرون میشه برای خریدنش دست و پا میشکنیم صف ها برایش می کشیم ، سر همدیگه کلاه میزاریم تا خودمون رورو بکشیم بالا البته نه همه مردم ، تا زمانیکه خودمون رو اصلاح نکنیم هیچ چیزی درست نمیشه دزدی و اختلاس از بیت المال رشوه و فسادها ، این مملکت رو فلج کرده ، تحریم بخش کوچکی از این مشکل را شامل می شود

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      ببخشید الان اتریش کجای اقتصاد دنیاس ، جز چند اقتصاد برتر دنیاست ،شاخسه برتری کشور ضعیفی مثل اتریش چیه ،اصلا چی دارن وی صادر میکنن،

  • مهدی
    0

    سلام دوستان،من کاری به اصلاح طلب و اصولگرا ندارم فقط میدانم در دوران اصلاح طلبان مردم فقیرتر بدبخت تر وبیچاره تر شدن ،اگر انصاف داشته باشیم دوران احمدی‌نژاد کارها بسیاری انجام شد ،که مسکن مهر ،سهام عدالت و یارانه نقدی که در زمان خودش مبلغ قابل قبولی بود از جمله این کارهاس ،حالا درسته یه سری از ما اصلا این خدمات را قبول نداریم،اما مطمئن باشید که نمیشود انکار کرد در مقابل دولت روحانی هر جا که گند زد گفت دولت قبل ،اصلا این دولت کار درستی انجام داد مسله برجام که افتضاح شد افتخار وزیر مسکن این دولت این بود که شش سال حتی یک خانه هم نساختم وقیمت مسکن هم اکنون وحشتناکه ,قیمت خودرو ،طلا دلار وحتی اقلام خوراکی هم که نگو ، مقصر به نظر من آن احمق هایی بودن که چهار سال دولت روحانی را دیدن وباز هم بخاطر مشتی سلبریتی احمق تر از خودشان به ایشان رای دادن ، مقصر انکسانی بودن که دم از آزادی میزدند و الان ناموس این ملت با اسم آزادی به تاراج میرود خدا از روحانی و داردسته دزدش نگذرد که ملت را نابود کرد

    نظرات شما -
    • درویش
      0

      احسنت کاملا درسته

  • سی الف
    0

    اتفاقاً اکثر جیب خالی شدنها در زمان دولت مهرورزان خشک مقدس رخ داد سه معاون رئیس جمهور سابق الآنم در زندان هستن لااقل زبانتون کوتاه باشه

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      من گفتم داداش،تا احمقهایی مثل شما ها هستن وضعمون همینه ، ببینم نه اینکه در دوران گنده اصلاحات خاتمی همه چیزمون گل بلبل بود یا دوران رفسنجانی ، الان دقیقا شما از چی روحانی دفاع می‌کنی ، برجام ،مسکن سازی ،یاقیمت دلار طلا و،،،،جمع کن آقا تا یه چیزی میشه ربط میدهید به احمدی‌نژاد،اون مرد بود چون هنوزم ملت از خدماتش نفع میبرن از مسکن مهر ،یارانه ای که دولت روحانی بخاطر بی عرضگی کم ارزشش کرد سهام عدالت و،،، خواهیم دید که پایان این دولت حتی خود ریس جمهورشم محاکمه میشه به جرم خیانت ، اگه معاونین احمدی‌نژاد به حق یا ناخق الان در بند هستن ،در دولت روحانی دختر وپسر وزیرش باوجود راس کار بودن دولتش ،بخاطر دزدی اختلاس در زندان هستن مردم شک نکن اگه احمدی‌نژاد برای انتخابات تایید صلاحیت بشه بازم بهش رای میدن چون اون بفکر مردم بود نه دزدان

  • صدافت
    0

    کسی که عملکرد احمدی نژاد را زیر سؤال می برد.شریک دزد ورفیق قافله است چون همه دیدند آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است چه کسی مثل احمدی نژاد از طبقه محروم حمایت وپشتیبانی کرد.ته دیگ خورندگان سرمایه داری فقط از احمدی نژاد بدشان می آید

  • بی طرف
    0

    بعضی ها مثل اینکه بی اعتنایی روحانی نسبت به فزمایش رهبری یا عکس یادگاری روحانی با موگرینی یا حرف موگرینی که گفت شیخ حسن گفته ما بخاطر مسائل داخلی خودمون اومدیم دنبال برجام،را به فراموشی سپرده اند

  • امیر
    0

    کشوری با بالاترین ثروت خدادای با نهادهای پول دار بنیادهای مختلف :چهارفصل; این وضع اقتصادش هست این وضع مردم .من معتقدهستم کسانیکه فرزندانشان خارج از این مرز مشغول زندگی وچریدن توی اروپا وامریکا هستندنباید منصبی دراین کشور داشته باشندچرا که به شعارهای انقلاب پشت کردندومادی گرا شدن ادم مادی گرا دینش را به اخرتش میفروشد.بعیدمیدانم قالیباف هم کاری بکند چراکه بخاطرمصلحت نظام ساکت میشود ودوباره مردم مستضعف قربانی میشوند

  • mohsen
    0

    هر دو این گروه چه اصلاح طلب چه اصول گرا برای اینکه نشون بدن طرف مقابل ضعیف هستش وقتی طرف مقابلشون در کرسی قدرته سعی در مشکلتر کردن زندگی برای مردم میکنن ، در کل خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج ، این کشور از پایه و اساس مشکل داره

  • نگین
    0

    اصلاح طلب و اصولگرا و تدبیر و امید همه از یک ابشخور اب می خورند همگی سر و ته یک کرباسید از مردم‌داری و سیاست هیچ چیزی نمی فهمند بله قربانگوانقدر شجاعت ندارند به فکر کشور و ملت نیستند فقط شعار و توپ را به زمین یکدیگر می اندازند که گندی که در این کشور به بار امده گردن همدیگر بیندازند الان هم زیر ابی جام رهرو سر کشیده و نفت را به ونزوئلا بردن اونم مجانی فقط خوراک داخلی با هوچیگری که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند راه انداختند این همه بودجه را بردند در سوریه به فنا دادند چقدر بچه های مردم به کشتن رفتند بس کنید این بازیها اخر خط رسیده دست دادن به کشورهای کمونیستی جز خفقان بد بختی هیچ عابدی ندارد و نخواهد داشت

  • فراموش شدگان. دورافتاده
    0

    سلام ودرود فراوان به محضر مرد بزرگ جناب دکتر محمود احمدی نزاد.. تنها امید مردم فقیر ازیاد رفته. ما مردم فراموش شده فقیر که نمی توانیم کارهای بزرگ وبه یاد ماندنی تورا جبران کنیم.فقط می توا نیم بگوییم. خداااااااااخیرت بدهد. خدااااااااااایا به اندازه تک تک ریگهای بیابان پهناور کالج به تو ثواب را اهدا فرماید.خدااااااااااا دشمنان بی انصاف تو رسوای جهان گرداند. خدااااااااااااایا اگر صدای مردمی پابرهنه فراموش شده را می شنوی یک بار دیگر احمدی نزاد را به ما مردم ستمدیده فراموش شده بر گردان... امین یا رب العالمین.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟