خبرفوری، گمانه ها درباره نتیجه انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم را بررسی می کند

فردا؛ دوئل احمدی نژادی های مجلس با قالیباف / اقلیت اصلاح طلب پشت میرسلیم می ایستد؟

منتخبان مجلس یازدهم حتی سه روز صبر نکردند تا تکلیف هیات رئیسه را روشن کنند. آنها که امروز تازه پایشان به ساختمان بهارستان باز شد، فردا می خواهند تکلیف کرسی ریاست را یکسره کنند.

فردا؛ دوئل احمدی نژادی های مجلس با قالیباف / اقلیت اصلاح طلب پشت میرسلیم می ایستد؟

امروز در پایان مراسم افتتاحیه مجلس، دو گزینه برای رای دهی نمایندگان مطرح شد. یکی آنکه انتخابات هیات رئیسه فردا برگزار شود و دیگری هم برگزاری این انتخابات در روال کار معمول مجلس، یعنی یکشنبه هفته آتی بود.

منتخبان مجلس در برابر این دو راهی، با یک قیام و قعود، رای به برگزاری انتخابات در روز غیرمعمول پنجشنبه دادند تا نشان دهند برای تغییر جایگاه هیات رئیسه عجله دارند.

در جریان نشست و برخاست امروز اما یک نفر و حامیانش حاضر نشدند قیام کنند. آنها مدافع برگزاری انتخابات هیات رئیسه در روز یکشنبه بودند. نشانه ای از اینکه این طیف هنوز نیز به رایزنی های مجلس بیشتر دارد. آن یک نفر، حاجی بابایی بود. چهره ای که گفته می شود می خواهد رقیب محمدباقر قالیباف باشد.

حاجی بابایی که فراکسیون اصولگرایان در مجلس دهم را مدیریت می کرد و از نمایندگان باسابقه مجلس است، نه فقط رای بخشی از همکاران سابق خود را دارد که به عنوان وزیر دولت احمدی نژاد با برخی مدیران آن دولت که به مجلس یازدهم راه یافته اند هم روابطی نزدیک داشته و امیدوار است به لطف همین پیشینه بتواند بر شهردار پیشین پایتخت غلبه کند.

در صورتی که حاجی بابایی در دوئل فردا پیروز شود، به عنوان یک همدانی، بعد از لاریجانی دومین رئیس مجلسی خواهد بود که نماینده شهری جز پایتخت است.

البته گمانه زنی هایی درباره اینکه او با قبول نایب رئیسی ممکن است از رقابت با قالیباف کنار بکشد، وجود دارد اما هنوز رسما انصراف او از کاندیداتوری ریاست کجلس اعلام نشده است.

خبرهای غیررسمی حاکیست که با نامزدی حاجی بابایی، نیکزاد و حسینی و عباسی، دیگر وزرای احمدی نژاد به نفع او از رقابت بر سر کرسی ریاست کنار می کشند و علیرضا زاکانی هم که به جای لاریجانی از قم وارد مجلس شده، با قبول پیشنهاد ریاست مرکز پژوهشهای مجلس، از ماراتن ریاست کنار کشیده است.

با این حال گزینه دیگری که هنوز در سر سودای ریاست مجلس دارد، کسی است که پیش از این در کنار قالیباف برای فتح پاستور تلاش می کرد و برخلاف قالیباف، در روز آخر حاضر نشد به سود رئیسی میدان را خالی کند. مصطفی میرسلیم که البته حواشی گفتگوی او با بی بی سی فارسی، آینده سیاسی اش را کمی غبارآلود کرده، از حمایت جریان اعتدالی و اصلاح طلب برخوردار است و شاید با حمایت آنها بتواند در گردونه رقابت خودی نشان دهد.

برای نائیب رئیسی مجلس هم گزینه های زیادی مطرح هستند؛ از مرتضی آقا تهران ی و نیکزاد و شمس الدین حسینی و امیرحسین قاضی زاده هاشمی تا سیدرضا تقوی و حتی مسعود پزشکیان. بی تردید اگر کرسی ریاست مجلس به محمدباقر قالیباف برسد، آن وقت دور از انتظار نیست که احمدی نژادی ها بتوانند کرسی نیابت مجلس را در دست بگیرند.

برآوردهای کلی از صحن مجلس نشان می دهد که با توجه به زورآزمایی نیمه رسمی امروز بر سر زمان برگزاری انتخابات هیات رئیسه، قالیباف و حاجی بابایی به ترتیب 160 و 90 رای در میان نمایندگان دارند. اگر حاجی بابایی بتواند در توافقی با میرسلیم و اعتدالیون و اصلاح طلبان، 20 رای آنها را جمع کرده و تنها 25 رای نزدیک به قالیباف را هم جذب خود کند، آنگاه بعید به نظر نمی رسد که رئیس مجلس بعد به جای نماینده مشهدی الاصل تهران، چهره ای همدانی باشد.

محمدباقر قالیباف به خوبی در خاطر دارد که در سال 1384 چطور با چرخش ناگهانی آرای اصولگرایان، به جای او، محمود احمدی نژاد وارد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شد. او حالا نگران است که همان طیف احمدی نژادی مجلس، اتفاقی مشابه را رقم بزنند. اتفاقی که نتیجه اش می تواند تبدیل شدن قالیباف به یک محمدرضا عارف دیگر باشد. چهره ای که رای اول تهران بود اما بازی را 4 سال پیاپی به رای دوم شهر قم باخت.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • حسین
    0

    زنده باد احمدی نژاد با اینکه نیست ولی هرروز خبر فوری یچیزی رو ربط میده به دکتر چرا کمی واقع بینانه عمل نمیکنین و حقیقت رو پنهان میکنین سیاست دکتر و عملکرد او تکرار نشدنیه..... با گذشت 8سال از رفتنش الان روحانی روی سهام عدالتش اینجور مانور میده...... چرا در تاریخ 40ساله نظام کسی اینجوری به داد قشر پایین نرسید.... انشاالله حامیان دکتر احمدی نژاد بیان بالا تا کمی مملکت به ریل انقلاب برگرده

  • حسین ی
    0

    قالیباف مناسب تر هست

  • مهدی محمدی
    0

    خداکنه هرکس که دلسوز مردمه انتخاب بشه حاجی بابایی واقعا انسان شریف وپاک دستی هستش قالیباف هم برای تهران کار کرد اما تو شهرداری یمقدار فساد بالا اورد که ماس مالی کردن

    نظرات شما -
    • علیرضا
      0

      عزیز جان دیکته ننوشته غلط ندارد،اگر اونها دیگه بودند شاید فسادبیشتر بود

  • کاربر ناشناس
    0

    اگر یک نماینده اصلاح طلب هم باشد فساد در مجلس باقی می ماند

  • صداقت
    0

    اعتراضات گسترده مردمی بخصوص قشر کم سواد علیه خبرفوری به راه افتاده چون توانایی خوب خواندن مطالب راندارنذ قصد خروج ازاین سایت را دارند چرا حتی مطالبی که با فارسی عادی درج می شود موقع خواندن،با مطالبی فلسفی ظاهر می شوند علت این تکرر وتغییر چیست

  • مدعی العموم
    0

    پشت پرده اخبار خبر فوری کیست،که این سایت جملات نوشته شده را فلسفی وار تغییر می دهد آیا هدف پنهانی درانتظار است یا تغییر متن جملات ساده به جملات فلسفی از حیطه اختیار سایت خارج است،باید ریشه انرا درجای دیگری جستجو کرد.وقتی خبری را با لینک باز می کنید ومی خوانید به اخر می رسید یادت می اول خبر چی بود.به جای سردرگم گردن حداقل لینک ها راببندید بهتر است

  • ارسلان باقریان
    0

    سلام من بچه الیگودرزم،و لرستان.حاجی بابایی انسان درستیه،خدایش 2طرح افزایش حقوق مددجویان بهزیستی وکمیته امداد وتبدیل وضعیت شرکتی های اموزش وپرورش ازکارهای اوست،که ماندگارشدند.

  • ازاد
    0

    این جو رو اصلاح طلبان راه انداختن که بگویند بین نمایندگان مجلس چند دستگی وجود دارد، هرگز اینگونه نیست و زنده باد مجلس اصولگرا و پاکدست

    نظرات شما -
    • بنده خدا
      0

      اتفاقا بهترین یار ورفیق وتنها امید اصلاح طلبان تکیه قالیباف بر صندلی ریاست مجلس هست ودر صورت پیروزی مثل لاریجانی در زمین آنها بازی خواهد کرد مثل دوره شهردارتهران بودنش در علی رغم خدمت رسانی ولی سر جریان سکه ودلار با بودجه شهرداری کاملا در زمین مخالفان دولت احمدی نژاد بخوبی بازی کرد و به اصلاح طلبان خدمت رسانی کرد

  • جمعی از کشاورزان
    0

    ما مدرسه نرفته ایم اما با تلاش خواندن رایاد گرفته.اما وقتی لینک خبری را باز می کنیم.فکر می کنیم عهد باستان است،فیلسوف یونانی مطالب فارسی را نوشته.،دقیق دولتمردان ایران الان مثل همین نوشتار سایت خبر فوری،از سرو،ته کارها می برند ودر زمان پاسخگویی تقصیر را گردن دیگران می اندازند طوری معلوم است همه مقامات از پایین تا بالا در مظلومیت اقتصادی مردم وبی درآمدی خانواده ها وبی ارزشی پول ملی مقصرند.فقط سپاه وارتش وظایف خود را به نحو احسن انجام داده اند.وقتی نفتکش های ایرانی به ونوزوئلا می رسند وامریکا مثل مترسک می ماند نتیجه انجام وظیفه سپاه وارتش وارتقاع توان نظامی کشور است،،نه سخنان حسن دروغگو یا عروس دولت نیکبخت یا وزیر خارجه دو رو که جرات بیان حقیقت راندارد

  • احمدی نژادی
    0

    با سلام خدمت تمام کسانی که حامی احمدی نژادند،از قدیم گفتن نمک بخور اما نمکدان رانشکن.انقلاب ما انقلاب اسلامی بود،اسلام هم حامی پا برهنه هاست نه فئودال ها یا ظالم ها.تاریخ اسلام اینو میگه.قرآن هم بر این مسئله تاکید داره،ضرب والمثلی هست چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.قرآن میگه درة مثقال خیرأ یره ودرة مثقال شرأ یره.بعد از چهل سال از عمر انقلاب اسلامی وبعد از ارتحال امام(ره) فقط دکتر احمدی نژاد بوده که بر این باور عمل کرده بقیه هر چند باسواد یا مردمی بودند اما شعار انقلاب،وصیت امام،وتوصیه های قرآنی را کم وبیش زیر پا گذاشتند

  • ظهیر
    0

    دربین جامعه مالکین بالای پنجاه درصد سهم اربابان ملت میرسلیم به اندازه قالیباف طرفدار ندارد و کارش بسختی پیش میرود. اگر نمایندگان عقل داشته باشند و نترس، باید میرسلیم را انتخاب کنند اما اگر ترسو باید آن یکی انتخاب شود.

    نظرات شما -
    • حسن
      0

      میرسلیم ،درتحقیقات موتور ایرانخودرو با حمایت مدیر عامل نالایقی چون محمد زالی بهدف ساخت موتور ملی صدها میلیون دلار خرج سفرها خود و دوستانشون کردند عاقبت پس از شکست در طراحی و ساخت ،یک موتور آلمانی با قطعات صدر صد خارجی را وارد کشور کرد،با این پیشینه اگر رئیس مجلس شود فاتحه کشور را دیگر باید خواند

  • فرهاد
    0

    انتخاب بین بد و بدتر

  • حرف حق
    0

    مجلسی که در راس امور نیست رئیس برای چه میخواهد اصلا به چه دردی میخورد.

  • رملانی
    0

    اگه یه دونه اصلاح طلب تو این مجلس باشه شک نکنید مجلس فاسد خواهد شد

  • هادی
    0

    دفتر آقای دکتراحمدی نژاد رسما اعلام کرده ایشان درانتخاب هیات رئیسه هیچ دخالتی نمیکنند وله وعلیه نمایندگان هیچ موضعی ندارند. پس قابل توجه خبر فوری: ربط دادن هریک نمایندگان به ایشان برداشت رسانه بوده وکاردرستی نیست.

  • نگین
    0

    کارکنان بی بی سی از خودشونن چرا اب را باید گل الود کنن برای میر سلیم این بازیا رنک باخته دوم این که احمدی نژاد هر چی اتو از کل سیستم داشت دستشه بموقع ترمز همه را می کشد سوم این که قالیباف عملکردش در دوران خاتمی حمله گاز انبری به کوی دانشگاه و سو مدیریت در دوران شهرداری را دارد والله خیلی رو می خواد که ظاهر شده یکی از یکی افتضاحتر مجلس بی بو و خاصیت بهتره درش بسته باشه فقط بودجو مصرف می کنند نماینده مردم نیستند به درد مردمم نمی خورند فقط میان از رانت مجلس و زد و بند استفاده کنند و بروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها