مسیح مهاجری: گزارش‌های رسانه ملی از دفاع مقدس در مواردی غیرقابل اعتماد است

مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: از پایان دوران دفاع مقدس تا امروز، چرخش‌هائی در روش‌های سیاسی افراد صاحب نقش در مدیریت دفاع مقدس رخ داده که هرکدام در مقطع خاص خود، پرونده‌ای جداگانه دارد.

مسیح مهاجری: گزارش‌های رسانه ملی از دفاع مقدس در مواردی غیرقابل اعتماد است

حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله شماره امروز این روزنامه نوشت: «با گذشت بیش از سه دهه از پایان جنگ تحمیلی، همزمان با سالروز آزادی خرمشهر، اعلام شد که درهای مخزن اسناد جنگ و دفاع مقدس به روی خبرنگاران باز شد و گزیده‌ای از گزارش عملیات آزادسازی خرمشهر نیز از تلویزیون پخش گردید.

هنوز ابعاد و میزان اسناد جنگ و دفاع مقدس که قرار است در اختیار عموم قرار گیرد مشخص نیست ولی اصل این تصمیم که قرار است این اسناد به‌ تدریج منتشر شوند، خبری نویدبخش است. براساس توضیحاتی که گزارشگر رسانه ملی ارائه کرده، مجموعه‌ای که تحت عنوان اسناد و مدارک مربوط به جنگ تحمیلی و دفاع مقدس جمع‌آوری شده و نگهداری می‌شود، بسیار غنی و ارزشمند است. این مجموعه، براساس همین گزارش، شامل فیلم، عکس، صدا و گزارش‌های مربوط به کلیه عملیات‌ها و مکالمات مرتبط با تحرکات مختلف در جبهه می‌باشد که ابعاد مختلف جنگ و دفاع مقدس را نشان می‌دهند. وجود چنین مجموعه‌ای نشان‌دهنده برخورد هوشمندانه دست‌اندرکاران امور مربوط به دفاع مقدس و تبلیغات آن می‌باشد که فرصت را از دست ندادند و با بهره‌برداری صحیح از امکانات توانستند سرمایه بزرگی را فراهم آورند.


برخورداری از سرمایه بزرگ و ارزشمند اسناد جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، راه را برای تدوین دقیق تاریخ این رویداد مهم دوران معاصر باز می‌کند و این امکان را به وجود می‌آورد که واقعیت‌های تلخ و شیرین این مقطع از تاریخ کشورمان و منطقه به درستی و روشنی تدوین شوند و در اختیار نسل‌های آینده قرار گیرند. باید در کنار احترامی که برای شهدای دفاع مقدس قائل هستیم، کار کسانی که به نحوی در جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس نقش و سهم داشتند را نیز قدر بدانیم و برای دست‌اندرکاران این اقدام مهم ارزش قائل باشیم. آنها با این کار خود، فداکاری‌های رزمندگان را زنده و جاوید نگهداشته‌اند کمااینکه خود نیز با فیلم‌برداری و عکاسی صحنه‌های این فداکاری‌ها، با جان خود بازی کرده‌اند. در مرحله بعد، اهمیت کار کسانی که با وقت گذاشتن و تدوین این اسناد و مدارک توانسته‌اند مجموعه ارزشمند کنونی را فراهم آورند را نباید از نظر دور داشت کمااینکه به اهمیت کار دست‌اندرکاران حفاظت و نگهداری از این اسناد و مدارک نیز باید توجه داشت و برای ماندگاری این مجموعه باید سرمایه‌گذاری مادی و معنوی کرد.

اصالت اسناد و مدارک تاریخی که آنچه مربوط به جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است را نیز شامل می‌شود، فقط در صورتی حفظ خواهد شد که دست‌اندرکاران آنها کاملاً بی‌طرفانه و بی‌غرضانه به جمع‌آوری، تدوین و حفاظت از آنها پرداخته باشند. این اسناد و مدارک، روایتگر تاریخ هستند و روایتگر تاریخ باید آنچه رخ داده است را همانگونه که بود منعکس کند و تمایلات و سلایق این و آن را در روایت خود از رویدادها دخالت ندهد. روایتگر صادق، حتی اگر از دشمن نیز حرکتی منصفانه دیده باشد باید آن را ثبت نماید. در جبهه خودی هم مسلمان و غیرمسلمان، ایرانی و غیرایرانی و صاحبان سلایق گوناگون سیاسی حضور داشتند و هرکدام از آنها برجستگی‌ها، قوت‌ها و ضعف‌هائی داشتند که در شکل‌گیری دفاع مقدس تأثیرگذار بودند. روایتگران باید تمام این موارد را با صداقت کامل همانگونه که رخ داده‌اند منعکس کنند تا بتوانند تاریخ جنگ و دفاع مقدس را آنگونه که بود ترسیم و به نسل‌های آینده منتقل نمایند.

از پایان دوران دفاع مقدس تا امروز، چرخش‌هائی در روش‌های سیاسی افراد صاحب نقش در مدیریت دفاع مقدس رخ داده که هرکدام در مقطع خاص خود، پرونده‌ای جداگانه دارد. این پرونده‌ها، چه خوب و چه بد، نباید در چگونگی روایت نقش افراد در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس دخالت داده شوند. آنچه در سال‌های اخیر از رسانه ملی مشاهده می‌شود متأسفانه خلاف این امانت‌داری است. به همین جهت، گزارش‌های رسانه ملی از دفاع مقدس در مواردی غیرقابل اعتماد است و این، ضایعه‌ای ناخوشایند است که هرچه سریع‌تر باید ترمیم شود.

انتظار این است که اسناد و مدارک جنگ تحمیلی و دفاع مقدس از گزند اغراض سیاسی و بازی‌های جناحی مصون بمانند و دست‌اندرکاران تدوین این مجموعه در کمال صداقت و امانت، آنها را به نسل‌های آینده منتقل نمایند تا آیندگان بتوانند با گذشته آنگونه که بود آشنا شوند. غیر از این، هرچه باشد علاوه بر اینکه خیانت به آیندگان است، با توجه به وجود امکانات فراوان ارتباطی، واقعیت‌ها بر همگان آشکار خواهد شد و نتیجه‌ای غیر از عدم اعتماد نسل‌های آینده به دست‌اندرکاران نخواهد داشت.»

منبع: جماران

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها