دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی:

قنوات تهران آپارتمان های پایتخت را می بلعند

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی گفت: چاه های بعضی قنات های تهران مدفونند وباهر بارندگی امکان فروریزش ساختمان های تهران تشدید می شود.

قنوات تهران آپارتمان های پایتخت را می بلعند

علی بیت الهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی در برنامه صبح و گفت و گو به ادای توضیح درباره فروریزش بعضی ساختمان ها در تهران و ارتباط آن با قنوات این کلانشهر پرداخت.

*قنات های مدفون شده در پایتخت
وی با اشاره به اینکه در گذشته یکی از سیستم های آبیاری مزارع و باغات در تهران به ویژه مناطق مرکزی آن که امروز تحت عنوان منطقه ۱۲ شهرداری تهران قابل شناسایی است و همچنین مناطقی از شهرری با سیستم آبیاری قنات ها بوده، ادامه داد: حفر این قنات ها توسط افراد صورت می گرفته است و مالکیت شخصی داشت. در حالی که امروز مزارعی که با آن قنات های سیراب می شد تبدیل به ساختمان شده و چاه های قنات مدفون شده اند.
بیت الهی اظهار داشت: کلان شهر تهران مملو از قنوات است و در پایتخت حدود ۵۰ هزار قنات شناسایی شده است. بخش اصلی بسیاری از این قنات ها مدفون مانده اند.

*۵۰۰ کیلومتر قنات یادگار دوران گذشته
دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی افزود: اگر از شرق به غرب تهران حرکت کنیم بر روی ۵۰۰ کیلومتر طول این مسیر قنات های حفر شده در گذشته حرکت کنیم و هر ۳۰۰ الی ۴۰۰ متر یک مجرای قنات وجود دارد. این وضعیت سبب شده است که با هر بارندگی مجرای این قنات ها پر از آب شود و خاک اطراف خود را سست کند.
وی تأکید کرد: سست شدن خاک قنات ها همراه با به جریان افتادن آب در مسیر قنات ها که ناشی از بارندگی هم موجب می شود امکان فروریزش ساختمان تشدید شود.

*چه کسی حافظ قنات ها باشد؟
بیت الهی معتقد است با سلب مالکیت اشخاص از قنات ها در عمل آنها رها شدند در حالی که امروز حفظ قنوات می بایست قانونا به عهده شهرداری گذاشته شود به این شکل که قنات های داخل شهر را شهردای حفظ کند و قنات های خارج از شهر را نیز وزارت راه و شهرسازی حفظ و نگه داری کند. برهمین اساس شورای عالی معماری و شهرسازی درصدد است تا تصویب قانونی در همین خصوص در مجلس شورای اسلامی چنین ابلاغ و تصویبی را انجام دهد.

منبع: رادیو گفتگو

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها