ترامپ با برنامه کرونایی پنتاگون چه می‌کند

پنتاگون فعالانه در حال برنامه‌ریزی برای مدارا با کروناویروس تا سال ۲۰۲۱ است اما این برنامه‌ریزی می‌تواند خشم رئیس جمهوری آمریکا را که از تضعیف کرونا صحبت می‌کند، برانگیزد.

ترامپ با برنامه کرونایی پنتاگون چه می‌کند

به نقل از پایگاه هیل، مقام‌های نظامی آمریکا توقف جابجایی‌ سربازان، توقف کشتی‌ها در بنادر و ترسیم چارچوبی برای وضعیت ارتش در صورت تداوم وقفه در فعالیت‌ها به سبب همه‌گیری کروناویروس را تمدید کرده‌اند.

روز سه‌شنبه سندی که از پنتاگون به بیرون درز پیدا کرد، فاش ساخت که مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای سناریوی برخورد ارتش با این ویروس، فراتر از سال جاری میلادی هستند.

این تدارکات بر خلاف پیام کاخ سفید در خصوص روند نزولی شیوع ویروس مرگبار کرونا در ماه‌های آینده و همچنین در دسترس قرار گرفتن واکسن برای این بیماری تا پایان سال جاری میلادی است.

مکنزی ایگلن، یک مشاور سابق کنگره آمریکا در حوزه نظامی و کارشناس فعلی انستیتوی آمریکن اینترپرایز اظهار کرد: یک انشقاق وجود دارد. در عین حال آن‌ها می‌توانند بگویند ما وزارتخانه مسئول برنامه‌ریزی برای تمامی احتمالات هستیم. چون این وظیفه‌ای است که آن‌ها باید انجام دهند یعنی برنامه‌ریزی بسیار گسترده و تدارک بسیار گسترده.

پنتاگون در طول دوران ریاست جمهوری ترامپ اغلب در موقعیت‌های دشواری قرار گرفته است. مقام‌های نظامی بارها مجبور شدند در ظاهر نشان دهند که هم‌راستا با امیال رئیس جمهوری هستند اما بی سر و صدا به واقعیت‌هایی می‌پرداختند که ممکن بود خشم این رئیس جمهوری آمریکا را موجب شوند.

این پدیده ای است که تقریبا در ارتباط با هر موضوعی در پنتاگون اعم از تصمیم درباره چگونگی اجرای فرمان ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه، اجرای فرمان ناگهانی رئیس جمهوری آمریکا در مورد ممنوع ساختن خدمت سربازان تراجنسیتی در ارتش و پیشنهاد گزینه‌هایی در قبال ایران، مشاهده شده است.

پنتاگون در ارتباط با کروناویروس چندین ماه است که مشغول به تدوین برنامه‌های خودش بوده است. اواخر ماه ژانویه، زمانی که تنها تست کرونای شش نفر در آمریکا مثبت درآمده بود، ترامپ تاکید داشت که روند شیوع ویروس کرونا تحت کنترل است؛ در حالی که پنتاگون اقدام به انتشار اولین دفترچه راهنمای مقابله با کرونا برای نظامیان و پرسنل خود کرد.

در پایان ماه فوریه، رئیس جمهوری آمریکا ادعا کرد کروناویروس ناپدید خواهد شد اما پنتاگون اقدام به لغو چند رزمایش نظامی و محدود ساختن نقل و انتقال‌ها به خارج کرده و دستور داد تمامی کشتی‌هایی که به کشورهای حوزه اقیانوسیه سر زده‌اند، خودشان را قرنطینه کنند.

این سند افشا شده وزارت دفاع آمریکا هشدار می‌دهد "امکان واقعی" این است که واکسن موثر کرونا تا دست‌کم تابستان ۲۰۲۱ موجود نخواهد شد. به گفته یک مقام سابق پنتاگون این سند پیش‌نویس که چند روز پیش افشا شد، احتمالا به خاطر ادبیاتش که برخلاف پیام‌های کاخ سفید بوده است، منتشر نشد.

این مقام اظهار کرد: شما خواهید دید که ارتش خودش را برای بدترین سناریو آماده می‌کند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره این سند فاش شده گفت: وزارت دفاع آمریکا به مجموعه‌ای از سناریوهای آینده نگاه می‌کند. موج دوم ویروس یک احتمال است. فکر نمی‌کنم کروناویروس قرار باشد به زودی و دست‌کم تا زمانی که ما به یک واکسن یا درمان برسیم، ناپدید شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها