سخنگوی وزارت امور خارجه:

ایران بدون دخالت در امور داخلی عراق آماده هرگونه کمک به دولت و ملت این کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران بدون دخالت در امور داخلی عراق آماده هرگونه کمک به دولت و ملت این کشور است.

ایران بدون دخالت در امور داخلی عراق آماده هرگونه کمک به دولت و ملت این کشور است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در گفت وگو با شفقنا به پرسشی درباره «آینده حضور ایران در عراق» پاسخ گفته است. بخشهایی از این مصاحبه را می خوانید:
* رسانه های عبری، غربی و عربی به کمک حمایت های مالی آل سعود جو بسیار متخاصمی را نسبت به ایران در عراق به وجود آورده اند. به نحوی که برخی جوانان عراقی، حتی درمیان شیعیان، هم اکنون دچار سؤتفاهماتی درباره جمهوری اسلامی شده اند و در اغتشاشات اکتبر و پس از آن بازیچه ی دست ایران ستیزان قرار گرفته و خساراتی به هر دو ملت وارد آمد. با این اوصاف آینده ی حضور ایران در عراق را چطور می بینید؟ و تهران چه تدابیری برای خنثی کردن و دفع این عملیات های رسانه ایی و روانی دارد؟

ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه و مسلما (چنانچه دیگران اجازه می دادند) همیشه رابطه خوبی داشتند. جنگی هم که بین ایران و عراق اتفاق افتاد و حماقتی که صدام کرد با همین تحریکاتی که اشاره کردید به وقوع پیوست وگرنه دو ملت در سال های دور مراودات بسیار خوبی داشتند. ارتباطات مردمی، بیوت شیعی و حضور حضرت امام خمینی(ره) در عراق از جمله نشانه های این رابطه و مراودات است.

بعد از صدام هم کسانی که به قول خودشان صدام را سرنگون کردند و خواهان این بودند که دولت جدیدی در عراق مستقر کنند، گمان کردند که می توانند دولت و ملت عراق را تحت کنترل خود در آورند در حالی که ملت عراق را نشناخته بودند که اصولاً با بیگانگان روی خوش نشان نمی دهند. البته فکر می کنم روحیات تمام مردم منطقه اینطور باشد که خیلی به بیگانگان خوش آمد نمی گویند.

بیگانگانی بعد از مدتی در دولت های نظامی حضور پیدا کردند و سعی داشتند دولت های طرفدار خود را روی کار بیاورند، اما مردم عراق با استفاده از مکانیزم های دموکراتیک و قانونی که بود، سرنوشت خود را در دست گرفتند و همین امر خوشایند آمریکایی ها و برخی از کشورهای منطقه نبود. بنابراین باید عنصر سومی را به عنوان دشمن در عراق یا به عنوان کسی که مخل نفوذ آنان در آن منطقه است را معرفی می کردند که با توجه به روابط خوب دو کشور همسایه ایران و عراق چه در سطح دولتی و چه در سطح مردمی، سعی کردند میان روابط این دو کشور رخنه ایجاد کنند که دیدیم شکست خوردند و این اتفاق نیفتاده است.

به هر حال دو کشور ایران و عراق در سطوح مختلف روابط خوب و نزدیکی با یکدیگر دارند، حق همسایگی را به جا می آورند و مراودات مردمی خوبی بین دو کشور برقرار است نمونه عالی آن بحث اربعین است که هر سال میزبان میلیون ها ایرانی هستند یا در تشییع جنازه سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس شاهد بودیم که مردم عراق چگونه این همبستگی را نشان دادند بنابراین القائاتی از طرف برخی رسانه های مزد بگیر از برخی کشورهای منطقه و آمریکایی ها شاهد بودیم که اگرچه در مقطعی عده ای را به شک انداخت، اما در مجموع و در دراز مدت شاهد بودیم که اثرگذار نبود و روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق ادامه دارد و پا برجاست.

ایران بدون اینکه دخالتی در امور داخلی عراق داشته باشد همواره به آنان اعلام کرده که آماده هرگونه کمک به دولت و ملت این کشور است. این مساله نشأت گرفته از نوع دیدگاه ماست که اگر همسایه ای امن و در رفاه و رونق اقتصادی باشد، قطعاً این امنیت و رفاه به کشور ما نیز باز می گردد بنابراین منافع جمهوری اسلامی ایران ایجاب می کند که کشور عراق به عنوان کشور همسایه و حتی سایر کشورهای همسایه در امنیت و رفاه باشند، در همین راستا به ایجاد امنیت و رفاه در همه کشورهای منطقه به ویژه همسایگان کمک خواهیم کرد.

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بذون نام
    0

    چرا به مردم بدخت خودت کمک نمیکنی مگه تو مال این سرزمین نیستی داریم تو گرانی دست وپنجه نرم میکنیم به فکر عراقی خوب برو اونجا راحتر میتونی بهشون کمک کنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها