وزیر برق عراق:

 بیش از ۵۵ درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنیم

وزیر برق عراق ضمن اعلام این که بیش از نصف گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می کنند، تاکید کرد که وزارت نفت کشورش می تواند طی سال های آینده کمبود سوخت را جبران کند.

 بیش از ۵۵ درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کنیم

به نقل از پایگاه اینترنتی رادیو «المربد» عراق، «ماجد مهدی حنتوش»، وزیر برق در دولت جدید این کشور شامگاه دوشنبه اعلام کرد که کشورش برای فعالیت نیروگاه های برق خود در استان جنوبی بصره و استان های مرکزی، روزانه به ۷۰ میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد.

وزیر برق عراق در گفت و گو با رادیو المربد در این باره اظهار داشت: ما در حال حاضر به واردات گاز نیاز داریم تا زمانی که وزارت نفت بتواند کمبود منجر به واردات از خارج را جبران کند؛ این وزارتخانه هم اکنون نیز دارای یک پروژه برای توسعه بخش گاز است.

حنتوش همچنین تصریح کرد: ما در حال حاضر در روز ۴۰ میلیون متر مکعب گاز را ایران وارد می کنیم جایی که صرف نظر از آماری که بیان می شود، گاز ارزان ترین سوخت مورد استفاده در جهان به شمار می آید؛ وزارت نفت نیز طی سال های آینده می تواند کمبود موجود در سوخت را جبران کند.

یادآور می شود که دولت آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته میلادی بغداد را از تحریم های غیر قانونی خود علیه تهران معاف کرد تا عراق بتواند به واردات برق و گاز از ایران ادامه دهد و این معافیت نیز تاکنون همواره تمدید شده هر چند که در این اواخر مدت زمان آن کاهش پیدا کرده است.

این در حالی است که واشنگتن، عراق را به شرط انجام اقداماتی در راستای کاهش تکیه بر ایران در زمینه تامین برق مورد نیاز خود به ویژه در فصل گرما، از تحریم های علیه تهران معاف کرده با این حال یک مسئول بلندپایه عراقی یک ماه پیش گفته بود که بغداد از ماه نوامبر سال گذشته میلادی به هیچ گونه شرطی پایبند نبوده است.

لازم به ذکر است که اگر معافیت از تحریم تمدید نشود، عراق باید واردات گاز و برق از ایران را متوقف سازد یا این که به چنین کاری ادامه دهد و در معرض تحریم های آمریکا قرار گیرد به ویژه آن که واشنگتن از تعلل بغداد در امضای قرارداد با شرکت های بزرگ آمریکایی در بخش انرژی با هدف تسریع در قطع ارتباط با تهران در این زمینه نیز ناراحت است.

با این حال، عراق برای رفع مشکل کمبود برق خود به عنوان یکی از عوامل اصلی اعتراض های چند ماه پیش مردم این کشور در قبال وخامت وضعیت خدمات عمومی، تا حد بسیار زیادی به ایران متکی است جایی که بخش اعظم گاز طبیعی مورد نیاز برای تامین سوخت نیروگاه های تولید برق و در مجموع نزدیک به نیمی از برق مصرفی خود را از همسایه شرقی وارد می کند که همین مسئله نیز باعث نارضایتی آمریکا و تلاش این کشور برای خودکفایی عراق در زمینه تامین انرژی و به دنبال آن نیز پایبندی به تحریم های علیه ایران شده است.

بر همین اساس نیز، تمدید معافیت از تحریم های آمریکا و ادامه واردات انرژی از ایران با پرداخت هزینه آن با دینار و از راه بانک دولتی «تجارت»، یک مسئله حیاتی برای عراق جهت تامین برق مورد نیاز خود به شمار می آید چرا که کمبود انرژی در این کشور باعث شده منازل مسکونی گاهی اوقات تا ۲۰ ساعت در روز از برق محروم باشند در حالی که بنا بر اعلام مقامات رسمی، جهت رفع این مشکل در شرایط کنونی هیچ گونه جایگزینی برای واردات گاز و برق از ایران وجود ندارد.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها