هیات ایرانی امروز به کابل می‌رود

امروز هیاتی از ایران به منظور بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی در رودخانه هریررود به کابل سفر می‌کند.

هیات ایرانی امروز به کابل می‌رود

محسن بهاروند، معاون حقوقی وزیر خارجه (رییس)، سیدرسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و نماینده مرزبانی امروز به منظور بررسی حادثه غرق شدن مهاجران افغانستانی عازم کابل می‌شوند.

ایران مستنداتی دارد که وقوع حادثه در حریم خود را تکذیب می‌کند.

رسانه‌های افغانستان در ۱۲ اردیبهشت ماه به نقل از افرادی که در ظاهر بطور غیرقانونی از استان هرات افغانستان وارد خاک ایران شده و در رودخانه هریررود غرق شده بودند، ادعا کردند که این افراد توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و مجبور به انداختن خود به رودخانه شده‌اند.

این موضوع دستمایه تلاش رسانه‌های فارسی زبان ضد ایرانی برای تخریب مناسبات دو ملت ایران و افغانستان شد.حدود ۱۵۰ کیلومتر از مرز ایران و افغانستان رودخانه هریررود است که در تابستان‌ها خشک و محل عبور مهاجران است و در زمستان بویژه در ایامی که سدها باز شوند پرآب و خروشان است. سالانه حدود۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی از افغانستان راهی ایران می‌شوند.
قرارداد کمیساران مرزی بین ایران و افغانستان که در سال ۱۳۳۵ خورشیدی امضا شده است، مبنای حل و فصل چنین مسائلی بین دو کشور است و بارها از ظرفیتهای این قرارداد بهره برداری شده است.

ایران مستندات گسترده ای دارد که چنین اتفاقی در مرزهای ایران رخ نداده است. به گفته سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه به لحاظ واقعیات عینی، بر اساس گزارش‌های تایید شده که از مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دریافت شده است در تاریخ مورد نظر و در محدوده ادعایی نه تنها چنان واقعه‌ای رخ نداده و مواجهه‌ای از هیچ نوع میان نیروهای جمهوری اسلامی ایران با اتباع افغان رخ نداده، چه رسد به ادعاهای ناظر بر انتقال افراد به اردوگاه یا رفتارهای دور از شان انسانی، بلکه در آن زمان به دلیل شرایط خاص جوی در منطقه حتی هیچ‌گونه ورود اتباع افغان به خاک جمهوری اسلامی ایران ثبت نشده است.

اصولا در ماه‌های اخیر، با توجه به شیوع بیماری کرونا و با هدف دور نگاه داشتن مرزبانان از خطر ابتلا به ویروس کرونا، بر اساس دستورهای ابلاغ شده مرزبانی، جمهوری اسلامی ایران هیچ اردوگاهی در مناطق مرزی به صورت دایر ندارد و هرگونه ادعاهایی از قبیل انتقال اتباع افغان به اردوگاه یا اجبار آنان به کار اجباری و مانند آن از ریشه غلط و دروغ است و نفس همین ادعاها که معلوم است توسط کسانی ساخته شده که حتی از وضعیت جدید در طرف ایرانی مرز مشترک بی‌اطلاع هستند، نشان می دهد اصل موضوع تا چه اندازه ساختگی است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها