مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

شاهد پایان نظم جهانی به رهبری آمریکا هستیم

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که نظم جهانی به رهبری آمریکا پایان یافته و قرن آسیایی در پیش چشم جهانیان در حال ظهور است.

شاهد پایان نظم جهانی به رهبری آمریکا هستیم

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه‌شب در کنفرانسی آنلاین در برلین گفت: ما در جهانی بدون رهبری زندگی می‌کنیم که آسیا به صورتی فزاینده‌ای در حال مهم شدن است، چه از لحاظ اقتصادی چه امنیتی و فناوری.

بورل با بیان اینکه تحلیلگران از مدت‌ها پیش درباره پایان نظام جهانی به رهبری آمریکا و ظهور قرن آسیایی سخن گفته‌اند، افزود: این اکنون در پیش چشمان ما در حال روی دادن است.

وی تاکید کرد: اگر قرن بیست و یکم قرن آسیایی باشد، همچنانکه قرن بیستم آمریکایی بود، همه‌گیری [کرونا] به عنوان نقطه عطفی در این فرایند به یاد خواهد ماند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه درخواست برای همکاری چندجانبه‌گرایانه در جهان هرگز تا این حد بالا نبوده است، افزود: این نخستین بحران عمده در چندین دهه بوده که آمریکا واکنش جهانی را رهبری نمی‌کند؛ شاید برای آن‌ها مهم نباشد، اما ما در همه جا شاهد رقابت‌های فزاینده‌ای هستیم، به ویژه میان ایالات متحده و چین.
دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا همچنین گفت که اتحادیه اروپا در میان فشارهای فزاینده برای جبهه‌گیری، باید به دنبال منافع و ارزش‌های خود باشد و از ابزار شدن برای دیگری خودداری کند.
بورل تاکید کرد که رقابت میان آمریکا و چین تاثیری عمده و فلج‌کننده‌ای بر نظام چندجانبگی در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گروه 20، سازمان جهانی بهداشت و همه جای دیگر دارد.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها