اخذ مالیات از خانه‌های خالی منتظر گوشه چشم سازمان امور مالیاتی

پس از کش و قوس‌هایی که حدود پنج سال به طول انجامید سرانجام دولت در روزهای گذشته، سازمان امور مالیاتی را موظف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی کرد.

اخذ مالیات از خانه‌های خالی منتظر گوشه چشم سازمان امور مالیاتی

۲.۶ میلیون خانه خالی از سکنه در شرایطی روی دست اقتصاد کشور مانده که فشار تقاضا برای مسکن در بخش مصرفی روز به روز بیشتر می شود و به شکل افزایش قیمت و افزایش نرخ اجاره بها خود را نشان میدهد.

دو روز قبل بود که وزارت راه و شهرسازی خبر داد متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به بیش از ۱۷ میلیون تومان رسیده است. در شهرستان‌ها نیز آنطور که بعضی آمارها می گوید میانگین قیمت مسکن از میانگین متری ۷.۸ میلیون تومان در اردیبهشت سال گذشته به حدود ۱۰ میلیون تومان در اردیبهشت ۱۳۹۹ افزایش یافته است. رشد بطئی قیمت خانه در حالی ادامه داشته که طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۴.۷ میلیون مسکن مازاد در کشور وجود دارد. از این تعداد ۲.۶ میلیون خالی و ۲.۱ میلیون نیمه خالی است. گفته می‌شود به دلیل قیمت بالای خانه های مازاد، متقاضیان واقعی توان خرید یا اجاره آن را ندارند.

در این شرایط عمده کارشناسان معتقدند که اگر خانه های مازاد وارد بازار مصرف شود بازار مسکن به تعادل قیمتی می‌رسد.

سابقه پیشنهاد اخذ مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می رسد. این طرح یک بار در سال ۱۳۶۶ روی میز دولت قرار گرفت اما به دلیل نبود ابزارها و امکانات کافی برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه، ابتر ماند. سال ۱۳۹۴ در دوره مسئولیت عباس آخوندی بر وزارت راه و شهرسازی، موضوع مالیات از خانه‌های خالی مجددا مطرح شد اما به دلیل عدم تفاهم بر روی دستگاه متولی راه‌اندازی سامانه مربوط به این طرح، آنطور که باید و شاید جلو نرفت. آخوندی معتقد بود شهرداری باید مسئولیت این کار را بپذیرد. اما با کنار رفتن عباس آخوندی، وزیر جدید راه‌و شهرسازی یعنی محمد اسلامی، راه اندازی سامانه املاک و اسکان که مهمترین هدف آن شناسایی خانه های خالی است را پیگیری و سرانجام در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی کرد.

اما برای اجرای طرح باید دستگاههای مرتبط با حوزه مسکن از جمله شهرداری ها، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان امور مالیاتی و وزارت راه و شهرسازی با یکدیگر همکاری کنند. قبل از شیوع کرونا جلساتی برای این منظور برگزار شد که به دلیل شیوع کرونا معطل ماند.

به تازگی دولت مصوبه ای را در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسانده که سازمان امور مالیاتی را موظف به اخذ مالیات از خانه‌های خالی کرده است. طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی، پیشتر اعلام می شد که در قانون، ایجاد سامانه املاک و اسکان به سازمان امور مالیاتی واگذار نشده است. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی بر مبنای قانون، اقدام به راه‌اندازی این سامانه کرد.

اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ نیز کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه بهره برداری از این سامانه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی را توسط سازمان امور مالیاتی به تصویب رساند.

جدا از آنکه دریافت مالیات از خانه های خالی می‌تواند منجر به تعادل بخشی به بازار مسکن شود با توجه به کسری بودجه دولت، ساماندهی خانه های خالی و اخذ مالیات از این واحدها می تواند بخشی از کسری بودجه دولت در سال جاری را جبران کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کاربر ناشناس
    0

    خدا کنه که زودتر اجرای بشه تا قیمت مسکن ریزش کنه مثل خودرو

  • عباس
    0

    100 در 100 قوانینی که تصویب و اجرا نمی شه به کله گنده ها ارتباط داره حتما خونه های خای مال آقایون یا فرزندانشون هست 20 سال خودم و همسرم کار کردیم هنوز خانه به دوش هستیم خدا به بلای ناگهانی گرفتارتان نماید که سوداگران ملک در شیراز کارمندان شهرداری‌ها هستند آن شاءالله یک توفان بیاد همتونو ببره تو جهنم

  • ناشناس
    0

    تا اینها فکر کنند که مالیات مسکن را چه جوری اجرا کنند مسکن که گرا ن شدو جمعیت هم اب رفت در حقیفت کاری که جنگها با ایران نکرد راههای غلط اقتصادی کشورو جامعه را همزمان دارد از بین میبرد

  • mohsen
    0

    فکر کردید دلالهای خونه مردم عادی هستند قطعا ن دلال ها مسئولین و مدیران رده بالا هستن که اونام راه دور زدن این قانون رو بسیار عالی بلدن با یه مقدار رشوه سروته قضیرو جم میکنن

  • عادل
    0

    دلتون خوشه خودرو 4 برابر شد حالا میخواهد نهایتش 1 برابرش کم کنه خونه هم 5 برابر شد میخواهد بشه 4 برابر که نمیشه این دولت کدوم بخش آمد به فکر مردم کاری کرد من که 30 سال نه 60 سال هم کار کنم نمیتوانم 50 متر خونه تو تهران جای متوسطش بخرم خدایا آخه هیچ مسئول دلسوز نداریم تو این مملکت اسلامی!!!

  • ق
    0

    رسانه محترم لطفا به نمایندگان محترم مجلس یازدهم و جناب آقای رئیسی منعکس تا با عاملان عدم اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی که ۴ سال از تصویب آن می گذرد برخورد و بفوریت قانون را اجرا نمایند این خواست ملت است چه آنان که صاحب یک خانه اند و چه آنان که مستاجرند...

  • ملت
    0

    مسئولین مالیات بر خانه های خالی را چرا زودتر اجرایی نمیکنید و چرا حرفی از مالیات بر عایدی نمیزنید همه فهمیدن دلالهای مسکن خودتون هستید بسه دیگه ظلم به مردم به خدا واگذارتان میکنیم بلاخره جواب خدا را باید بدهید به زودی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها