گزارش «المیادین» از تنش اخیر میان تهران و واشنگتن؛

امواجِ «دریای کارائیب»، «خلیج فارس» را متلاطم می‌کند؟

با توجه به اینکه تهدید آمریکا در مورد حرکت کشتی‌های ایرانی در دریای کارائیب به سطحی جدی رسیده و نشانه‌هایی از عقب‌نشینی از آن دیده نمی‌شود، این تنش به کجا خواهد رسید؟ و آیا شاهد مقابله نظامی مستقیم بین دو طرف خواهیم بود؟

امواجِ «دریای کارائیب»، «خلیج فارس» را متلاطم می‌کند؟

شارل أبي نادر در المیادین نوشت: با توجه به اینکه تهدید آمریکا در مورد حرکت کشتی های ایرانی در دریای کارائیب به سطحی جدی رسیده و نشانه هایی از عقب نشینی از آن دیده نمی شود، این تنش به کجا خواهد رسید؟ و آیا شاهد مقابله نظامی مستقیم بین دو طرف خواهیم بود؟

در ادامه این مطلب آمده است: تنش میان ایران و آمریکا اوج گرفته است، به این دلیل که واشنگتن حرکت تجارت دریایی ایران به سمت ونزوئلا را تجاوز از تحریمها دانسته و تهدید به هدف گرفتن نفت کش های ایرانی کرده است. این در حالی است که تهران هم تهدید کرده است در صورتی که آمریکا متعرض کشتی های ایرانی شود، پاسخ محکمی به ان می دهد.

مشخص است که واشنگتن با این تهدید قصد دارد اهداف سیاسی و اقتصادی خود در مورد مانور مستمر در راستای مقابله با ایران را در پیش گرفته و به لحاظ سیاسی این کشور را وادار به تسلیم کند.

از آنجا که واشنگتن گمان می کند تهران توان مقابله با ظرفیتهای دریایی نظامی آن و امادگی برای هر نوع حادثه دراماتیک برای کشتی های خود در دریای کارائیب که به آمریکا نزدیکتر است را ندارد، ایران هم از دو موضع به این مساله نزدیک می شود، اول، از راه قانونی و اقدامات دیپلماتیک و رسانه ای، که بیانگر حمایت قانون بین المللی از حرکت انتقال کشتی های تجاری است و دوم، با پاسخ قاطع به تهدید آمریکا، مبنی بر اینکه هر اقدامی که لازم باشد را برای حمایت از منافع ملی و حق حاکمیت انجام می دهد.

با توجه به اینکه ایران تلاش می کند از راه قانونی برای جلوگیری از تعرض امریکا به کشتی های خود وارد شود، طبیعتا منتظر تصمیم سازمان ملل در خصوص این موضوع می ماند تا پس از آن، تصمیم دیگری اتخاذ کند.

و از آنجا که هیچ پوشش قانونی برای تحرک نظامی آمریکا علیه کشتی های ایرانی وجود ندارد و اقدامات قبلی آمریکا در مورد تحریمهای سرسختانه علیه ایران هم از مشروعیت بین المللی برخوردار نیست، در صورت اجرایی شدن تهدید واشنگتن در مورد حمله به کشتی های ایران در دریای کارائیب، ممکن است تهران به اجرای یک اقدام دریایی روی اورد، تا جایی که تبدیل به یک اقدام نظامی شود.

مادامی که منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز مرکز مانور ایران برای مقابله با فشارها و تجاوزهای غربی علیه آن است و به دلیل حرکت جهانی نفت و تجارت آن از این مسیر و با توجه به اینکه منطقه مذکور محل نفوذ و استقرار حساس و قدرتمند سپاه پاسداران است، به احتمال زیاد پاسخ ایران در این تنگه اتفاق می افتد.

بر همین اساس، در پاسخ به هدف گرفته شدن کشتی های تجاری ایران در کارائیب توسط آمریکا، عبور و مرور کشتی های تجاری آمریکا از این تنگه ممنوع می شود.

با افزایش مقابله و تنشها، اقدامات ایران در جلوگیری از عبور کشتی های نظامی آمریکا افزایش یافته و در ادامه، احتمالا جامعه بین الملل علیه ایران موضع گیری می کند، تا اینکه تنگه هرمز بسته می شود و عبور تمام کشتی ها از این تنگه ممنوع می شود. حتی ممکن است قایق هایی در مسیر تنگه هرمز قرار گرفته و برای تشدید ممنوعیت عبور و مرور کشتی ها، به روی آنها آتش افروزد.

این مانور ایران، دور از واقعیت نیست، بویژه در صورتی که کشتی های آن در دریای کارائیب مورد تعرض قرار گیرند. از انجا که در این صورت ایران هیچ راهی جز مقابله ندارد، تلاش می کند این مقابله را به تنگه هرمز محدود کند. اما در ادامه شراره این درگیری تمام منطقه را فرا می گیرد و راه را به روی تمام احتمالات می گشاید. در این صورت، دولت دونالد ترامپ، مسئول عواقب و وپیامدهای خطرناک و حساس این مقابله جهانی خواهد بود.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • کاربر ناشناس
    0

    آمریکا برای نفتکشهای ایرانی هیچ عکس العملی انجام نمی‌دهد چون از قدرت نظامی ایران بشدت واهمه دارد و خودش را در باتلاق جنگ با ایران نمی‌کشد .

    نظرات شما -
    • حمید
      0

      اونهایی که منفی دادن نگاه کنن چی میشه اخرش . از نادانی و جهل در بیان

    • یوسف
      0

      درود وسلام بر دلاورمردان عزیزان دریا احسنت با اقتدار حرکت کنید. آمریکا و عربستانی کثیف همیشه در حال امتحان از ما هستند. پس ما بایستی سعی کنیم منجر به درگیری نشود. که در نهایت هزینه و مشکلات دیگر برای کشور ما ترسیم شود. عربستان برای ما کمتر از صهیونیست نیست.

  • رضا خوزستان
    0

    جنگ محدود در خلیج فارس قطعا برای آمریکا منفعت دارد. با شروع بحران در خلیج فارس نفت به سرعت جهش می‌کند و آمریکا حالا دیگر خود صادر کننده نفت است و بالا رفتن قیمت نفت برای این کشور و دیگر صادر کنندگان مهم مثل روسیه و عربستان بسیار حیاتی است و ضمنا با بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران چه دوست داشته باشیم چه نه یک اجماع جهانی بر علیه ما ایجاد می‌شود و از طرفی اقتصاد ما تاب و تحمل هزینه های سرسام آور جنگ و ویرانی های زیر ساخت ها در این مقیاس را ندارد و همین حالا هم تورم و گرانی رکود کمر مردم را شکسته. شاید موشک های ما خسارات زیادی وارد کند ولی آخر کار این ما هستیم که ضرر میکنیم نه آمریکا.

  • محسن
    0

    اگر به شناور های ما حمله کنند بلادرنگ باید ناو غول پیکر آنها را بزنیم. راس هرم همه توان آنها در دریا ناو آنهاست شناورهای سبک خطر عظیمی ایجاد نمی‌کند.

  • یحیی-م
    0

    کشور عزیز ما درست در مرکز انرژی جهان قرار گرفته، لذا با توجه به قدرت وایمان نیروهای انقلابی ما،تیول جهان خوار(نفت خاورمیانه ) درمعرض خطر جدی است. جهانخوار هرگز قادر به انجام چنین ریسکی نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها