چرا دلار گران شد؟ بازار در انتظار اصلاح

قیمت‌ها در بازار ارز این روزها افزایشی است، اما افزایش تقاضا این بار نقشی در این رشد قیمت ایفا نمی‌کند و به گفته کارشناسان بازار در انتظار اصلاح و کاهش قیمت‌ها است.

چرا دلار گران شد؟ بازار در انتظار اصلاح

حدود دو سال پیش بود که در پی بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، قیمت ارز صعودی شد و در مدت کوتاهی این افزایش قیمت، شیب بسیار تندی پیدا کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت ارز در این مدت، فشار روانی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و سرازیر شدن سرمایه‌های مردمی به سمت بازار ارز بود که با افزایش تقاضا، قیمت نیز افزایش یافت.

به تدریج با تغییر در سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی، آرامش به بازار برگشت و قیمت‌ها به تعادل رسید، به طوریکه قیمت دلار که بسیار بالا رفته بود، به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافت.

البته در ماه‌های بعد، قیمت دلار با شیب کمی افزایش یافت و در حدود قیمتی ۱۳ هزار تومان ثابت شد و تا چند ماه تغییر قابل توجهی در بازار ارز ایجاد نشد.

در هفته‌های اخیر اما بار دیگر قیمت ارز در حال افزایش است، اما نکته جالب اینجاست که این بار افزایش تقاضا دلیل افزایش قیمت ارز نیست، چراکه در حال حاضر سرمایه مردم بیش از بازار ارز، به سمت بازار سرمایه در حال حرکت است.

رشد خوب بورس در ماه‌های گذشته سبب شده تا بسیاری از مردم سرمایه خود را وارد این بازار کنند، هرچند که در حال حاضر بورس نیز در حال ریزش است، اما هنوز مردم در حال ورود به این بازار هستند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی درباره افزایش قیمت دلار در این هفته‌ها گفته است که قیمت‌ها در بازار ارز منطقی نیست و این بازار تحت تاثیر برخی اتفاقات به این شکل درآمده است.

تشدید فشار تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و اختلال در عملکرد تجارت کشور، از جمله دلایل مهم این تغییر قیمت‌ها در بازار ارز از سوی رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان شده است.

البته همتی این را هم گفته که مرزها به تدریج در حال بازگشایی هستند و به این ترتیب، بخشی از مشکلات مربوط به تجارت حل شده و بازار نیز بهبود خواهد یافت.

با توجه به اینکه این بار سرمایه‌های مردمی و افزایش تقاضا دلیل رشد قیمت ارز نیست، در صورت تغییر اوضاع فعلی، بازار ارز نیز بار دیگر به آرامش رسیده و شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

در عین حال باید توجه داشت که شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، اقتصاد بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده و تحریم‌ها علیه ایران نیز تاثیرات این ویروس را بر اقتصاد ایران دوچندان کرده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده که وضعیت کشور از نظر ذخایر ارزی بسیار مناسب و در دهه گذشته بی‌سابقه بوده است بنابراین می‌توان امیدوار به اصلاح بازار ارز، پس از گذر از شرایط خاص فعلی بود.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ایرانی
    0

    فرصتی دیگر سوخت و باید گفت "سلام بر کرنا و خداحافظ باورهای بی پشتوانه"

  • ناشناس
    0

    چرا دلار پیوسته گران می شود و پول ملی پیوسته سقوط می کند؟؟؟!!! --- تا زمانی که دولت و بانک مرگزی خود از دلالی سود آور جیب فربه کن مردم ستیز برای معشوق خود دلار دست بر ندارند وضع کشور ثروتمند ایران بویژه وضع ده ها میلیون مردم بی بضاعت بی پناه با این که خود صاحبان اصلی ثروتهای کلان کشوراند از این که هست نیز بد تر خواهد شد. از زمان رفتن رئیس سابق بانک مرکزی هیچ تغییر مثبتی در سیاست این بانک بنفع ارزش پول ملی ایجاد نشده و علیرغم وجود گنجهای کلان در کشور از زمان روی کار آمدن دولت کنونی تا حال حاضر سیاست بانک مرگزی با بهانه ی تاثیر تحریمها و با نادیده گرفتن حق مردم در ثروتهای ملی هیچ تغییر سازنده ای بنفع این مردم ایجاد نکرده است و روز به روز عرصه زندگی را بر مردم با انکار حق آنان در ثروتهای ملی تنگ تر می کند. دولت و کل مسئولان فراموش کرده اند که در رسیدن به قدرت وام دار خون شهدای ملت و فداکاریهای ملت اند که برای پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار و دوام و بقای نظام از هیچ ایثاری تا کنون دریغ نکرده اند که این گونه شایسته ی انکار و نادیده گرفتن حق خود در ثروتهای ملی باشند. همه ی مسئولان بجای قدر دانی از ایثار گریهای ملت، با وجود ثروتهای کلان ملی در کشور ، ملت را صدقه خور کرده و صدقات را با پیوسته در بوق و کرنا گذاشتن بعنوان منت به رخ ملت می کشند.

  • mohsen
    0

    گرونی دلار 20 درصدش امریکاست بقیش بی لیاقتی مسئولین هست وقتی چند ملیون دلار به اسم ارز 4200 برای کالاهای اساسی گم میشه یعنی این که همه اول تا اخر دزدن

  • کاربر ناشناس
    0

    تاکی میخواهید خودتان را گول بزنید مسئول تمام گرانی دلار و ارز دولت است برای اثبات آن عرض شود که بزرگترین فروشنده ارز این مملکت کیست

  • مجتبی
    0

    بعد از انتخابات قیمت ارز صعودی شد دقیقا بعد از انتخابات

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها