نحوه خواندن نماز عید فطر در منزل

نماز عید فطر نمازی است که در صبح روز عید فطر آن را می‌خوانند و در زمان حضور امام(علیه السلام)واجب است و باید به جماعت خوانده شود، ولی در زمان ما که امام(علیه السلام)غایب است خواندن این نماز مستحب است.

نحوه خواندن نماز عید فطر در منزل
نماز عید فطر که در صبح روز عید فطر(عید روزه‌گشا) خوانده می‌شود یکی از دو نمازی است که مسلمانان در اعیاد خود می‌خوانند این نماز اولین بار در سال اول هجرت توسط حضرت محمد(ص)برگزار شد و بعد از فوت ایشان نیز به یکی از سنت‌های مؤکد مسلمانان تبدیل شده است.

این نمازدر صورت حضور امام(ع) واجب اما در زمان غیبت ایشان مستحب است.این نماز که توصیه بسیار بر جماعت و در فضای باز خواندن آن شده است امسال به دلیل وجود کرونا در مصلی‌های شهرهایی که وضعیت آنها هنوز سفید نشده است خوانده نخواهد شد اما در مساجد و محلات با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد،چرا که یکی از اهداف اصلی دین مبین اسلام حفظ جان و دور نگه داشتن انسان از خطر است.

با این حال خواندن نماز عید فطر در خانه و حتی بصورت فرادی امکان‌پذیر است و افراد میتوانند بدون خطبه نیز این نماز را باخانواده خود به جماعت برگزار کنند.

وقت اقامه نماز عید فطر

وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب است تا ظهر؛ بنابراین در صورت ورود به ظهر، نماز اقامه نمی شود زیرا وقتش به پایان رسیده است. در عید فطر مستحب است افراد بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند، زکات فطره را بدهند و بعد نماز عید را بجا آورند.

نحوه خواندن نماز عید فطر در منزل

چگونگی خواندن نماز عید فطر

نماز عید فطر دو رکعت است، در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر( ٱللَّٰهُ أَكْبَرُ) بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد بخواند و سلام گوید.

در قنوت این نماز هر دعایی کافی است، ولی مناسب است این دعا را به قصد ثواب بخواند:

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّد صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کلِّ خَیْر اَدْخَلْتَفیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

نحوه خواندن نماز عید فطر در منزل

مستحبات نماز عید فطر

۱-موقع تکبیر گفتن دست‌ها را بلند کند و در نماز بر زمین سجده کند.

۲-در این نماز سوره‌ مخصوصی ذکر نشده اما توصیه شده است در رکعت اوّل سوره «سَبِّحِ اسْمِ رَبِّک الاْعْلی» و در رکعت دوم سوره «وَ الشَّمْس» بخوانند.

۳- قرائت نماز عید را بلند بخوانند.

۴-با خرما در روز عید فطر افطار کنند.

۵- پیش از نماز عید غسل کنند و دعاهایی که قبل از نماز و بعد از آن در کتب دعا آمده بخوانند.

۶-دو خطبه برای نماز بخوانند مثل خطبه‌های نماز جمعه با این تفاوت که خطبه‌های نماز جمعه قبل از نماز است ولی خطبه‌های نماز عید فطر بعد از نماز است.

۷- بعد از نماز مغرب و عشا در شب عید فطر و بعد از نماز صبح و ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر این تکبیرها را بگوید:اَللّهُ اَکبَرُ، اَللّهُ اَکبَرُ، لا إلهَ إلاّ اللّهُ وَ اَللّهُ اَکبَرُ، اللّهُ اَکبَرُ وَ لِلّهِ الْحَمْدُ، اَللّهُ اَکبَرُ عَلی ما هَدانا.

شکیات نماز عید فطر

۱-اگر شك كند در تكبيرهاى نماز و قنوتهاى آن، اگر از محل آن تجاوز نكرده است بنابر اقل بگذارد، و اگر بعد معلوم شود كه گفته بوده اشكال ندارد.

۲- اگر قرائت‏يا تكبيرات يا قنوتها را فراموش كند و بجا نياورد، نمازش صحيح است.

۳- اگر ركوع يا دو سجده يا تكبيرة الاحرام را فراموش كند، نمازش باطل مى‏شود.

۴- اگر در نماز عيد يك سجده يا تشهد را فراموش كند احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز آن را رجاءا بجا آورد، و اگر كارى كند كه براى آن،سجده سهو در نمازهاى يوميه لازم است، احتياط مستحب آن است كه بعد از نماز رجاءا دو سجده سهو براى آن نماز بنمايد.

منبع: خبرگزاری آنا

76

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها