اعطای کرسی زمین‌شناسی یونسکو به ایران/تهیه نقشه‌ ذخایر کویر لوت

مدیر کل دفتر برنامه‌ری و فناوری اطلاعات سازمان زمین شناسی از تهیه نقشه ذخایر کویر لوت در این سازمان خبر داد و گفت: علاوه بر آن کرسی زمین‌شناسی یونسکو به سازمان زمین شناسی جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.

اعطای کرسی زمین‌شناسی یونسکو به ایران/تهیه نقشه‌ ذخایر کویر لوت

رضا جدیدی در بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت از سازمان زمین شناسی آغاز فعالیت‌های این سازمان را مربوط به سال ۱۳۳۸ دانست و گفت: فعالیت این سازمان بر اساس اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است به گونه‌ای که چهار بند از این سیاست‌ها به طور مستقیم دلالت بر فعالیت‌های سازمان زمین شناسی دارد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه ورود شاخه‌های جدید زمین شناسی به کشور، اظهار کرد: زمین شناسی بنیادی، محیطی، دریایی از جمله رشته‌های جدیدی هستند که حسب الامر دستورات مقام معظم رهبری به فعالیت‌های سازمان زمین شناسی اضافه شد.

جدیدی تولید اطلاعات پایه زمین شناسی و اکتشاف، پایش مخاطرات طبیعی زمین، تغییر اقلیم و بحران‌های ناشی از آن و کشف منابع آبی را از وظایف این سازمان نام برد و گفت: این سازمان از سال ۱۳۳۸ فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۷۶ اکتشاف معادن به ماموریت‌های آن اضافه شد ولی این سازمان داده‌هایی از اکتشافات معدنی از سال‌های آغاز کار خود به ثبت رسانده است.

وی کشف ذخایر معدنی بزرگ انگوران، مس سرچشمه، فسفات اسفوردی، سرب و مس مهدی آباد، معدن نفلین‌سینیت آذربایجان، مس سنقر را از جمله اکتشافات این سازمان دانست و ادامه داد: ما دو وظیفه حاکمیتی داریم که یکی شناسایی منابع ملی با هدف ایجاد ارزش افزوده که حدود ۷ درصد از GDP‌کشور را تشکیل می‌دهد، است که در این راستا سازمان ۳۸۰ لایه اطلاعاتی در قالب ۹۰ عنوان نقشه در کشور تولید کرده است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ری و فناوری اطلاعات سازمان زمین شناسی از رونمایی از نقشه‌های نسل دوم این سازمان در آینده نزدیک خبر داد.

وی وظیفه دوم این سازمان را شناسایی مخاطرات با هدف جلوگیری از زیان‌های اجتماعی آن ذکر کرد.

جدیدی با اشاره به عضویت این سازمان در ستاد مدیریت بحران، شورای عالی آب، کمیته ملی گرد و غبار، کمیته اقتصاد مقاومتی در حوزه سازگاری با تحولات زیست محیطی کشور و کارگروه احیا دریاچه ارومیه، ادامه داد: با توجه به شرایط کمبود آب در کشور، این سازمان همچنین در زمینه کشف منابع جدید آبی فعال است و کشف ذخایر آب‌های کارستی را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه آب‌های کارستی با آب‌های ژرف متفاوت است، اظهار کرد: کارست یک پدیده زمین شناسی است که در درون آن، آب با کیفیت و تجدید پذیر وجود دارد.

مدیر کل دفتر برنامه‌ری و فناوری اطلاعات سازمان زمین شناسی همکاری با دانشگاه‌های خارجی را از دیگر اقدامات بین المللی این سازمان نام برد و یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی کرسی علوم زمین یونسکو به سازمان زمین شناسی جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت و در ماه‌های آینده ابلاغیه رسمی ارسال خواهد شد.

جدیدی عضویت در اتحادیه بین المللی علوم زمین، کمیسیون تهیه نقشه‌های زمین شناسی دنیا، ژئوپارک‌های یونسکو و انجمن زمین شناسی پزشکی را از دیگر موفقیت‌های این سازمان در مجامع بین المللی نام برد و خاطر نشان کرد: کشورهای دنیا برای انجام پایش‌ها و تهیه نقشه‌های زمین شناسی تقسیم بندی شده که در خاورمیانه، سازمان زمین‌شناسی ایران برای این امر انتخاب شده است.

وی از اجرای پروژه تهیه نقشه‌های زمین شناسی و اکتشافات در کویر خبر داد و گفت: برای سال جاری پروژه تهیه نقشه زمین‌شناسی "لوت" را در دستور کار داریم که تا پایان سال جاری این نقشه‌ها تهیه خواهد شد و دخایر این منطقه مورد شناسایی قرار خواهد گرفت.

به گفته وی ۱۰۰ درصد تهیه نقشه‌های دویست و پنجاه هزارم و ۸۸ درصد نقشه‌های یکصدهزارم نقاط کویری در قالب ۶۳ برگه اجرایی شده است.

منبع: ایسنا

22

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها