برآورد هزینه هنگفت تیم‌ها برای انجام تست کرونا

هزینه اجرای پروتکل بهداشتی لیگ با اعتراض برخی از تیم‌ها همراه شده است. به همین دلیل قرار شده جلسه‌ای پیش از شروع مسابقات برای تغییر برخی از بندهای این پروتکل برگزار شود.

برآورد هزینه هنگفت تیم‌ها برای انجام تست کرونا

طبق پروتکل بهداشتی مسابقات فوتبال، همه تیم‌ها موظف هستند قبل از شروع تمرینات، تست کرونا را از تمام بازیکنان، مربیان، پزشکان، تدارکات و تیم رسانه‌ای خود بگیرند و به ستاد مقابله با کرونا در ورزش ارائه کنند تا مجوز آغاز تمرینات را کسب کنند. در روزهای گذشته تقریبا تمام تیم‌ها این مرحله از تست کرونا را انجام دادند و وارد فاز تمرینات شدند. استقلال از روز دوم خرداد استارت زده و سایر رقیبان از امروز و فردا وارد زمین چمن می‌شوند تا تمرینات گروهی خود را برای شروع لیگ انجام دهند.

با این وجود، نکته‌ای که در هنگام انجام تست کرونا به چشم آمد، هزینه انجام هر تست کرونا و سختی‌های مربوط به انجام این تست است که تاحدودی باعث اذیت شدن هر کسی می‌شود. این اتفاق وقتی سخت‌تر می‌شود که بعد از شروع تمرینات و ورود به فاز مسابقات، هر تیمی موظف از هر ۵ روز، تست کرونا را میان تمام عوامل تیم انجام دهد و به ستاد مقابله با کرونا ارائه دهد و اگر مشکلی وجود داشت، از حضور فرد یا افراد موردنظر تا زمان بهبودی جلوگیری شود.

*هزینه رعایت پروتکل های بهداشتی چقدر است؟

پیش از این ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره اخذ مبلغ ۷۰۰ هزار تومانی از مردم برای انجام هر تست کرونا گفته بود پرداخت این هزینه در استطاعت مردم نیست اما ما در حال تولید کیت‌های داخلی داریم و اگر لازم باشد واردات کیت را انجام می‌دهیم تا تست کرونا با قیمت کم‌تری انجام شود.

با توجه به دستورالعمل کنونی، در هر جلسه تمرین بیش از ۳۶ نفر نمی‌توانند شرکت کنند که شامل بازیکنان، کادرفنی فنی و سرپرستی، تدارکات و پزشکی است. از طرفی برگزاری ۹ هفته باقی مانده از لیگ برتر در فاصله ۵ روز یک بار، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. با توجه به فاصله ۵ روز یک بار برای اخذ تست کرونا در خلال مسابقات که معادل ۹ مرتبه تست‌گیری می‌شود و همین‌طور انجام یک مرتبه تست کرونا پیش از تمرینات، هزینه ۱۰ بار تست کرونا با میانگین قیمت ۷۰۰ هزار تومان برای هر نفر، برای هر تیم، حدودا معادل ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود.

هزینه ۲۵۰ میلیون تومانی برای تمام ۱۶ تیم لیگ برتری معادل ۴ میلیارد تومان خواهد شد اما مساله جدی‌تر درباره تیم‌های لیگ دسته یک و دو است که از توان مالی کم‌تری برخوردار هستند اما احتمال ابتلا برای ویروس کرونا برای همه یکسان است و آن ها هم باید این پروتکل گران قیمت را اجرا کنند.

در کنار تست‌های کرونا، باید هزینه رزرو یک اتاق به ازای هر نفر و لزوم وجود دو اتوبوس برای انتقال کاروان تیم‌ها، ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات تمرین قبل از هر تمرین و... را اضافه کرد که مدیرعامل فولاد میانگین قیمت را یک میلیارد تومان عنوان کرده است.

*جلسه فدراسیون فوتبال برای تغییر دستورالعمل بهداشتی لیگ

دکتر توحید سیف برقی، رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هزینه هنگفت انجام هر تست کرونا که به گفته برخی از تم های لیگ برتری بالغ بر یک میلیون تومان برای هر نفر است و اینکه باید هر ۵ روز یک بار انجام شود گفت: انجام هر تست کم‌تر از یک میلیون تومان است اما واقعیت این است که هزینه‌ها سنگین است. پیش از این قرار بود سه مرحله تست کرونا انجام شود که در پروتکل جدید که از سوی وزارت بهداشت تهیه شده، به هر ۵ روز یک بار افزایش یافته است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال یادآور شد: در جلسه که پیش از این درباره پروتکل بهداشتی لیگ داشتم، قرار بود تست کرونا قبل از تمرینات، قبل از شروع مسابقات و یک بار هم در خلال مسابقات انجام شود اما در دستورالعمل جدید تغییر کرده است.

وی از برگزاری جلسه ای برای یافتن راهکاری به منظور کاهش هزینه های تیم ها اشاره کرد و افزود: با توجه به سنگین بودن هزینه‌ها برای انجام تست کرونا، قرار شد که در آستانه شروع مسابقات جلسه‌ای برگزار کنیم و در خصوص انجام تست هر ۵ روز یک بار تصمیم‌گیری شود ولی فعلا پروتکل ابلاغی باید اجرا شود.

سیف برقی با بیان این که انجام تست کرونا هر ۵ روز یک‌بار مطابق دستورالعمل پزشکی بوندس لیگا است، خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره کردید هزینه‌ها وحشتناک سنگین است. به همین دلیل باید یک قانون واقعی‌تر را برای تیم‌های ایران در نظر بگیریم که مطابق بودجه تیم‌ها باشد. به همین دلیل مقرر شد تست‌های CPR تا شروع لیگ انجام شود و در آستانه مسابقات تصمیم‌گیری شود.

منبع: ایسنا

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها