نمایندگی روسیه در ناتو:

هیچ مدرکی برای اثبات تعهد ناتو به رژیم کنترل تسلیحات وجود ندارد

پس از اعلام برگزاری نشست فوق العاده شورای آتلانتیک برای مذاکره درباره تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده

هیچ مدرکی برای اثبات تعهد ناتو به رژیم کنترل تسلیحات وجود ندارد

به نقل از خبرگزاری تاس، نمایندگی روسیه در ناتو گفت: پس از نشست روز جمعه شورای ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل این ائتلاف بیانیه‌ای را در رابطه با وضعیت پیرامون معاهده "آسمان باز" ایراد کرد.

نماینده روسیه گفت: این بیانیه به طور قابل توجهی دو بار بر تعهد ناتو به حفظ کارآیی رژیم کنترل بین‌المللی تسلیحات، منع گسترش و خلع تسلیحات اتمی تاکید کرد. متاسفانه هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که این مساله را ثابت کند. در مقابل ، ما شاهد یک تصمیم سیاسی هستیم که ادامه سیاست مخرب شکستن توافقات بین المللی کنترل تسلیحاتی است؛ سیاستی که شامل فروپاشی پیمان موشک‌های ضد بالستیک، امتناع از تایید پیمان نیروهای مسلح متعارف اروپا، خروج از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد و اکنون خروج از معاهده آسمان باز می‌باشد. قطعا این سیاست به کل سیستم ثبات و امنیت نظامی در اروپا لطمه خواهد زد.

نمایندگی روسیه در ناتو ضمن خاطر نشان کردن این که آمریکا مبتکر ایجاد معاهده آسمان باز بوده و تعهد خود به اجرای این معاهده را نشان داده است، گفت: هر ساله بیشترین تعداد درخواست‌ها برای ماموریت‌های نظارتی بر فراز روسیه از سوی آمریکا مطرح شده است. آمریکا در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۱ درخواست چنین پروازهایی را داده که بیشتر از تعداد درخواست‌های سال‌های قبل بوده است. روسیه با داشتن سهمیه ۴۲ پرواز، تنها شش یا هشت پرواز بر فراز آمریکا انجام داده و باقی پروازهای خود را بر فراز اروپا انجام داده است.

ایالات متحده روز پنجشنبه اعلام کرد از پیمان آسمان‌ باز خارج می‌شود و دلیل خروجش هم تخلف روسیه از این معاهده است. روسیه این را رد کرده و گفته به این پیمان وفادار است. معاهده "آسمان‌های باز" که در سال ۲۰۰۲ لازم الاجرا شد، برنامه‌ای است که انجام پروازهای غیرمسلح شناسایی و نظارتی را بر سرتاسر خاک کشورهای عضو این توافق‌نامه فراهم می‌آورد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها