توصیه‌های سازمان ملل به دولت جدید عراق پیرامون تظاهرکنندگان ربوده شده

هیأت سازمان ملل در عراق امروز (شنبه) طی گزارشی با اشاره به ربوده شدن ۱۲۳ تن از تظاهرکنندگان و فعالان این کشور که تنها ۹۸ تن از آنها پیدا شده‌اند، اعلام کرد، جزئیات درد و رنج تظاهرکنندگان ربوده شده را مستند کرده است.

توصیه‌های سازمان ملل به دولت جدید عراق پیرامون تظاهرکنندگان ربوده شده

به نقل از شفق نیوز، این هیأت امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، گزارش سازمان ملل پیرامون ربوده شدن تظاهرکنندگان عراقی جزئیات درد و رنج آن‌ها را از لحظه ربوده شدنشان و نیز شکنجه و عذاب آنها را بیان کرده است.

در این بیانیه آمده است، دفتر حقوق بشر هیأت سازمان ملل در عراق (یونامی) در چهارمین گزارش خود پیرامون تظاهرات، ۱۲۳ تن را که در تاریخ اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۲۱ مارس ۲۰۲۰ ناپدید شده‌اند، آورده است: از میان این ۱۲۳ تن تنها ۹۸ تن پیدا شدند و ۲۵ تن دیگر همچنان مفقود هستند و تداوم عدم بازخواست پیرامون اینگونه اقدامات همچنان به گسترش مصونیت از مجازات در رابطه با گزارش‌های تخلفات و سوءاستفاده‌ها کمک می‌کند.

در گزارش مذکور به نقل از پلاسخارت، نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق آمده است، اقدام دولت جدید این کشور برای تشکیل کمیته عالی حقیقت‌یاب در خصوص خسارت‌های جانی و مالی تظاهرکنندگان یک اقدام جدی در جهت برقراری عدالت است و پایبندی دولت به ارائه خدمات درمانی به تظاهرکنندگان آسیب دیده و نیز ارائه غرامت به خانواده‌های این قربانیان بسیار دلگرم‌کننده است.

در این گزارش آمده است، عملیات آدم‌ربایی و ناپدید شدن فعالان و تظاهرکنندگان عراقی در کنار نقض‌ها و تخلفات بی‌شمار علیه آنها از جمله عملیات قتل عامدانه، تیراندازی و حمله با سلاح سرد به این تظاهرکنندگان، تهدید و ایجاد رعب و وحشت و استفاده بیش از حد و غیرقانونی از زور در حق آنها رخ داده است.

براساس این گزارش، هنوز عاملان آدم‌ربایی مشخص نیستند و اکثر کسانی که ربوده شده بودند احتمال دادند که شبه نظامیان مسئول این آدم‌ربایی‌ها باشند آنها فکر نمی‌کنند، نیروهای امنیتی عراق یا باندهای جنایی معمولی در این جنایت دست داشته باشند.

براساس این گزارش احتمال می‌رود طرف‌های مسلح گروه تروریستی داعش مسؤول این آدم‌ربایی‌ها باشند.

همچنین سازمان ملل در ادامه این گزارش توصیه‌هایی را به دولت جدید عراق ارائه و از این دولت خواست براساس قوانین بین‌المللی به تعهدات خود پایبند بوده و تمامی تلاش خود را برای پیدا کردن تظاهرکنندگان و فعالانی که همچنان مفقود هستند، به کار گیرد، برای حفاظت از تظاهرکنندگان و فعالان در قبال آدم‌ربایی و انجام تحقیقات درباره موارد آدم‌ربایی، ناپدید شدن، شکنجه و محاکمه تدابیر فوری اتخاذ شود و در نهایت هویت گروه ناشناس یا گروه‌های مسلح یا شبه‌نظامیانی را که مسئول این آدم‌ربایی‌ها هستند، افشا کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها