ثبت بیش از ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید در خراسان رضوی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون هزار و ۱۹۴ تفاهم‌نامه برای ۱۹۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در شهرستان‌های مختلف ثبت شده و به امضا رسیده است.

ثبت بیش از ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری جدید در خراسان رضوی 

علی رسولیان در نشست کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بردسکن در محل استانداری خراسان رضوی که به صورت ویدیو کنفرانس با مسئولان آن شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: از این تعداد تفاهم‌نامه ۲۳ مورد برای هشت هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای هزار و ۹۲۰ نفر مربوط به شهرستان بردسکن است.

وی افزود: در مجموع سهم شهرستان بردسکن از کل پروژه‌های سرمایه‌گذاری مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان ۲درصد، میزان سرمایه‌گذاری نیم درصد و میزان اشتغال یک درصد است. پیشرفت اجرایی پروژه‌های مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی شهرستان بردسکن شامل هشت پروژه به میزان ۱۰۰ درصد، پنج پروژه بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد، چهار پروژه بین ۸۰ تا ۹۰ درصد، دو پروژه بین ۵۰ تا ۸۰ درصد و چهار پروژه کمتر از ۳۰ درصد است.

رسولیان بیان کرد: هشت مگاپروژه در قالب مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با اعتبار ۵هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هزار و ۴۸۰ نفر نیز در شهرستان بردسکن در حال اجرا است. در جلسات مربوط به مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی که با حضور استاندار برگزار شد، مقرر گردید این نشست‌ها به دو بخش بررسی مباحث مربوط به معین‌های اقتصادی و کارگروه ستاد تسهیل برای حل مشکلات پروژه‌های سرمایه‌گذاری تقسیم و برای هر شهرستان به صورت مجزا برگزار شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: مقرر شد اگر موضوعی در نشست کارگروه ستاد تسهیل از حد اختیارات استان خارج و در سطح ملی قابل پیگیری باشد، در کمیته‌ای که قرار است توسط نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود، بررسی و توسط آنان در قالب یک مطالبه ملی مطرح و پیگیری گردد.

اگر مصوبه‌ای از کارگروه ستاد تسهیل نیاز به مطرح شدن در ستاد تدبیر خراسان رضوی را داشت، به نشست‌های آن ستاد ارسال شده تا در کمترین زمان ممکن نسبت به آن تصمیم نهایی گرفته شود.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر تامین آب همه واحدهای صنعتی، تصریح کرد: سهم مصرفی بخش صنعت از آب استان کمتر از دو درصد است که ناچیز بوده، بنابراین باید آب مورد نیاز این بخش تامین شود.

در ادامه مجتبی شاکری، فرماندار بردسکن، ضمن بیان مشکلات مربوط به چندین واحد معدنی و صنعتی این شهرستان و با اشاره به فعالیت هشت معدن در شهرستان بردسکن، عنوان کرد: این معادن با کمبود برق مواجه بوده و اغلب در تابستان دچار قطعی در شبکه می‌شوند، همچنین ماهانه بیش از دو هزار میلیارد ریال جریمه برای برق پرداخت می‌کنند.

وی بیان کرد: قرار بود ایمیدرو برق معادن بردسکن را تامین کند که تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: از آنجا که هنوز ایمیدرو برق‌رسانی برای معادن منطقه را تامین مالی نکرده است، به منظور تسریع در این بخش، هفته آینده یک طرح جامع برق‌رسانی توسط شرکت توزیع نیروی برق و سازمان صمت استان تهیه خواهد شد.

در صورتی که ایمیدرو تامین مالی انتقال برق را برعهده گیرد، با استفاده از سرمایه‌گذار منطقه و همکاری شرکت برق، نسبت به ایجاد پست فوق توزیع ۱۳۲ کیلوولتی در شهرستان بردسکن اقدام خواهد شد.

رسولیان خاطرنشان کرد: قرارداد شرکت‌های معدنی بردسکن با شرکت توزیع نیروی برق تغییر خواهد کرد تا هم قدرت برق انتقالی به آنها افزایش یابد و هم جرایم آنها حذف شود.

فرماندار بردسکن، عدم امکان توافق سرمایه‌گذاران معدنی با مرتع‌داران جهت ابطال پروانه چرای دام به منظور شروع فعالیت معادن را از دیگر مشکلات فعالان اقتصادی آن منطقه ذکر کرد و گفت: ۴۰ تا ۵۰ نفر مرتعدار هستند که پروانه مشاع در محل محوطه معدنی دارند، دیوان عدالت اداری نیز حق را به مرتع‌داران داده و دست مرتع‌داران در این بخش کاملا باز است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: در مورد مشکل مزبور، دیوان عدالت اداری مصوبه‌ای داده که در استان قابل حل نیست، بنابراین کمیته‌ای با حضور مسئولان مرتبط شهرستانی در محل بردسکن تشکیل و نسبت به رفع مشکل تلاش می‌شود، در صورتی که این کمیته نتیجه‌ای‌ درپی نداشت، موضوع مورد نظر در کمیته فرعی کارگروه ستاد تدبیر استان با حضور مسئولان ادارات منابع طبیعی و دادگستری و دستگاه‌های نظارتی بررسی و برای آن چاره‌اندیشی خواهد شد.

فرماندار بردسکن در خصوص درخواست واحد تولیدی و فرآوری شمش طلا در این شهرستان نسبت به افزایش وسعت زمین مورد بهره‌برداری خود، تصریح کرد: زمین تحت اختیار این واحد در زمان افتتاح، پنج هکتار بود که اکنون صاحب آن درخواست ۱۴ هکتار زمین از منابع طبیعی آن منطقه داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در صورتی که سازمان صمت افزایش زمین تحت اختیار واحد صنعتی طلا در بردسکن را بپذیرد و نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند، آنگاه نشست کارگروه ماده ۲۱ برای این واحد برگزار و موضوع مزبور تعیین تکلیف خواهد شد.

در این نشست موضوعات چند واحد صنعتی دیگر در شهرستان بردسکن مورد بررسی قرار گرفت. شرکت مهرآوین فولاد شهرستان بردسکن ملزم به انجام اصلاحات زیست‌محیطی خود و حذف سد باطله و نصب فیلترپرس شد. همچنین معدن مس بردسکن موظف گردید طرح خود را برای ارزیابی زیست‌محیطی ظرف ۱۰ روز آینده به اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ارسال کند.

در این نشست مقرر شد، به یکی از واحدهای معدنی شهرستان بردسکن که نسبت به خرید چاه متروکه اقدام کرده و در تامین آب دچار مشکل شده بود، ۲۵ مترمکعب در شبانه‌روز به آن واحد آب اختصاص یابد و مازاد مصرف خود را از چاه‌های مجاز خریداری کند. واحد نساجی شهرستان بردسکن نیز به دلیل بدهی به شرکت برق، با انسداد حساب‌های بانکی خود مواجه شده بود که در این نشست مقرر گردید، قبض برق ماه خرداد را پرداخت کند و متعهد به پرداخت اقساطی بدهی‌های خود در ۳۰ ماه آینده شود تا حساب‌های بانکی آن آزاد گردد.

همچنین شرکت نفت مکلف شد گازوییل مورد نیاز شرکت نساجی بردسکن را تامین کند و نسبت به اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که این واحد مکلف به پرداخت آن است، مکاتبه‌ای با مسئولان کشوری انجام گیرد. پیگیری تامین مالی واحد سم‌پاشی در بردسکن از طریق بانک رفاه، اختصاص تسهیلات برای طرح گردشگری رباط تاریخی بردسکن و معافیت مالیاتی معادن از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها