تصاویر دیدنی و جذاب از عمارتِ کاخ نیاوران

عمارت کاخ نیاوران، اواخر دوره قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر ۸۰۰ متر مربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید.

تصاویر دیدنی و جذاب از عمارتِ کاخ نیاوران

عمارت کاخ نیاوران، اواخر دوره قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر 800 متر مربع در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید. از ویژگی های عمده این بنا تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای بیرونی آن است. آجرها از نوع منقوش قالبی با طرح های متنوع به رنگ نخودی است. عمارت احمدشاهی در دوره پهلوی دوم مرمت و تغییراتی در آن صورت گرفت و مبلمان داخلی آن به طور کامل عوض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گیرد.

طبقه دوم عمارت از یک سالن مرکزی و ایوان سرتاسری چهارطرفه تشکیل شده است. در چهار طرف سالن مرکزی که به عنوان اتاق موسیقی استفاده می شد، قفسه چوبی ویترین دار نصب شده است. در این بنا آلات موسیقی قدیمی، اشیایی گرانبها از جنس برنز و عاج و نقره و چوب از کشورهای مختلف و مدال و نشان‌های فرزندان شاه به نمایش درآمده است. تعدادی فسیل حیوانی و گیاهی و دریایی و همچنین پوست یک خرس قطبی و یک خرس قهوه‌ای نیز در این موزه به نمایش درآمده است.

یکی از جالب‌ترین اشیای به نمایش درآمده در کوشک احمدشاهی، یک قطعه سنگ از کره ماه است که از طرف ریچارد نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده است. دور تا دور ایوان را 6 ستون با مقطع مربع قطور با نمای آجری بدنه و 26 ستون مدور با نمای گچی فرا گرفته است. نقش شیر و خورشید گچبری شده بر پیشانی دیوارة ضلع شمالی ایوان به چشم می خورد

پس از انقلاب، در جریان حفاظت و مرمت این بنا، بخش پایین دیواره های آن نیز تعمیر شد. در سال1375 سرویس بهداشتی و آشپزخانه کاخ تغییر کاربری پیدا کرده و به محل نمایش اسناد قاجاری (احمدشاه) اختصاص یافت و در اردیبهشت سال 1379 همزمان با هفته میراث فرهنگی گشایش یافت. این عمارت پس از یک دوره دیگر تعمیرات تاسیساتی در سال 1384 بازگشایی شد.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران

منبع: ایلنا

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها