روز گزارش‌خوانی و طلب حلالیت‌ در صحن علنی/ برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

صحن علنی امروز، تحت تأثیر پایان روزهای مجلس دهم و البته روز گزارش‌های کمیسیون‌ها بود.

روز گزارش‌خوانی و طلب حلالیت‌ در صحن علنی/ برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

نمایندگان امروز در یک قدمی پایان صحن‌های علنی مجلس دهم، پیگیری ۱۹ دستور کار را در برنامه داشتند که ۱۸ تای آنها قرائت گزارش کمیسون‌ها بود.

از صنعت خودرو تا استقلال و پرسپولیس زیر ذره‌بین وکلای ملت

پس از مدت‌ها و در میان گزارش‌های ۱۸ گانه، دو تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و دو باشگاه سرخابی پایتخت جا داشت. سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در گزارشی، نبود هم راستایی استراتژیک و اسناد کلان با برنامه‌های اجرایی و همچنین نحوه ارتباط بخش‌های مختلف فنی و اقتصادی با برنامه‌های توسعه‌ای صنعتی، بخشی و فرابخشی را از ضعف‌های اساسی صنعت خودروسازی کشور دانست. بر اساس تحقیق و تفحص صورت گرفته، بخشی از مهم‌ترین موضوع‌های به دست آمده کمیسیون صنایع و معادن، ضعف سیاست‌گذاری‌های کلان صنعتی (عدم کفایت، تناسب و هم‌راستایی)، تضاد بین مالکیت و مدیریت (مشکلات حاکمیت شرکتی) و تعدد وجود نهادهای نظارتی، قضایی و امنیتی در این صنعت است.

نمایندگان کمیسیون فرهنگی هم در گزارش تحقیق و تفحصشان از سرخابی‌ها به قراردادهای منعقد شده با شرکت‌های تبلیغاتی و سایر شرکت‌ها برای دریافت خدمات ایراد وارد کردند و حجت الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد بیان کرد که «عدم وصول مبلغ ثابت قراردادها، عدم شفافیت میزان درآمدها، عدم اخذ تضامین کافی، پرداخت مالیات‌های ناشی از درآمد‌های افراد خاص از جمله ایرادات و اشکالات موجود در قرارداد‌های منعقد شده با شرکت‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود.»

همچنین در گزارش کمیسیون حمایت از تولید درباره اجرای اصل۴۴ تأکید شد که با واگذاری سرخابی‌ها از طریق فرابورس، بالاخره این دو شرکت فرهنگی و ورزشی واقعاً خصوصی شوند.

روز گزارش خوانی و طلب حلالیت‌های صحن علنی/ راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دست مصلحت اندیشان نظام سپرده شد

همان‌طور که قبل از این، بیشتر اعضای کمیسیون اقتصادی بر ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تأکید کرده بودند، نمایندگان مجلس ایرادهای شورای نگهبان را بر لایحه «ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده دو منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی» اصرار کردند و دست آخر، آن را به مجمع تشخیص مصلحت فرستادند. البته این تنها مصوبه ارسالی به مجمع نبود، وکلای ملت بر مصوبه دیگرشان مبنی بر ایجاد چندین منطقه ویژه اقتصادی در ۳۶ استان مُصر بودند و این طرح را هم برای مصلحت اندیشی به مجمع ارسال کردند.

تعیین مجازات برای توهین کنندگان به ادیان الهی، مذاهب اسلامی و قومیت‌های ایرانی

کمیسیون قضایی در نشست امروز پارلمان، طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) را به میان نمایندگان آورد و با موافقت آنها، هرکس از طریق توهین به ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی یا قومیت‌های ایرانی و یا از طریق طرح مطالب خلاف واقع یا نسبت‌های ناروا در خصوص مسائل قومی، دینی یا مذهبی، موجب ایجاد تفرقه یا خشونت در جامعه شود، چنانچه مشمول حد نباشد، به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از این دو مجازات محکوم خواهد شد.

روز گزارش خوانی و طلب حلالیت‌های صحن علنی/ راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

یک تذکر از رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در میانه صحن علنی در جمع خبرنگاران آمد و با اشاره به عملکرد کمیسیونش یادآور شد که «شاهد واگذاری به جای خصوصی سازی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم.»

طلب حلالیت‌ نمایندگان در آستانه پایان چهار سال وکالت

تذکرهای شفاهی و نطق‌های نمایندگان در صحن علنی، بیشتر تحت تأثیر روزهای آخر مجلس و پایان کارشان قرار گرفته بود. آنها از تلاششان برای رفع مشکلات مردم و اجرای وظایفشان گفتند و البته از مردم حوزه انتخابیه خود هم طلب حلالیت می‌کردند.

روز گزارش خوانی و طلب حلالیت‌های صحن علنی/ راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

کارمزد دفاتر املاک خارج از ضوابط و غیر علمی است/ برای جلوگیری از افزایش قیمت مقابل دلال‌ها بایستید

در میان تذکرها، اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور خطاب به ریاست جمهوری گفت که «برای جلوگیری از افزایش قیمت مقابل دلال‌ها بایستید؛ مشکلات اقتصادی با بخشنامه حل نمی‌شود» و همین‌طور به مشاوران املاک هم اشاره‌ای کرد و تذکر داد: کارمزد دفاتر املاک خارج از ضوابط و غیر علمی است؛ ما سه میلیون مسکن در کشور داریم و برای بخشی از مشکلات مسکن باید فکری کنیم تا مالیات و عوارض بر این مسکن‌ها وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: نمی‌توانید قانون تحریم تسهیلاتی ایران را تفویض کنید/ آقای رئیسی! آقای آملی لاریجانی گفته‌اند شکایتی از آقای صادقی ندارند

مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران هم پیش از تذکرش به سردمداران و هیئت حاکمه آمریکا گفت که «علی‌رغم تلاش‌های گسترده نمی‌توانید قانون تحریم تسهیلاتی ایران را تفویض کنید.» این عضو فراکسیون امید همچنین خطاب به حجت الاسلام رئیسی، رئیس قوه قضاییه بیان کرد: آقای آملی لاریجانی گفته‌اند شکایتی از آقای صادقی ندارند، بهتر است در حکم او تجدیدنظر شود.

روز گزارش خوانی و طلب حلالیت‌های صحن علنی/ راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

حجت الاسلام احمد مازنی، عضو دیگر فراکسیون امید و نماینده تهران به مشارکت انتخابات مجلس پرداخت. او گفت که «علل و عوامل عدم مشارکت حدود ۶۰ درصد از واجدین شرایط اخذ رأی را بررسی کنید. واقعاً چرا باید حدود ۸۰ درصد از رأی دهندگان تهرانی پای صندوق‌های رأی نیایند؟»

حجت‌الاسلام مازنی در پایان گفت: عوامل مختلف از جمله تحریم ظالمانه بد خواهان، مشارکت مردم در تحقق وعده‌های دوره های قبل، عملکرد مجلس دهم و جایگاه آن، عملکرد دولت، رفتار افراطیون در تخریب مجلس و عملکرد شورای نگهبان تاثیر گذار بوده است. راستی باید برای آشتی مردم و صندوق رأی چه کرد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • صادق
    0

    برای اشتی مردم با صندوق رای باید کشتار را انداخت .و حتما تیر را به سر مردم زد نه به پای آنها

  • بهلول
    0

    امتيازات گرفته شده جيب ها پر خداحافظ خانه پول ساز مردم توبه الهي به اميد تو خوان بعدى.

  • جعفر
    0

    خداروشکر بی کفایتها رفتن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها