خبرفوری در آخرین روز ریاست علی لاریجانی بر مجلس، آینده سیاسی او را بررسی می‌کند

لاریجانی به راه هاشمی می‌رود یا ناطق نوری؟ / چرا همه روسای مجلس پس از ترک بهارستان، سودای پاستور در سر می‌پرورانند؟

علی لاریجانی بعد ۱۲ سال کرسی ریاست مجلس را ترک می‌کند. او حالا بی‌شباهت به هاشمی رفسنجانی یا ناطق نوری نیست که سالها در نیانه منازعات سیاسی ایستاده بودند. او آیا از سیاست بازنشسته می‌شود یا خود را آماده جهشی تازه می‌کند؟

لاریجانی به راه هاشمی می‌رود یا ناطق نوری؟ / چرا همه روسای مجلس پس از ترک بهارستان، سودای پاستور در سر می‌پرورانند؟

به گزارش خبر فوری ، قرار است تا مدتی دیگر، اعضای مجلس جدید جای خود را به اعضای قدیمی بدهند. شاید بزرگترین تغییر مجلس جدید ( فارغ از چینش احزاب و جریانات سیاسی)، نبود علی لاریجانی باشد.

لاریجانی سه دوره ریاست مجلس را برعهده داشت و کم کم داشت به چهره‌ همیشگی پارلمان تبدیل می‌شد؛ اما در تصمیمی جنجالی، پیش از انتخابات مجلس یازدهم اعلام کرد که قصد ورود به مجلس را ندارد.

حالا انتخابات برگزار شده و قرار است تا چندی دیگر علی لاریجانی از مجلس خداحافظی کند.

اکنون اما پرسش این است که آینده سیاسی او چه خواهد شد؟

در حالیکه در این مدت رسانه‌ها گمانه زنی‌های مختلفی در مورد جایگاه بعدی رئیس مجلس کرده و برخی از ورود او به شورای امنیت ملی یا مجمع تشخصی مصلحت نظام سخن گفته اند، اما به نظر می‌رسد که این جایگاه‌ها برای لاریجانی کافی نباشد. شاید برای همین است که خودش در گفتگوی اخیر تلویزیونی می‌گوید، "به دانشگاه برمی‌گردم".

فارغ از جایگاه بعدی لاریجانی، پرسش اصلی این است که چه آینده سیاسی در طولانی مدت برای او رقم خواهد خورد؟

مروری بر سرنوشت سیاسی روسای مجلس؛ خیز برای ورود به پاستور

حدس این موضوع (آینده سیاسی علی لاریجانی) با توجه به ذات سیاست و شرایط کشور بسیار سخت است.

با این حال، می‌توان برای زدودن غبار از این مساله کمی به تاریخ و آمارها نگاه کنیم. از ابتدای انقلاب اسلامی و تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی تا کنون، پارلمان ایران 5 رئیس را به خود دیده است: مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، مهدی کروبی، غلام علی حداد عادل و علی اردشیر لاریجانی.

در میان 4 رئیس مجلسی که پیش از لاریجانی سکان دار قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران بوده اند، یک چیز مشترک است؛ همگی بعد از ترک ریاست مجلس وارد گود انتخابات ریاست جمهوری شده اند.

هاشمی رفسجانی پس از فوت امام(ره) و انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب، درحالیکه ریاست مجلس را بر عهده داشت در انتخابات شرکت کرد و پیروز شد.

به جز رفسنجانی، سایر روسای مجلس تجربه ای تلخ از انتخابات ریاست جمهوری داشته اند. علی اکبر ناطق نوری در انتخابات سال 76 به عنوان کاندیدای اصول گرا وارد میدان شد و در 2 خرداد رقابت را به محمد خاتمی اصلاح طلب باخت.

مهدی کروبی به مراتب تجربه تلخ تری داشته است. او دوبار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد. یک بار در سال 1384 و یک بار هم در سال 1388. او در هر دو انتخابات از رقیب اصول گرایش محمود احمدی نژاد شکست خورد و جالب اینکه، پس از هر دو انتخابات نیز شروع به اعتراض کرد. نحوه اعتراض او به انتخابات 88 به نحوی بود که موجب حصر خانگی او شد؛ حصری که تا امروز نیز ادامه یافته و موجب تمام شدن عمر سیاسی او در جمهوری اسلامی ایران گردید.

غلامعلی حداد عادل نیز یک بار در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده است. او البته در سال 1392 به عنوان یکی از اصولگرایان وارد انتخابات شد اما چند روز قبل از شروع رای گیری به نفع سایر کاندیدهای اصولگرا کنار کشید.

روسای مجلس ناکام؛ چرا مرحوم رفسنجانی استثنا است؟

شرایط تاریخی نشان می‌دهد که همه روسای مجلس بعد از خروج از پارلمان در ورود به پاستور خیز برداشته و اکثرشان هم در نیل این هدف ناکام بوده اند. در این بین تنها مرحوم رفسنجانی توانسته رئیس جمهور شود. با این حال، لازم به ذکر است که شرایط مرحوم هاشمی کاملا خاص و منحصر به فرد بوده است.

انتخابات ریاست جمهوری سال 68 درحالی برگزار شد که امام خمینی(ره) تازه از دنیا رفته بودند و مدت کوتاهی بیش از رهبری آیت الله خامنه ای نمی‌گذشت. شرایط کشور کاملا خاص و منحصر به فرد بود و ایران دوره گذار را طی می‌کرد.

در آن زمان مرحوم هاشمی ریاست مجلس را بر عهده داشت و چنین نبود که مدتی از عرصه سیاسی کشور دور باشد. او در سال 68 یکی از قدرتمندترین و ذی نفوذترین سیاستمداران ایران بود و همزمان نیابت ریاست مجلس خبرگان رهبری را هم بر عهده داشت.

نکته مهتر در مورد انتخابات سال 68 این است که عملا هیچ رقیبی برای مرحوم هاشمی وجود نداشت. به جز ابراهیم شیبانی هیچ کاندیدایی در آن سال نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و نهایتا انتخابات با حضور دو کاندیدا(هاشمی رفسجانی و ابراهیم شیبانی) برگزار شد.

نتیجه انتخابات هم مشخص بود. از مجموع 16 میلیون و 452 هزار و 677 رأی مأخوذه، اکبر هاشمی رفسنجانی با کسب 15 میلیون و 550 هزار و 528 رأی، یعنی 94.51 درصد از مجموع آرای مأخوذه، به عنوان چهارمین رئیس جمهور ایران برگزیده شد.

لاریجانی؛ در مسیر رفسنجانی یا ناطق نوری؟

حالا باید مساله علی لاریجانی باز گردیم. آیا او نیز مانند دیگر همتایانش در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند؟

نکته قابل توجه این است که لاریجانی قبلا هم در انتخابات شرکت کرده است. او در انتخابات 1384 وارد عرصه شد و باید اعتراف کرد که نتایج نسبتا ضعیفی هم گرفت. اما لاریجانی در آن زمان به شناخته شده ترین چهره مجلس تبدیل نشده بود. او حتی در آن زمان تجربه شورای امنیت را هم نداشت. با این حال، تجربه نشان داده که همتایان مشهورش نیز نتوانسته اند در انتخابات ریاست جمهوری موفق شوند.

لاریجانی شباهتی به مرحوم رفسنجانی ندارد. او حتی اگر قصد ورود به انتخابات 1400 را هم داشته باشد باز حدود دو سال از سطح اول سیاست ایران دور خواهد بود.

بین نفوذ، قدرت و سیاستمداری او و مرحوم رفسنجانی از زمین تا آسمان فاصله است. همچنین، او نمی‌تواند امید داشته باشد که در انتخابات 1400 یا حتی 1404 تنها یک رقیب(مانند شیبانی) داشته باشد. امروز احزاب و جریان‌ها کثرت یافته و اشخاص ذی نفوذ نیز چند برابر شده اند.

آیا این نشانه‌ها گویای این است که سرنوشت لاریجانی مانند سه رئیس دیگر می‌شود؟ نباید فراموش کرد که سایر روسای مجلس سابق ایران بعد از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روندی نزولی داشته اند. ناطق نوری بعد از انتخابات 76 دیگر نتوانست به آن سطح نفوذی که داشت برسد. کروبی سرنوشتی تلخ داشت و از عرصه سیاسی حذف شد و حداد نیز به حضور حداقلی در مجلس و فرهنگستان ادب فارسی قناعت کرد.

لاریجانی نشان داده که تدبیر بیشتری از حداد و کروبی دارد و شاید خطاهای سیاسی آنها راتکرار نکند. اما ناطق نوری نیز یکی از سیاستمداران بزرگ جریان اصولگرا بود و شاید نتوان به همین راحتی‌ها تصمیمات سیاسی او را تحلیل و آسیب شناسی کرد.

با این حال، او نیز آرام آرام از بدنه جریانی که به آن متعلق بود دور افتاد و مجبور شد به اصلاح طلبان نزدیک شود. نکته مهم در مورد ناطق نوری این است که او هرگزنتوانست وارد حلقه نفوذ اصلاح طلبان هم شود و در این سالها همواره بین دو جریان اصلی در نوسان بوده است.

لاریجانی هم که متحد اصلاح‌طلبان در دوره دهم بود و با دولت روحانی همراهی می‌کرد و ابایی از نشستن در کنار سید محمد خاتمی و عکس انداختن با او نداشت، هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نشد و البته شاید خود نیز نمی‌خواست چنین شود.

بسیاری گمان دارند که به دلیل شباهت حزبی و جایگاهی علی لاریجانی به ناطق نوری، سرنوشت سیاسی او نیز مشابه سلفش شود. شواهد اشاره شده، این امر را تایید می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که در عرصه سیاسی، همواره حوادث و تصادف‌ها بوده اند که تعیین مندده روند‌ها و جریانات شده اند. باید صبر کرد و دید که در آینده چه حوادثی تقدیر رئیس سه دوره مجلس را تعیین می‌کند. تقدیر مردی که اصولگرا بود، اما اصولگرا نماند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 65
  • کاربر ناشناس
    0

    بهتره بره همون دانشگاه درسشو بده وارد سیاست نشه چون به درد مردم نمیخوره

  • حسن
    0

    ایشون با رانتی که تو مجلس داشت کارخانه های قطعه سازی خودرو با قراردادهای بزرگ برای خودش دارد و من بعید میدونم که درزمینه های دیگری دستش خالی باشد

  • بانو
    0

    اقا نگین پستای پایین تر کسر شان براشون

  • بینام
    0

    ان شاالله راهی قبرستون بشه

  • مجید
    0

    بهتره برگرده دانشگاه

  • نرگس
    0

    با سلام. در مورد ایشان نظر خاصی ندارم.‌ اما وضعیت دادگستری در زمان ریاست برادر ایشان ، خوب و قانونمند بود. با تشکر.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      نظرتو خوندم نابود شدم

    • نسترن
      0

      واقعاااااااا راست میگی ؟؟؟؟؟؟؟ پس این طبریه کیه پرونده فسادش یه تریلیه تو دم و دستگاه لاریجانی بوده

    • حمید
      0

      جوک سال ۹۹ بود

  • علی باقری
    0

    سلام اینده خاندان لاریجانی درسپهرسیاست ایران وابسته به حضور علی لاریجانی در مسند قدرت است..! چنانچه حاج علی نتواند این مهم را به منصه ظهور رساند..!افول این خاندان درنظام سیاسی ایران رقم میخورد..؟! گرچه اینجانب اعتقاد داشتم افول این خاندان از قبل ترازاین رقم خورده است..!!؟ سرنوشت این خاندان درتاریخ به مثابه خاندان برمکی است وگمان براین است سرنوشتی بهترازانان ندارند..!!؟ علی باقری/ یزد

  • ام جی
    0

    تو انتخابات ۱۴۰۰ تندروها رای میارن بی برو برگرد.بیاد واسه انتخابات هم تف سر بالاست براش.چون درصد مشارکت مردم توی ۱۴۰۰ از انتخابات مجلس هم کمتره.توی انتخابات مجلس به واسطه فامیل بودن و البته پول و ...درصد مشارکت به ۴۰ درصد رسید به زور.فقط بسیجی ها و ارزشی ها رای میدن.نه تنها ۱۴۰۰ بلکه از این به بعد انتخابات های ایران همینجوری خواهد بود.

  • حمید
    0

    به امید خدا کل خاندان لاریجانی که چنبره زدن رو صندلی قدرت یکی یکی دارن بایکوت میشن

  • حمید
    0

    بعید میدونم کسی که نون سیاست رو بخوره به این اسونی ها دل ازش بکنه ولی اگه الان خودش بره بهتره وسنگین تره چون هیچ شانسی برای ریس جمهور شدن نداره از هاشمی که گنده تر نیست اونو اینه عبرت قرار بده به اندازه کافی برادران لاریجانی خدمت کردن برن استراحت کنن خسته نباشی دلاور خسته نباشی پهلوان

  • مازیار
    0

    موفق که نمیشه . اگه هم بشه سودی به حال ما نداره . چه فرقی میکنه اقای لاریجانی یا روحانی یا رییسی ؟؟!!! هیچ کدومش.ن دلشون برای من و امثال من نمیسوزه.

  • یونس مظفری
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم الهم عجل لولیک الفرج سیدبزرگواراقاجون رهبرغزیزم من بعنوان یک کارگرویک هموطن قاطعانه درخواست اشدمجازات وتوقیف بیت المال روازاین شخص دارم بخاطرظلمی که وی دراین چندسال ریاست ننگینش داشتن ایشون وافرادی نالایق وبی کفایت وخیلی ساده ترخیانتکاربه حق الناس روتوروبه امام زمان قسم میدم مجازات درشان ومنزلت افرادزیرخط فقرانجام بدیدجزاکمل الله خیرا جزا

    نظرات شما -
    • .......
      0

      خخخخخخخخخخخ..... به سردسته شون شکایت میبری....خخخخخخخخخخ

  • ح
    0

    تصویب بنزین ۳۰۰۰تومنی و امضا ان و اشوب اذر ماه گذشته .

  • حبیب الله ناظمی
    0

    امروزه درمسیرحاکمیتی ایران که سیاست ومدیریت علمی وصحیح جایگاهی نداردوتنهایکنفربرای مقدرات همه تصمیم میگیرد،چ فرقی میکندهاشمی دموکرات نگر، ویاخاتمی اصلاحطلب، باشد ویااحمدی نژادلمپن بیسواد ویا روحانی مکارودروغگوو دغلباز، چون هرکس که درجایگاه ریاست قراربگیردمجال تکیه زدن نخواهدداشت، بلکه همواره مانند تدارکاتچی عمل نموده ومنویات شخص ویااشخاصی رادرپس پرده جامه عمل بپوشاند،اینجاست که سابقه وعملکردگذشته برادران لاریجانی درمناصب مختلف بیانگرخوشخدمتی های تک تک آنان وبویژه علی لاریجانی میباشد،هرچندکه علی لاریجانی نیزهماننداحمدی نژاد،درحالت طبیعی درقدوقواره ریاست جمهوری نیست،باتوجه به کنارگذاشتن برادران دیگرشان ازمناصب حساس، بعیدنیست که ایشان هم به فکربازنشستگی وتهجدبیشتروبه قرب الی الله بیندیشندتا ساختمان پاستور...

  • م.ز
    0

    خدا سایه لاریجانیها رو از سر مملکت و مردم کم کنه...

  • رایحه
    0

    آقای لاریجانی بهتره بره بشینه پیش زن وبچه هاش وبازن نشیته بشه بسه دیگه هرچی ازاین مجلس بدست آوردن وروسیاهمون کردن.واقعاکه آدم میمونه تاکجابایدرفت.

  • م _ن
    0

    ایشون در این چند سال به نرخ روز نان میخورد. یعنی یکی به میخ میزد و یکی به نعل. بنا بر این پیش هیچ گروهی نه اصولگرا ونه اصلاح طلب ارزشی ندارد. در دانشگاه هم به هاشیه خواهد رفت . بهتر اینست که دنبال کار اقتصادیش برود.

  • حسین
    0

    اقا مگر قحط رجاله ۳۰ سال دز سیاسته بس دیگر بهتر بره استراحت کنه مردم یک نفس راحتی بکشند

  • جیر جیرک
    0

    دگه بسه بره بخوابه یه چند وقت...

  • بازنشسته
    0

    بهترین مکان بعد این ظلمها دادگاه واقعی و بعدش ...

  • جواد صدقی
    0

    سوابق لاریجانیها زیاد خوب نیست همان بهتر که از سیاست کناره گیری کند بره دنبال کار خودش

  • H s
    0

    چه میشه کمکم میدان را به جوانها داد

  • محمدکاظمیان
    0

    ایشون باید به استراحت بپردازد،فقط دنبال کارهای شخصی خودباشددیگه به فکرخدمت به مردم نباشد،چون سودی برای مردم ندارد،اگر قصد خدمت به قول این سیاسیون به مردم دارد لطفاً خدمتش ،بی خدمتی به مردم باشددراین صورت خیرش به مردم بیشتر میرسد،لطفالطفا دیگه واردسیاست نباشن

  • ابوالفضل کردی
    0

    ایشان باید مثل بقیه خانه نعشین بشن

  • نیما
    0

    این همه سال نماینده اجباری مردم قم بود،نتنها به درد قم و مردمش نخورد بلکه مشکلات‌شهر رو هم دوبرابر کرد

  • امیر حسین
    0

    به نظر من دانشگاه هم برای ایشون مناسب نیست چون ممکن شاگردهایی تربیت کنند که مثل خودش باشه بهتره بره خونه سالمندان برای سالمندان خاطراتشو بگه چطور مملکت رو به این وضع در آوردن

  • فرهاد
    0

    لاریجانی‌ها چرا تموم نمیشن!!!!

  • مراد
    0

    دیگه بهش بگید مردم احتیاج بهت ندارند برو حقوقت هم مادام العمریه دانشگاه هم نرو.

  • صمدی
    0

    اگر واقعا خودش از ریاست 12 ساله بر مجلس رضایت دارد بهتر است خود را در معرض رای مستقیم مردم قرار دهد .

  • Aroshni
    0

    بدترین دوره واسفناکترین دوره دوره ریاست علی لاریجانی بوده که ایران قهقراواسفناکترین زندگیرابرانیرابرای مردم رقم زد!!!گرانی اختلاس رشوه بالارفتن بی رویه اجناس............ خلاصه تادلت بخوادبدبختی بیچارگی!!!!!!!!!!

  • عبدالله
    0

    علی لاریجانی در وضعیت کنونی با تریبون حاکمیت تمایلی به جذب مقبولیت مردمی ندارد بگمانم از همان روش رفسنجانی برای کسب قدرت استفاده خواهد کرد یعنی گرایش به سمت مردم تا بتواند همچون هاشمی در تنگناها گره گشا باشد قطعا حاکمیت نیز راه را برای او باز خواهد نمود تا در موقع اضطرار از او استفاده نماید

  • طالب
    0

    سلام ننگ تسویب برجام در ٢٠ دقیقه بر پیشانی لاریجانی ونماینده گان موافق تا ابد باقی خواهد بود انشاالله بزودی در پیشگاه خدای متعال جوابگوی این عمل ننگین باشند بقیه ساخت وپاخت هایشان با دولت غربگرا بماند ...

    نظرات شما -
    • رضا خوزستان
      0

      دوست عزیز همه احزاب و جناح ها کهبه نوعی در حلقه قدرت هستند و یا بودند مسئول وضع فعلی هستند از سیاست خارجه گرفته تا اقتصاد و فرهنگ و فساد گسترده .. همه معلول عملکرد مسئولین است و چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب همه باید پاسخگو باشند و ضمنا عرض کنم با تغییر دولت ها مشکلات حل نمیشه چون مشکل ساختاری وجود داره و تا درست نشه کشور در مسیر توسعه همه جانبه نمی‌رود.

  • شاپور
    0

    اول فکر میکردم چون ایرانی هستم سهمی از کشورم دارم ،بعد فهمیدم خیر اینطور نیست ،کشور دربست در اختیار خانواده لاریجانی است ،قانونی تصویب شد ،یا بحث شد ،نمیدانم ،که دوتابعیتی ها نباید پست کلیدی داشته باشند ،گفتم خوب شامل لاریجانی ها می شود وآنها کمی استراحت می نمایند،اما دیدم نه بابا ،کجای کاری ،حالا لطف کنند وکمی استراحت بفرمایند ،این برای سلامتی آنها خوب است،

  • حقگو
    0

    نه ادمین جان خبرفوری لاریجانی آنقدرثروت به جیب زد که تاده نسلش تامینند توغصه نان شب خودتوبخور کی اینها روجرات داره محاکمه کنه گاونرمی خواهدومردکهن

  • حسین فرد
    0

    همان بهتر که آقای لا ریجانی وبرادران زحمتشان را از سر ملت ایران کم کنند چون که در چهل سال گذشته نشان دادند که چقدر غمخوار ملت بخصوص مستضفین بودند

  • عباد
    0

    من یه آشنا دارم مغازش خالیه واسه میوه فروشی و جمع آوری ضایعات و نون خشکی

  • اسرا
    0

    بنظرم اگر کسی فکر کنه بهر دلیلی توان پست مهمی رو نداره هر چه زودتر بره خیر پیش.

  • رضایی ابراهیم
    0

    من که بدلیل اینکه علی لاریجانی در مدت ۱۲ سال رییسی مجلس حق خودمو زن وبچه هامو نداد وعلی رغم اینکه میتونس قانون همسانسازی را اجرا کنه نکرد هم این دنیا حوالشو به تیغ کج حضرت عباس می کنم وهم اون دنیا سر پل سراط جلووشو می گیرم .امیدوارم هم تو این دنیا پس بده وهم تو آخرت که قیامت سختی در پیش روشه. دادگاه عدل الهی گلوی علی لاریجانی وامثال ایشون را که حق بچه های فوق لیسانسم که سه نفر دولتی رتبه اول هستند ضایع کرد ...ابراهیم رضایی ا

  • یک نفر از مردم
    0

    ما چه گناهی کردیم که این برادران کنار نمی روند ؟ چی کار باید بکنیم و چه دعایی کنیم که این برادران لاریجانی از قدرت و ریاست بر مردم کنار بروند . والا دیگه ملت از این برادران ثروتمند بی درد خسته شده و متنفرند . قطعا در ۱۴۰۰ ایشان بیشتر از ۱۰ هزار رای نخواهند داشت .

  • رضا
    0

    لاریجانیها باید محاکمه بشن. ارزوم اینه و همیشه از خدا میخوام که خدایا اون روز رو برسون

  • یک بنده خدا
    0

    دانشگاه بهشت زهرا (س) بیشتر به ایشون نیاز داره

  • رضا خوزستان
    0

    بهتره بگیم چرا همه مسئولین در جمهوری اسلامی اینقدر تشنه خدمت هستند. تا دوره مسئولیتشان تمام می‌شود پست بعدی آماده است

  • ربیعی
    0

    انشالله دیگر احساس مسولیت نکنید ‌ . و برای مردم ناراحت نباشید .

  • ‪Nima Jahantab‬‏
    0

    ما هیچ تصمیمی برای مملکت خودمون نمیتوانیم بگیریم و میزان رای ملت نیست میران رای امثال لاریجانی ها هستن در روز قیامت منتظرت هستم رئیس

  • زاگرس انارانی
    0

    این با حرس وولعی که برای ریاست دارد قطعا به دنبال روزنه ای برا بازگشت است ایشان این دور ه مسلما میدونست رای نخواهد اورد که شرکت نکرد کسی که برجام را درازای ریاست مجلس در20دقیه تصویب کرد هر کاری برای تصاحب ریاست خواهد کرد،به هر حال دوران ریاست لاریجانی یکی از ننگین ترین دورهای مجلس بود

  • بنده خدا
    0

    با سلام . والا یکی از علایم دوره آخر زمان همین است . که جاهلان بر روی کار می آیند و مسولیت امور را در دست می گیرند . اللهم عجل لولیک فرج .

  • سید
    0

    سلام بر همه.تو این مدت که مسول بود ما خیری ازش ندیدیم.این قدر که به فکر مرفهین بی درد بود به فکر مردم و ضعفا نبود.در ضمن قحط رجل نیست که ایشان تمام عمر مسول باشد .جواب خود را پس داده بسیار علاقه مند به پست و ریاست می باشد تا به خدمت به مردم بهتر است در خانه بماند و بیشتر از این به مردم و محرومین ضربه نزند

  • محسن
    0

    مرگ سیاسی لاریجانی

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا را شکر که از اصلاح طلبان بی خاصیت نجات پیدا کردیم انشاالله چون فقط در فکر جناح خودشان بودنند واز کاریکه می بایست برای منتخبین خودشان می کردن فراموش کرده بودنند خلاصه کارنامه ای خوبی کسب نکردن با عرض تسلیت غم اخرتان باشد اصلاح طلبان

  • علی
    0

    جناح اصلاح طلب ؟..نمره کار نامه خودتان را مطالعه کنید این بهترین در س برای شما است فکر کردید مردم چیزی نمی فهمند

  • کاربر ناشناس
    0

    مجلسی ها چرا فقط در فکر حقوق بگیران کشوری و لشکری هستید که قبل از عید مشخص می شود ولی حقوق مستمری بگیران و مشاغل آزاد فکری نمی شود چرا از دولت نخواستید که فکری به حال این بیچاره ها شود آیا با ماهی ۱۶۰۰۰۰۰هزار تومان می شود امور گذراند

  • بهشتى
    0

    باور كنيد نمى دانم چى بگم فقط اينكه بنظر مى رسد اصلا من توى اين دنيا ثبت نشده ام يه وقت هاى فكر ميكنم كجاى اين دنيا هستم بين زنده بودن و زندگى كردن هامون خيلى فاصله هست خلاصه اين كه انصاف نيست اين همه فرق بين ملت و دولت

  • کامرانی
    0

    جناب اقای علی لاریجانی تورا به هر دینی که می پرستی به مدت حداقل .حداقل. 8 سال گم گور شو تا بلکه این مردم نفسی راحت بکشند. خاندان لاریجانی. مرفهان بی درد. هیچ بدرد مردم ایران نمیخورند. دشمن مردم فقیر پا برهنه. یارو یاور ثروتمندان یاور سیاسیون بی انصاف. یاورمرفه هان رانت خوار دزد بی انصاف دشمن شماره یک عدالت اجتمایی تا خاندان لاریجانی در منسب قدرت باشند خبری از عدالت اجتمایی نخواهد بود...وعده دیدار با اقای لاریجانی وامثالش فردای قیامت. سر پل سراط.. خدا حافظ. ٢

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مسئولین نابود نمیشوند بلکه از منصبی ب منصب دیگر میرسند

  • سینا مهدوی
    0

    خدا کنه به راه راست بره

  • علی
    0

    با پیشنیه تاریخی بیش از ۲۵۰۰ سال همه میدونیم که اینا هم تموم میشن ولی کاش روزای خوش بدون اینارو ما هم باشیم

  • بنده خدا
    0

    مسولین مخصوصا اونایی که کارایی ندارند هیچ وقت اخراج نمی شوند بلکه یک پست بالا تر می‌گیرند با حقوق نجومی تر . نگران نباشد اگر تومجلس نشد حتما تو دولت بعد یک پست وزارت بهش میدن .ثروت مانند یک توپی است که به هم دیگه پاس میدهند . اللهم عجل لولیک فرج.

  • رضارضایی
    0

    این طایفه لاریجانی ها اگر دست ازسرمردم ایران بردارند خیلی خوب میشه متاسفانه انگارپست های کلیدی قدرت درانحصارشونه ی براوردی ازدارایهاشون خانوادهاشون بچهاشون بکنید ازکجااوردند،،من از روز اولم گفتم قالیباف ازقبل انتخاب شده ست برا ریاست زمان کاندیداشدنش اکثرشون ازقبل پست سمتهاشون معلوم شده نمایشی رای گیری قدرت درانحصار ی عده دفک وفامیل هستش ازاول انقلاب تاحالا مهره ها همون هان جاهاشون عوض میشه

  • اسداله عباسی
    0

    نمره علی لاریجانی از ۲۰ نمره ۵ است عملکرد بسیار ضعیفی داشت و خاطرات بدی در اذهان بازنشستگان ماند

  • محمدصادق
    0

    حالا که از رییس مجلسی رفته و احتمالا کرونا او را ضعیف و بیمار کرده و خوش هم اعتراف به کناره گیری از سیاست کرده و ..... و خلاصه از میدان سیاست خودش بیرون رفته چقدر آدمهای شیر و شجاعی پیدا شده اند که دم درآورده و له آقای لاریجانی نطق و مطلب می نگارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها

      نظرسنجی
      به نظر شما "مهمترین افشاگری سال" کدام افشاگری بود؟