۴ کتاب شعر که از همین امروز می توانید خواندن آنها را آغاز کنید

شعر چاشنی زندگی است و زندگی بدون چاشنی رنگ و بویی نخواهد داشت.

۴ کتاب شعر که از همین امروز می توانید خواندن آنها را آغاز کنید

در شرایطی که ممکن است مثل بقیه مردم کره زمین حوصله‌تان بیشتر از هر وقت دیگری سر برود، فکرتان درگیر باشد و نگران وضعیت جدید دنیا باشید، سعی کنید هر روز خودتان را به خواندن شعر زیبایی مهمان کنید و شعر درمانگر خودتان شوید.

آنقدر شعرهای زیبا در این دنیا وجود دارد که می‌توانید مطمئن باشید هیچ وقت تمام نخواهند شد. در این میان ما هم دست به کار شدیم و گفتیم شاید دوست داشته باشید با چند مجموعه شعر زیبای فارسی از شاعران پر آوازه آشنا شوید و از خواندنشان لذت ببرید. در این مقاله با چهار مجموعه کتاب از شاعرانی چون مهدی اخوان ثالث، محمد رضا شفیعی کدکنی، فریدون مشیری و جوان‌ترین شاعر این فهرست؛ فاضل نظری آشنا خواهید شد.

1. سه دفتر فریدون مشیری

فریدون مشیری شاعر احساسات است و از آن دسته شاعران ایرانی است که درباره عشق اشعار زیبایی سروده اند ؛ آن هم نه به زبانی دشوار و پیچیده؛ بلکه با زیبایی و سادگی تمام کلمه‌ها را کنار هم می‌گذارد، مصرع‌ها را کوتاه و بلند می‌کند و ناگهان شعری زاده شده است که زمزمه چندین نسل پس از شاعر خواهد بود. او لطیف‌ترین احساسات را در قالب زیبای شاعرانه قرار می‌داد، احساسات او گاهی نشات گرفته از خشم و نا امیدی او از خشونت و جنگ در جهان بود و می‌گفت: «بشر دوباره به جنگل پناه خواهد برد» و گاهی برگرفته از احساسات زیبای او درباره معشوق که شعر زیبای «کوچه» را رقم زد. سه دفتر این شاعر مجموعه‌ای است از آثار کتاب‌های «بهار را باور کن»، «گناه دریا» و «ابر و کوچه» که در یک مجموعه جمع شده‌اند. اگر این روزها کم حوصله هستید، برای بهتر شدن حال دلتان خواندن اشعار سرشار از احساسات لطیف فریدون مشیری را از دست ندهید و همراه با شاعر زمزمه کنید:« باز کن پنجره‌ها را که نسیم/ روز میلاد اقاقی‌ها را/ جشن می‌گیرد/ و بهار/ روی هر شاخه کنار هر برگ/ شمع روشن کرده است.»

2. عاشقانه‌ها و کبود، مهدی اخوان ثالث

انتشارات زمستان سال‌هاست که توسط پسران شاعر فقید، مهدی اخوان ثالث مدیریت می‌شود و به انتشار آثار او می‌پردازد. کتاب عاشقانه‌ها و کبود را هم انتشارات زمستان با همکاری موسسه انتشارات نگاه منتشر کرده است. کتاب مجموعه‌ای است از آثار کتاب‌های «آخر شاهنامه»، «زمستان»، «از این اوستا» و بعضی کتاب‌های دیگر و شامل بیش از شصت شعر از مجموعه زیبای اشعار مهدی اخوان ثالث یا م. امید می‌شود.

سبک نوشتاری اخوان ثالث منحصر به خود او بود؛ او مفاهیم اجتماعی و عاطفی را با سبک خراسانی می‎آمیخت و با زبانی حماسی و به زعم بعضی خوانندگان تازه پیوسته به جرگه دوستدارانش، سخت بیان می‌کرد؛ اما این سختی چیزی از زیبایی شعر کم نمی‌کند و بر عکس، تلاش بیشتر برای فهم شعر به چالشی تبدیل می‌شود که نتیجه را برای خواننده لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. در بخشی از شعر گرگ هار در این کتاب می‌خوانیم:

«... دردم این نیست ولی/ دردم این است که من بی تو دگر/ از همه دورم و بی خویشتنم/ پوپکم! آهوکم!/ تا جنون فاصله‌ای نیست از اینجا که منم...»

3. گزینه اشعار شفیعی کدکنی

علم و اخلاق خوب مجموعه‌ای است از دو ویژگی استاد محمد رضا شفیعی کدکنی که کلاس‌های درس او را پر از دانشجو می‌کند؛ در حدی که بسیاری از دانشجویان بدون صندلی می‌مانند و برای استفاده از کلاس او روی زمین می‌نشینند.

او که علاوه بر پژوهش و نویسندگی فقیه هم هست، مجموعه‌ای از دانشی که در بسیاری از حیطه‌ها دارد را به عنوان گنجینه‌ای به کار می‌برد که می‌تواند به ویژه برای نسل جوان جذاب باشد.

کتاب گزینه اشعار شفیعی کدکنی را انتشارات مروارید منتشر کرده است و حدود صد شعر در آثار شاعر را در خود جا داده است. آثاری که هر کدام به تنهایی می‌توانند در دنیایی زیبا و جذاب را به روی خواننده علاقمند به شعر فارسی باز کند. در شعر پاسخ از این شاعر می‌خوانیم:

«هیچ می‌دانی، چرا چون موج/ در گریز از خویشتن، پیوسته می‌کاهم/ زان که بر این پرده تاریک/ این خاموشی نزدیک/ آنچه می‌خواهم نمی‌بینم/ آنچه می‌بینم نمی‌خواهم...» از دیگر اشعار او که به ویژه در روزهای قرنطینه بسیار خوانده می‌شد، شعر خموشانه است با مطلع: « شهر خاموش من آن روح بهارانت کو؟/ شور و شیدایی انبوه هزارانت کو؟» پیشنهاد می‌کنیم خواندن اشعار زیبای این مجموعه را به هیچ وجه از دست ندهید. بسیاری از اشعاری که توسط خوانندگان بزرگی مثل محمد رضا شجریان و همایون شجریان خوانده شده‌ است؛ از بین مجموعه آثار شفیعی کدکنی انتخاب شده‌اند.

4. گزینه اشعار فاضل نظری

غزل یکی از بهترین قالب‌های شعری است که از گذشته تا به امروز باقی مانده است؛ یکی از دلایلش هم این است که غزل قابلیت جا دادن مفاهیم جدید در خودش را دارد و شاعر اگر هوشمند و با استعداد باشد می‌تواند در این قالب با زبان زمانه خودش سخن بگوید. یکی از بهترین شاعران جوان که طی سال‌های اخیر در زمینه غزل سرایی به شهرت رسیده است و توانسته است نسلی را که بیشتر به دنبال شعر نو بود با قالب‌های کلاسیک آشتی دهد، فاضل نظری است. برای دانلود گزینه اشعار فاضل نظری به صورت الکترونیک می‌توانید از سایت فیدیبو کمک بگیرید.

شاید اوج شهرت نظری را بتوان هم زمان با انتشار کتاب «گریه‌های امپراتور» دانست؛ اما این اوج گیری با فرود همراه نشد و در نهایت به انتشار کتابی منجر شد که مجموعه‌ای از برگزیده اشعار کتاب گریه‌های امپراتور، ضد، اقلیت و آن‌ها. کتاب را انتشارات مروارید منتشر کرده است و اگر به خواندن آثار جدیدتر با مضامین به روزتر علاقه دارید، حتما خواندنش را امتحان کنید. زبان شاعرانه نظری ساده است و المان‌هایی از سبک هندی در آن دیده می‌شود؛ از جمله اینکه بسیاری از ابیات به طور مستقل هویتشان را حفظ کرده‌اند، مثل بیت معروف این شاعر: «آب طلب نکرده همیشه مراد نیست/ گاهی بهانه‌ای است که قربانی‌ات کنند» که از شعری از همین مجموعه انتخاب شده است.

71

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها