توافق سودان و گروه‌های مسلح بر سر امضای توافقنامه اولیه صلح در ماه ژوئن

مقامات شورای انتقالی سودان و جنبش‌های مسلح بر سر امضای توافق اولیه صلح در روز ۲۰ ژوئن آینده (۳۱ خرداد) به اتفاق نظر رسیدند.

توافق سودان و گروه‌های مسلح بر سر امضای توافقنامه اولیه صلح در ماه ژوئن

به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، بر اساس بیانیه شورای حاکمیتی انتقالی سودان، هیئت دولتی مذاکرات صلح جلسه مذاکراتی را از طریق ویدیو کنفرانس با جبهه انقلابی درباره مسائل ملی به ریاست شمس الدین کباشی، سخنگوی شورای حاکمیتی سودان برگزار کرد.

پس از این جلسه محمد حسن عثمان التعایشی، سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده دولت سودان در روند مذاکرات صلح تصریح کرد، توافقی بر سر امضای اولیه توافق صلح فراگیر با جبهه انقلابی در بیستم ژوئن آتی حاصل شد.

وی با اشاره به اینکه این جلسه به مسائل ملی و توافق بر سر آن طی سه روز اختصاص داشت، تصریح کرد: رویکرد هیئت دولت در طول مذاکرات صلح بر حل مسائل جنگ و برقراری صلح در سودان تمرکز دارد.

التعایشی همچنین مطرح کرد، پرونده‌های ملی شامل مبانی تشکیل دولت، پایه و اساس برقراری عدالت، مساوات و برابری، آزادی، اجرای اصول شهروندی برای تمامی سودانی‌ها، برگزاری کنفرانسی برای تدوین قانون اساسی و نیز مسائل مربوط به دولت و معیارهای تقسیم ثروت و منابع طبیعی و موسساتی که این ماموریت را برعهده دارند، است.

دولت انتقالی سودان مذاکراتی را برای تحقق صلح فراگیر در سودان تحت نظارت سودان جنوبی شروع کرده که شامل پرونده‌هایی نظیر دارفور، دو منطقه نیل آبی و کردفان جنوبی و روند شرق است.

جنگ داخلی در دارفور که از سال ۲۰۰۳ آغاز شد نزدیک به ۳۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و باعث مهاجرت بیش از دو میلیون تن از ساکنان دارفور به داخل و خارج از مرزهای سودان شده است.


منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها