۱۰ فراکسیون‌ در مجلس یازدهم

معرفی فراکسیون‌‌های سیاسی، قومیتی و کارکردی مجلس یازدهم که پیش از آغاز به کار مجلس راه‌اندازی شده‌اند.

۱۰ فراکسیون‌ در مجلس یازدهم

مجلس یازدهم هنوز کار خودش را آغاز نکرده اما انبان پری از فراکسیون‌های رنگارنگ سیاسی و قومی دارد. تا اینجا دست‌کم ۴ فراکسیون سیاسی، ۴ فراکسیون قومی-منطقه‌ای و ۳ فراکسیون موضوعی با حضور منتخبان مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرده‌اند. این نشان می‌دهد که دست‌کم کار دولت برای مواجهه با چنین مجلسی تا چه اندازه دشوار خواهد بود. چه آنکه هر تصمیم‌گیری در این مجلس باید از هزارتوی لابی‌های فراکسیون‌های مختلف به خصوص فراکسیون‌های سیاسی و قومی عبور کند؛ و نا‌گفته پیداست که در این رفت‌و‌آمدها چه امتیازها و بده‌و‌بستان‌هایی برای به تصویب رسیدن یک لایحه یا طرح رد‌و‌بدل خواهد شد.

۱ - فراکسیون‌های سیاسی

اگرچه گفته می‌شد مجلس یکدست اصولگرای یازدهم دو فراکسیون سیاسی (‌اقلیت و اکثریت‌) بیشتر نخواهد داشت، اما دعواهای قابل پیش‌بینی اصولگرایان که حداد‌عادل و شورای ائتلاف اصولگرایان عاقبت از پس حل‌و‌فصل آنها برنیامدند، در عمل سه فراکسیون اصولگرا در مجلس یازدهم پدید آورده است؛ یکی با مدیریت حداد‌عادل، دیگری با مدیریت صادق محصولی و دیگری هم با اشارات محمود احمدی‌نژاد. اما علاوه بر اینها در مجلس یازدهم تعدادی از منتخبان نیز با برچسب مستقل یا اصلاح‌طلب وارد مجلس شده‌اند. این جمع نسبتا کوچک هم قرار است فراکسیونی برای خودشان داشته باشند.

فراکسیون اکثریت یا فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی

فراکسیون اکثریت با مدیریت حدادعادل تشکیل شده و در واقع منتخبانی هستند که با حمایت شورای ائتلاف وارد مجلس شده و حالا هم طرفدار قالیباف و ریاست او هستند. هجدهم اردیبهشت ماه ۵۹ منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم نشست اولیه خود را برای تشکیل فراکسیون برگزار کردند. همان زمان شورای موقت مرکزی فراکسیون بیانیه‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد این نشست به ریاست غلامعلی حداد‌عادل برگزار شده است. سه روز پیش هم اولین جلسه هیئت اجرایی این فراکسیون تشکیل شد و ولی اسماعیلی منتخب گرمی در توییتر خود خبر داد که این فراکسیون با نام فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است. اسماعیلی نوشته بود: «در اولین جلسه هیئت اجرایی فراکسیون اکثریت مجلس، عنوان فراکسیون (فراکسیون مردمی انقلاب اسلامی) مشخص شد. همچنین از کاندیداهای ریاست مجلس و نواب جهت ارائه برنامه و سخنرانی در شورای مرکزی دعوت شد. عضویت مستقلین در فراکسیون نیز با درخواست کتبی مقدور خواهد بود».

اما اگرچه پیش از این میرتاج‌الدینی منتخب تبریز به سازندگی گفته بود که فراکسیون اکثریت، قرار است همه اصولگرایان و از جمله مدیران احمدی‌نژادی را شامل شود اما پایداری‌ها و مدیران احمدی‌نژاد راه‌شان را جدا کردند و هر کدام فراکسیون‌های متبوع خود را تشکیل دادند.

فراکسیون نیروهای انقلابی

فراکسیون نیروهای انقلابی، ساخته و پرداخته جبهه پایداری است و صادق محصولی تشکیل آن را از بیرون مجلس مدیریت کرده تا آنجا که فریاد اعتراض اصولگرایان دیگر از جمله نادران را درآورده است. آنجا که نوشت: «آنها که در مقابل شورای مرکزی فراکسیون و ساز‌و‌کارهای روشن فرآیند وحدت در آن پرچم جدایی بلند می‌کنند چگونه خود را منادی وحدت و انقلابی می‌دانند؟!». او در توئیت دیگری هم نوشت که «در جلسه اول به دوستانی که توسط جناب پژمانفر دعوت و توسط آقای محصولی اداره می‌شدند عرض کردم که راه‌اندازی یک جمع فقط با هدف "نه به قالیباف" عملی ضد وحدت است‌». اعتراض‌هایی از این دست از سوی دیگر حامیان قالیباف علیه پایداری‌ها ادامه پیدا کرد اما نتوانست آنها را از هدف‌شان منصرف کند. تا اینکه دو روز قبل سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی از نمایندگان عضو جبهه پایداری در صفحه توئیتر خود از تشکیل فراکسیون نیروهای انقلابی خبر داد. این در واقع همان فراکسیون جبهه پایدار‌ی‌هاست که از پنج‌شنبه قبل با اعتراض نادران و حامیان قالیباف خبر آن رسانه‌ای شد و در این دعوا مشخص شد این فراکسیون با حضور و هدایت صادق محصولی تشکیل شده است.

قاضی‌زاده بعد از فروکش کردن کنش‌ها و واکنش‌ها به اقدام جدایی‌طلبانه جبهه پایدار‌ی‌ها در تشکیل فراکسیون خود در صفحه توئیترش نوشت: «فراکسیون نیروهای انقلابی مجلس یازدهم به خوبی شکل گرفته! با حضور انبوهی از ستارگان درخشان، انتخاب اصلح برای خدمت در سمت‌های مختلف سخت شده و این نشانه دست پر جریان انقلابی برای اداره کشور است.... مجلس انقلابی یازدهم نشان خواهد داد که گرفتار فروع و حواشی نخواهد شد و با همدلی و ایثار به وظایف اصلی خود که استیفای حق مردم و دفاع از اسلام و انقلاب است خواهد پرداخت. مطمئن باشید در نهایت جلسات و پیشنهادات ختم به فراکسیون می‌شود و از جمع مومنانه صدایی به جز وفاق و وحدت خارج نخواهد شد».

فراکسیون احمدی‌نژادی‌ها

فراکسیون مدیران دولت‌های نهم و دهم یا همان فراکسیون احمدی‌نژادی اولین فراکسیونی بود که در مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرد و از همان ابتدا هم اعلام کرد که قرار نیست حرف‌شنوی از شورای ائتلاف داشته باشد؛ شمس‌الدین حسینی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی بابایی از جمله چهره‌های شناخته‌شده این فراکسیون هستند و در مجموع ۸ عضو کابینه دولت احمدی‌نژاد و ۹ استاندار و تعدادی از مدیران او در سطوح پایین‌تر در این فراکسیون حضور دارند و دست‌کم جمعی ۵۰ نفره را تشکیل داده‌اند. آنطور که احمد بیگی نماینده تبریز پیش از این به سازندگی گفته بود اعضای این فراکسیون در تدارک دیداری با احمدی‌نژاد هستند و هدف‌شان روی کار آوردن دولت سیزدهم با رنگ و بوی احمدی‌نژاد و سیاست‌های اوست.

تا اینجا دست‌کم ۴ فراکسیون سیاسی، ۴ فراکسیون قومی-منطقه‌ای و ۳ فراکسیون موضوعی با حضور منتخبان مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرده‌اند

فراکسیون مستقلین و اصلاح‌طلبان

اما چهارمین فراکسیون سیاسی مجلس از نمایندگان مستقل تشکیل شده که به هر دلیل در دایره سه گروه اصولگرایان حاضر در مجلس نگنجیده‌اند. شهریار حیدری منتخب قصر شیرین ۱۹ اردیبهشت به ایرنا گفته بود که فراکسیون مستقلین در حال شکل‌گیری است. به گفته او ۱۶ اصلاح‌طلب و ۶۰ مستقل راه یافته به مجلس می‌توانند فراکسیون قوی و تاثیرگذار در مجلس تشکیل دهند. احتمالا شناخته‌شده‌ترین چهره حاضر در این فراکسیون باید مسعود پزشکیان نائب‌رئیس فعلی مجلس و نماینده فعلی تبریز باشد. اگرچه این فراکسیون چندان پرتعداد نیست اما در میانه دعواهای انتخاب رییس مجلس و نواب اول و دوم و روسای کمیسیون‌ها رای نمایندگان مستقل مجلس می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

۲ - فراکسیون‌های قومیتی

اما گذشته از وجود ۴ فراکسیون سیاسی، تشکیل فراکسیون‌های قومیتی پدیده دیگر مجلس یازدهم است. تشکیل فراکسیون‌های قومیتی در آغاز به کار مجلس دهم جدی و پررنگ شد. اما آن زمان با انتشار اخباری از تشکیل فراکسیون آذری‌زبان‌ها یا مناطق زاگرس‌نشین با واکنش‌های به‌موقع شخصیت‌ها و تشکل‌های مدنی نسبت به دامن زدن به مسائل قومی نژادی دست‌اندرکاران تشکیل این فراکسیون‌ها دست‌کم به صورت رسمی از تشکیل این فراکسیون‌ها عقب‌نشینی کردند. البته جلسات فراکسیون‌های آذری‌زبان‌ها و یا مناطق زاگرس‌نشین، به‌طور غیررسمی تشکیل می‌شد و در بزنگاه‌ها هم وارد لابی‌ها به نفع خود می‌شدند. اما حالا و همزمان با سرخوردگی جامعه مدنی که عطای شرکت در انتخابات را به لقایش بخشید و حالا هم حوصله رصد عملکرد نمایندگان راه یافته به مجلس را ندارد، دست‌اندرکاران فراکسیون‌های قومیتی به‌طور رسمی از تشکیل فراکسیون‌هایشان خبر می‌دهند و جلسه و نشست برگزار می‌کنند.

فراکسیون مناطق زاگرس‌نشین

اولین فراکسیون قومیتی که در مجلس یازدهم اعلام موجودیت کرده فراکسیون مناطق زاگرس‌نشین است که غلامرضا تاجگردون و عبدالرضا مصری از دست‌اندرکاران تشکیل آن هستند. آنها اولین جلسه خودشان را با حضور برخی چهره‌ها از جمله بیژن زنگنه وزیر نفت، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات، رحمانی وزیر معزول صمت، امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ایران برگزار کردند. تاجگردون با اشاره به این جلسه به ایسنا گفته است: «‌منتخبانی از استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، همدان، منطقه کرد‌نشین آذربایجان غربی و قسمتی از اصفهان در این جلسه حضور داشتند.‌» او در مجلس دهم هم ریاست فراکسیون مناطق زاگرس‌نشین را بر عهده داشت. فراکسیونی که در رای‌آوری آذری جهرمی و عدم رای اعتماد به بی‌طرف در دولت دوازدهم نقش موثری داشت.

فراکسیون نمایندگان جنوب کشور

فراکسیون نمایندگان جنوب یک فراکسیون قومیتی جدید در مجلس یازدهم است که به زعامت محمد‌مهدی زاهدی نماینده کرمان و منتخب مجلس یازدهم از این شهر تشکیل شده است. او به خانه ملت خبر از اعلام موجودیت این فراکسیون با عضویت ۸۳ منتخب مجلس یازدهم داده و گفته این فراکسیون متشکل از نمایندگان ۸ استان است. زاهدی درباره اهداف تشکیل این فراکسیون هم گفته «کشور ما دارای ظرفیت‌های و منابع بسیار غنی طبیعی است که حوزه جنوب کشور بخش عظیمی از این منابع را در خود جای داده است و فراکسیون در راستای فرمایشات رهبری و گام دوم با تمام ظرفیت در خدمت مردم و نظام خواهد بود.»

فراکسیون آذری‌زبان‌ها

اگرچه هنوز خبر رسمی از فراکسیون آذری‌زبان‌ها در مجلس یازدهم منتشر نشده اما اخبار غیررسمی از فعالیت نیکزاد منتخب اردبیل در مجلس یازدهم برای گردآوری نمایندگان آذری‌زبان حکایت دارد. این فراکسیون در مجلس دهم به ریاست پزشکیانِ اصلاح‌طلب و نائب‌رییسی نادر قاضی‌پورِ اصولگرا فعالیت داشت و چهره‌هایی همچون الیاس حضرتی نیز در آن عضویت داشتند. فراکسیون آذری‌زبان‌ها بزرگترین فراکسیون قومیتی مجلس دهم بود و حالا هم در مجلس یازدهم حتما یکی از موثرترین فراکسیون‌های قومی خواهد بود که در دل خود از نیکزاد تا مسعود پزشکیان را جا خواهد داد.

فراکسیون فرا البرزی‌ها

دومین فراکسیون قومیتی جدید در مجلس یازدهم فراکسیون فراالبرزی‌ها هستند. نمایندگان مازندران، گیلان، گلستان، قزوین، البرز، سمنان، فیروزکوه و دماوند این فراکسیون را تشکیل داده‌اند. ۲۳ اردیبهشت هم در جلسه‌ای با حضور این نمایندگان همگی آنها از کاندیداتوری شمس‌الدین حسینی برای ریاست مجلس حمایت کردند.

۳ - فراکسیون‌های کارکردی

اما در مجلس یازدهم فراکسیون‌های دیگری هم تشکیل شده‌اند که جنبه موضوعی دارند و از قضا جامعه هدف اصولگرایان در انتخابات را بیشتر شامل می‌شوند.

فراکسیون شهری

این نام فراکسیونی است که قالیباف تشکیل داده و می‌توان حدس زد که قرار است چه رویارویی‌هایی با شهرداری و شورای شهر اصلاح‌طلب داشته باشد. ۲۱ اردیبهشت ماه قالیباف از تشکیل نخستین جلسه این فراکسیون خبر داد و در توییتر نوشت: «تشکیل اولین جلسه فراکسیون ‎مدیریت شهری چند هفته مانده به آغاز مجلس یازدهم نشان‌دهندۀ عزم منتخبان برای حل مسائل واقعی مردم در سراسر کشور است. رفع موانع قانونی توسعۀ شهرها و تصویب قوانین بالادستی لازم، به کاهش سراسری محرومیت، پیشبرد نظام نیمه‌متمرکز و توزیع درست منابع منجر خواهد شد.»

فراکسیون کارگران و بازنشستگان

دست‌اندرکاران تشکیل فراکسیون کارگران و بازنشستگان، عبدالرضا مصری منتخب کرمانشاه و نائب‌رئیس فعلی مجلس و از وزرای احمدی‌نژاد و ولی اسماعیلی منتخب گرمی هستند. این فراکسیون دو طیف مهم و البته ناراضی از شرایط اقتصادی فعلی را شامل می‌شود که اصولگرایان امیدوارند جامعه هدف مناسبی برای وعده‌های انتخاباتی آنها باشند. به همین دلیل اسماعیلی موسس این فراکسیون گفته است: «‌زبان گویای کارگران و حافظ منزلت اجتماعی بازنشستگان در مجلس خواهیم بود. طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و واقعی کردن حقوق کارگران، امنیت شغلی و بیمه تکمیلی از دیگر برنامه‌هایی خواهد بود که به جد پیگیریم.» او البته اشاره‌ای نکرده چطور قرار است این موارد را عملیاتی کند.

فراکسیون فرهنگیان

۲۱ اردیبهشت‌ماه گام نخست منتخبین مجلس یازدهم برای تشکیل این فراکسیون برداشته شد. مراسمی که با حضور بیش از ۴۵ نفر از منتخبین فرهنگی مجلس به میزبانی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور و با حضور حمیدرضا حاجی بابایی و محمدباقر قالیباف برگزار شد. این فراکسیون قرار است مطالبات فرهنگیان را پیگیری کند؛ طیف قابل توجهی که اصولگرایان حساب زیادی بر رای آنها باز کرده‌اند.

منبع: روزنامه سازندگی

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • علی
    0

    نمایندگان محترم دوره یازدهم شما را بخدا مراقبت کنیدبدام شیدان نیفتید ملت واقعا بدبخت شدند شما بررسی کنید بواسطه مشکلات اقتصادی وبیکاری درصد ازدواج چقدر کاهش یافته //بیکاری/فقر /تورم/رشوه خواری/فساد

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      قابل توجه نمایندگان مجلس یازدهم کاری نکنید که چهار سال دیگر مردم بگویند خدا را شکر که دوره حکومت مجلس یازدهم تمام شدوووووو

    • کاربر ناشناس
      0

      قابل توجه نمایندگان مجلس یازدهم کاری نکنید که چهار سال دیگر مردم بگویند خدا را شکر که دوره حکومت مجلس یازدهم تمام شدوووووو

    • کاربر ناشناس
      0

      قابل توجه نمایندگان مجلس یازدهم کاری نکنید که چهار سال دیگر مردم بگویند خدا را شکر که دوره حکومت مجلس یازدهم تمام شدوووووو

    • کاربر ناشناس
      0

      قابل توجه نمایندگان مجلس یازدهم کاری نکنید که چهار سال دیگر مردم بگویند خدا را شکر که دوره حکومت مجلس یازدهم تمام شدوووووو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها