پایان یک اتهام/ قم منشأ کرونا نبود

دکتر مینو محرز گفت: اوایل می‌گفتند یک تاجر عرب که بین ابران و چین فعالیت می‌کرده، ویروس را از چین با خودش آورده است. بعد گروه به این احتمال رسید که قبل از قم دانشجویی از ووهان برای دیدن خانواده‌اش به گیلان آمده است.

پایان یک اتهام/ قم منشأ کرونا نبود

دکتر محرز که متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران است، در دوران شیوع کرونا به یکی از مهم‌ترین چهره‌ها و منابع خبری تبدیل شده است. او در گفتگو با شماره تازه نشریه اندیشه پویا به پرسشی بسیار مهم و البته ابهامی بزرگ درباره منشا آلودگی ایران به ویروس پاسخ داد.

دکتر مینو محرز درباره اینکه آیا واقعا کرونا از قم به دیگر شهرهای ایران رفت یا از یک نقطه دیگر گفت: بعد از شروع اپیدمی یک گروه اپیدمولوژیست بسیار ماهر به ریاست دکتر حقدوست کار را شروع کرد. اوایل می‌گفتند یک تاجر عرب که بین ابران و چین فعالیت می‌کرده، ویروس را از چین با خودش آورده است. بعد گروه به این احتمال رسید که قبل از قم دانشجویی از ووهان برای دیدن خانواده‌اش به گیلان آمده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ایام سال نو چینی‌ها بود و رفت و آمد کارگران چینی هم زیاد. برخلاف دیگر کشورها، ایران مرزهای هوایی خود را با چین نبسته بود. بدشانسی هم این بود که در اوج فراگیری آنفلوانزا بودیم و همه بیماران بدحال را به حساب آنفلوانزا می‌گذاشتیم. وقتی اعلام شد اولین مورد مثبت در قم دیده شده، بنا را گذاشتیم بر ورود بیماری از قم اما وقتی اپیدمولوژیست‌ها شروع به بررسی کردند، نظرشان این شد که ورود کرونا از گیلان بوده است.

شایان ذکر است این سخنان در حالی مطرح می‌شود که از اوایل اسفندماه رفتارهای ناپسند، اظهارات کذب و هجمه‌های ناجوانمردانه از سوی رسانه‌های غربی و افراد مختلف علیه قم و مردم قم شکل گرفت و حال نیز که عنوان شده ورود کرونا از گیلان بوده، امیدواریم شاهد رفتارهایی که با قم شد، با مردم این خطه نباشیم چراکه با توجه به برقرار بودن خط پرواز هوایی ایران و چین، این اتفاق می‌توانست از هر نقطه‌ای در کشور رخ دهد.

منبع: اندیشه پویا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • نظامی
    0

    اتفاقا قم سرمنش کرونا بود ودوم شرکت ماهان که بالا ترین خیانتو به مملکت وملت کرد.

  • امیرکبیر
    0

    خانوم دکتر از علمای قم ترسیدی ؟؟ باشه قبول ، منشاء کرونا از گیلان بوده ، مردم پذیرفتن شما در صداقت بی نظیرین !!!

  • M.M
    0

    حالا چی فرقی میکنه منشآش کدوم شهربوده چون بالاخره وارد ایران میشد یازودتر یا دیرتر

  • رها
    0

    والا ما کرج هستیم این مریضی رو هم در اوایل بهمن ماه گرفتیم اول فکر کردیم انفولانزا بعدها که کرونا امد تازه متوجه شدیم ما کرونا گرفته بودیم با توجه به اینکه آمپول انفولانزا رو هم زده بودیم خیلی مریضی عجیبی بود حس بویایی نداشتم و سرفه و خیلی بد بود. بعضی ها تربیتشون تا حد نوک بینی‌شون جلوته نمیره میشه فهمید فهمشوم در حد چیه ،خدا برای اینها معجزه هم کنه باز میگن خدا وجود نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها