چین می‌تواند باعث سردی در روابط آمریکا و اسرائیل شود

نزدیکتر شدن روابط میان چین و اسرائیل با ریسک به سردی کشاندن روابط ویژه این رژیم با آمریکا به ویژه همزمان با افزایش اختلافات میان واشنگتن و پکن بر سر مساله شیوع کروناویروس جدید همراه است.

چین می‌تواند باعث سردی در روابط آمریکا و اسرائیل شود

به نقل از پایگاه هیل، در روزهای اخیر ائتلاف تاریخی میان اسرائیل و آمریکا از یک آسیب بزرگ در امان ماند. این بعد از آن اتفاق افتاد که اسرائیل با در نظر گرفتن نگرانی‌های آمریکا و همزمان با سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به شهر قدس، اجرای یک پروژه زیرساختی چین در اراضی اشغالی را به تعویق انداخت.

هرچند که آمریکا مدتهاست به اسرائیل از بابت روابطش با چین اظهار نگرانی کرده است اما مقامهای اسرائیل این پیام را فرستاده‌اند که قصد عقب نشینی کامل از روابطشان با چین را ندارند.

پامپئو از فرصت سفر اخیرش به اسرائیل برای برجسته ساختن ریسک تعاملات با حزب کمونیست چین استفاده کرد.

پامپئو در مصاحبه‌ای در روز پنجشنبه با یک پایگاه خبری اسرائیلی گفت: ما نمی‌خواهیم حزب کمونیست چین به زیرساختهای اسرائیل، سیستمهای ارتباطی اسرائیل و در کل همه چیزهایی که زندگی شهروندان اسرائیل را به خطر می‌اندازند دسترسی یابد و در عین حال ظرفیت آمریکا برای همکاری با اسرائیل در زمینه پروژه‌های مهم را هم با خطر روبرو سازد.

مقامهای چینی اما واکنش نشان داده و پامپئو را متهم به سروصدا به پا کردن پیرامون خطرات امنیتی "بدون ارائه مدارک مستدل" در قبال این خطرات کردند. آنها این اظهارنظرهای وی را "پوچ" دانسته و اظهار امیدواری کردند که اسرائیل این "ویروس سیاسی" را شکست دهد.

در عین حال روز یکشنبه نیز اتفاق دیگری افتاد که روابط چین و اسرائیل را تحت تاثیر قرار داد. گزارش شد که جسد سفیر چین در اسرائیل در محل اقامتگاه رسمی وی در شهر هرتزلیا واقع در شمال تل آویو یافت شده در حالی که به گفته مقامهای اسرائیلی وی ظاهرا در اثر حمله قلبی جان باخته است. در پی این رخداد چین اعلام کرد که تیمی را برای تحقیق در خصوص مرگ این سفیرش و تحویل گرفتن جسد وی به اراضی اشغالی اعزام می‌کند.

در عین حال سفر کوتاه پامپئو به اراضی اشغالی حائز یک پیروزی دیپلماتیک برای آمریکا هم بود.

گزارش شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پی این سفر پامپئو امضای یک قرارداده ۱.۵ میلیارد دلاری با شرکت بین‌المللی Hutchison Water مستقر در هنگ کنگ بر سر ساخت یک تاسیسات شیرین سازی آب دریا را در پاسخ به نگرانی‌های آمریکا به تعویق انداخته است.

رام بن-باراک، یک عضو حزب سیاسی "یش عتید" اسرائیل و معاون مدیر سابق سازمان اطلاعاتی موساد اظهار کرد، تصمیمی که نتانیاهو در این خصوص گرفت یک تصمیم عاقلانه به حساب می‌آید.

او به فایننشال تایمز تصریح کرد: ما باید امروز تصمیم‌هایی بگیریم تا فردا بین آمریکایی‌هایی و چینی‌ها گیر نکنیم. چرا ما باید خودمان را در این موقعیت احمقانه قرار دهیم؟

وی اضافه کرد: ما خصومتی با چین یا شرکت Hutchison نداریم اما اگر آمریکا به عنوان بهترین همپیمان ما درباره این پروژه نگرانی‌هایی دارد ما باید در آن تجدید نظر کرده و به آنها تمامی اطلاعات لازم را به منظور آرام کردن و آسوده خاطر ساختن آنها بدهیم.

تصمیم سریع اسرائیل برای به تعویق انداختن معامله بر سر این پروژه زیرساختی با شرکت چینی مذکور نشان می‌دهد که چطور مطالبات آمریکا در قبال نگرانی‌هایش نسبت به چین سمت و سوی متفاوتی پیدا می‌کنند و این اتفاق همزمان با تلاش واشنگتن برای پاسخگو کردن چین در قبال شیوع جهانی کروناویروس جدید رخ داده است.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی با خبرنگاران بعد از سفر پامپئو به اسرائیل گفت: وزیر خارجه آمریکا مشکلی با کسانی که با چین رابطه دارند یا با چین تجارت می‌کنند، ندارد. اما من فکر می‌کنم ویروس کووید ۱۹ به نوعی خطرات تعامل با کشورهایی که شفاف نیستند را نشان می‌دهد.

پامپئو در اظهاراتش طی روز چهارشنبه در کنار نتانیاهو به "غیرقابل اعتماد بودن چین" همزمان با تداوم بحران شیوع کروناویروس اشاره کرد.

اسرائیل پیشتر در پاسخ به درخواستهای آمریکا توافق با چین در ارتباط با مسائل نظامی را ممنوع ساخته بود و اخیرا نیز اجازه به ایجاد نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه در اراضی اشغالی را به شرکت چینی هوآوی نداد.

با این حال اسرائیل، چین را یک شریک اقتصادی راهبردی می‌داند که دست به سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته و پروژه‌های زیرساختی در آنجا میزند.

در عین حال به گزارش اورشلیم پست، چینی‌ها سرمایه گذاری‌هایشان در پروژه‌های اسرائیل را افزایش داده و در همین راستا در سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بالغ بر یک میلیارد دلار را در بخشهای بهداشت و سلامت و بیوپزشکی اسرائیل سرمایه گذاری کردند. همچنین به گزارش رویترز چینی‌ها در سال ۲۰۱۸ میزان ۳۲۵ میلیون دلار را نیز در بخش فن آوری‌های پیشرفته اسرائیل سرمایه گذاری کردند.

سرمایه گذاری‌های چین در زیرساختها در عین حال می‌تواند به پیشبرد پروژه "کمربند و جاده" این کشور کمک کند؛ پروژه‌ای بلندپروازانه در حوزه زیرساخت و تجارت بین‌المللی که به گفته منتقدان موجب گسترش تلاشهای چین برای اعمال نفوذ و تسلطش در جهان می‌شود.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها