چالش متولدین نیمه دوم سال برای ورود به دبستان

کودکان متولد نیمه دوم سال، حتی اگر چند روز تا رسیدن به ۶ سال تمام فاصله داشته باشند امکان ثبت نام برای ورود به دبستان را ندارند و باید یک سال کامل صبر کنند، همین موضوع مسائلی را در طول زندگی برایشان ایجاد می کند.

چالش متولدین نیمه دوم سال برای ورود به دبستان

این سؤال برای بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند متولد نیمه دوم سال دارند پرتکرار است که وضعیت ثبت‌نام فرزندانشان در پایه اول ابتدایی چگونه خواهد بود؟ در حال حاضر این دسته از افراد معمولان باید یک سال منتظر بمانند تا در سال بعد که سن آنها تا پایان شهریور ۶ سال تمام شد، بتوانند ثبت‌نام انجام داده و وارد دبستان شوند.

راه‌هایی که والدین کودکان نیمه دومی در پیش می‌گیرند

مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش‌ و پرورش پیش‌ از این اعلام کرده بود که این شورای عالی، سن ورود به مدرسه را ۶ سال تمام تعیین کرده است.

ازاین‌رو و به گفته والدین این دسته از دانش‌آموزان، حدود یک سال فرزندشان از درس خواندن عقب می‌افتد و والدین هر کاری برای اینکه فرزندشان مشکلی پیدا نکند انجام می‌دهند.

بر پایه برخی گزارش‌ها برخی از والدین هنگامی‌که فرزندشان در نیمه دوم سال به دنیا می‌آیند با ترفندهای مختلف شناسنامه فرزندشان را به‌عنوان متولد نیمه اول سال دریافت می‌کنند و ازاین‌رو مشکل دیر رفتن به مدرسه فرزند را جبران می‌کنند که این کار مشکلات قانونی و هم مشکلات اخلاقی برای آن دانش‌آموز به وجود می‌آورد.

گاهی هم والدین دانش‌آموزی که سن مناسب را ندارد و در آموزش‌وپرورش و مدارس عادی امکان تحصیل او به خاطر سنش وجود ندارد را در مدارس غیرانتفاعی به‌صورت مستمع آزاد ثبت‌نام می‌کنند تا جبران عقب‌ماندگی او را با تحصیل جهشی فراهم کنند درحالی‌که این دانش‌آموز معمولی است و دانش‌آموز جهشی نیست و اگر توانایی و استعداد لازم را نداشته باشد می‌تواند برای ورود به پایه بالاتر از طریق تحصیل جهشی فشار روحی پرآسیبی را هم متحمل شود

در بسیاری از موارد هم کودک باید هرروز با این سؤال به مدرسه برود که همبازی‌های او چرا در پایه بالاتر تحصیل می‌کنند و چرا او نمی‌تواند با این بچه‌های هم سن و سال خودش هم‌کلاس هم باشد.

نیمه دومی ها در دستورالعمل ثبت نام سال آتی هم دیده نشدند

رضوان حکیم زاده معاون مقطع ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: یکی از بندهای پیش‌بینی‌شده در آئین‌نامه جدیدی که در دستور کار شورای عالی آموزش‌وپرورش قرارگرفته این بود که ما بتوانیم ثبت‌نام کودکانی که در نیمه دوم سال به دنیا آمده‌اند در جایی که خانواده‌ها درخواست دارند، میزان آمادگی کودکان ازلحاظ دارا بودن آمادگی‌های لازم بررسی‌شده و در صورت تائید این آمادگی کودک، نسبت به ثبت‌نام وی اقدام شود.

وی افزود: البته آئین‌نامه‌ای که موضوع ثبت‌نام کودکان متولد نیمه دوم که در سال ثبت‌نام در پایه اول دبستان قرار دارند را در خود دارد، در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد و علیرغم موافقت اکثریت حاضرین در این جلسه، نتیجه بررسی ها نه رد و نه تایید نشده و خبری در این خصوص به ما نرسیده است و به همین دلیل در دستورالعمل ثبت نام این موضوع دیده نشده است.

معاون مقطع ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر دوره‌های پیش‌دبستانی وجود دارد و کودکان آمادگی لازم را قبل از ورود به دیستان از طریق این دوره‌ها کسب می‌کنند، ورود زودهنگام کودکان به محیط آموزشی را توصیه نمی‌کنیم، اما امیدوار هستیم با تصویب این آیین‌نامه در شورای عالی آموزش برای سال آینده مشکل رسیدگی به درخواست این‌گونه خانواده‌ها حل شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اضافه شدن امکان ثبت نام این دانش آموزان در دستورالعمل ثبت نام سال آینده تحصیلی وجود دارد یا خیر گفتک این موضوع را باید شورای عالی آموزش پاسخ دهد و تصمیم گیری در این موارد در این شورا انجام می شود.

متولدین نیمه دوم همچنان نادیده گرفته شدند

موضوع بازماندن کودکان متولد نیمه دوم از تحصیل با متولدان همسال خود، علاوه بر یک سال عقب ماندن کودک از همسالان، به دلیل همراه شدن فرد در طول دوره تحصیل باکسانی که غالباً یک سال از او کوچک‌تر هستند، مسائل محیطی و رفتاری را هم برای وی می‌تواند ایجاد نماید و در برخی موارد در مورد کودکان بااستعداد بالاتر شاهد بوده‌ایم که دستیابی به توانایی خواندن و نوشتن در موعدی زودتر از زمان ورود به دبستان، ناهماهنگی بین توانایی کودک و تکالیف خواسته‌شده از وی را ایجاد می‌نماید که بی‌توجهی به آن می‌تواند موجب آزردگی روحی و روانی کودک در سال‌های آغازین ورود به نظام آموزشی و گاهی استمرار آن تا پایان دوران تحصیل وی شود.

امید می‌رفت با تصویب آئین‌نامه جدید در شورای عالی آموزش، این مسئله بعد از سال‌ها فرجامی خوش پیدا کند که این طور نشد و برخی کودکان ما به دلیل اندک ایامی که تولدشان در نیمه دوم سال واقع شده در ثبت‌نام با مسئله مواجه شده و بار این تاخیر در ورود به مدارس تا سالها با کودک همراه خواهد بود. بنظر می رسد هنوز کاملا دیر نشده و در صورت افزودن شرایط خاص این کودکان به دستورالعمل ثبت نام شاید بتوان مانع از مسائل بعدی برای آنها شد.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها