هیات رئیسه یک روزه / پیرترین نمایندگان در ۱۱ دوره مجلس را بشناسید

هر دوره مجلس شورای اسلامی با هیات رئیسه‌ای شروع می‌شود که تنها معیار انتخاب آنها سنشان است. دو تن از پیرترین و دو تن از جوان‌ترین نماینده‌ها، ترکیب هیات رئیسه است.

هیات رئیسه یک روزه / پیرترین نمایندگان در ۱۱ دوره مجلس را بشناسید

به گزارش خبر فوری ، روز اول مجلس در حالی شروع می‌شود که نه‌تنها هیات رئیسه مجلس انتخاب نشده‌اند که حتی اعتبارنامه منتخبان هنوز بررسی و تایید نشده و آنها در عمل به عنوان نماینده شناخته نمی‌شوند تا بتوانند هیات رئیسه دائم مجلس را انتخاب کنند، از همین رو آیین‌نامه مجلس با در نظر گرفتن سن منتخبان مشکل را حل کرده، به این صورت که اگر منتخبان مردم در هر دوره را بر اساس سن مرتب کنیم، دو نفر اول صف (بزرگترین‌ها) رئیس و نایب رئیس و دو نفر آخر صف (کوچکترین‌ها) دبیر می شوند و در جایگاه هیات رئیسه مجلس می‌نشینند.

اما این "هیات رئیسه سنی" چه وظایفی دارد؟ آنطور که در آیین‌نامه آمده، وظایف هیئت رئیسه سنی شامل اداره جلسه افتتاحیه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی اسامی نمایندگان برای عضویت در شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب و اجرای انتخابات هیئت رئیسه موقت است.

وقتی هیات رئیسه موقت انتخاب شده و سوگند خوردند، هیات رئیسه سنی از جایگاه پایین آمده و هیات رئیسه موقت از پله‌ها بالا می‌روند. هیات رئیسه موقت همانند هیات رئیسه دائم ۱۲عضو دارد. وقتی شعب، اعتبارنامه منتخبان را بررسی و مجلس به آن‌ها رای داد، منتخبان عنوان نماینده می‌گیرند و آن وقت نوبت انتخاب هیات رئیسه دائم برای یک سال پیش‌روی نمایندگان است.

در این دوره، طبق میزان سن نمایندگان منتخب مجلس یازدهم حجت‌الاسلام رضا تقوی (متولد ۱۳۲۵ دامغان)، نماینده مردم تهران ، ری و شمیرانات به عنوان رئیس سنی مجلس و مصطفی آقامیرسلیم (متولد ۱۳۲۶تهران) دیگر نماینده تهران نایب رئیس خواهد شد. روح الله نجابت (متولد۱۳۶۵)، نماینده شیراز و محسن فتحی نماینده مردم سنندج (متولد ۱۳۶۶) در مجلس یازدهم هم به عنوان دبیر هیئت رئیسه سنی انتخاب ایفای نقش خواهند کرد.

با رئیس و نایب رئیس سنی مجلس در ادوار مختلف آشنا شوید:

دوره

سال شروع دوره

رئیس سنی

نایب رئیس سنی

اول

۱۳۵۹

یدالله سحابی

مهدی بازرگان

دوم

۱۳۶۳

سعید امانی

احمد امیرزاده ایرانی

سوم

۱۳۶۷

محمدحسین چهرگانی انزایی

سید محمدحسن نبوی

چهارم

۱۳۷۱

سید محمدباقر مهدوی کرمانی

احمد مرادی

پنجم

۱۳۷۵

سید محمود نوری‌زاده

غلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی

ششم

۱۳۷۹

محمدعلی شیخ شوشتری

قاسم معماری

هفتم

۱۳۸۳

محمدعلی شیخ شوشتری

سید عباس پاک‌نژاد

هشتم

۱۳۸۷

محمدتقی رهبر

حسین هاشمیان

نهم

۱۳۹۱

سید علیرضا مرندی

رضا آشتیانی عراقی

دهم

۱۳۹۵

عبدالرضا هاشم‌زائی

سید مصطفی ذوالقدر

یازدهم

۱۳۹۹

سید رضا تقوی

سید مصطفی میرسلیم

منبع: خبر فوری

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 9
  • علی اصغر
    0

    در بعضی کشورها جلسه افتتاحیه مجلس را رئیس جمهور اداره میکند. در بعضی مجالس هم، مجلس هیچ وقت تعطیل نمیشود که نیاز به جلسه افتتاحیه داشته باشر. مثل سنای آمریکا که دوره نمایندگی آن شش سال است ولی در اولین جلسه سنا در چندصد سال قبل سناتورها به سه دسته در حد امكان مساوي تقسیم شدند. كرسيهاي سناتورهاي دسته نخست در پايان سال دوم، كرسيهاي‌دسته دوم در پايان سال چهارم و كرسيهاي دسته سوم در پايان سال ششم‌خالي شد؛ لذا پس از آن هر دو سال يك بار يك سوم نمايندگان را‌ با دوره شش ساله دوباره انتخاب میکنند. همچنین است سنای فرانسه. البته در آمریکا معاون رئیس جمهور اجازه دارد در هر زمانی سنا را ادره کند که خوب نیست.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      البته در فرانسه در هر سه سال نصف نمایندگان عوض میشوند.

  • کاربر ناشناس
    0

    بزرگی به عقل است نه به سن وسالممردعمل کدخدایی و صادق باشند

  • ایرانی
    0

    فرد باید خودش از روی عقل بپذیرد که کشور از افراد جوانتر تهی نشده و در سنی خود را بازنشسته کند. مگر اینکه باور داشته باشد توانایی به سن ربطی نداردو بخواهد در سن بالا هم ازدواج کند.

  • امیر
    0

    این مجلس صد درصد از مجلس قبلی که نصفشون فساد داشتند بهتره

  • علی
    0

    امیدوارم این نمایندگان جرات برخورد با روحانی و ظریف را که باعث و بانی تحریم مردم یمن شدند و این همه ذلت برای ایران داشتن داشته باشند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      بسمه تعالی امیدوانتظارملت این است که قوانین تصویب شده قبلی که فقط منافع نمایندگان ومسولین ارشدکشورراشامل میشدلقووسقف کارمزدمدیران درکشورمشخص شود بلانیان نایین

  • شهرام
    0

    غیر منتخب ترین مجلس. مجلسی که با رای ندادن سر مار بیاد هیچ غلطی نمیتونه بکنه . همون طور که ده دوره قبل مجلس فقط باعث فقر و فلاکت بیشتر مردم شده . هیچ فرقی هم ندارند اصولگرا اصلاح طلب هر دو سر در یک آخور دارند و دزد و فاسد هستند چون سیستم و نظام مقدس دزدسالار و فاسده

  • راحیل
    0

    مجلس تشکیل شده از نظامیان ( کودتای مخملی )منتظر رئیس جمهور از جنس مجلس هم باشید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها