آرای ورودی روسای مجلس در ۱۰ دوره پیشین / هاشمی رکورددار است

مجلس شورای اسلامی تاکنون ۱۰ دوره و ۵ رئیس را تجربه کرده است. 

آرای ورودی روسای مجلس در ۱۰ دوره پیشین / هاشمی رکورددار است

به گزارش خبر فوری ، در آستانه شروع یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستیم و به زودی ششمین رئیس مجلس انتخاب می شود، رئیس آینده، تاکنون بر صندلی ریاست پارلمان تکیه نزده چراکه هیچ کدام از پنج رئیس قبلی در مجلس حاضر نیستند. هاشمی رفسنجانی که دو دوره رئیس مجلس بود، دیگر در قید حیات نیست، مهدی کروبی در حصر به سر می‌برد، علی اکبر ناطق نوری سالهاست قبای ریاست را از تن درآورده و غلامعلی حداد عادل و علی لاریجانی نیز هیچکدام کاندیدای انتخابات نشده و بالطبع وارد پارلمان نشدند.

سه رئیس اول مجلس، دو دوره‌ای بودند اما حدادعادل (رئیس مجلس هفتم) با حضور لاریجانی در مجلس هشتم، یک دوره‌ای ماند و پس از او، لاریجانی سه دوره بر کرسی ریاست تکیه زد.

هیچکدام از روسای مجلس متولد تهران نیستند اما چهار نفر آنها از حوزه انتخابیه تهران وارد نهاد قانونگذاری شدند و لاریجانی هم با شرایط مشابهی از قم.

در جدول زیر به این موضوع پرداختیم که روسای مجلس در هر دوره با چند رای پا به پارلمان گذاشته و پس از رقابت درون پارلمانی توانسته در راس یک قوه بنشینند. اکبر هاشمی رفسنجانی هم از لحاظ تعداد آرا و هم از لحاظ درصد این تعداد نسبت به کل رای دهندگان رکورددار است. رکود بیشترین آرای یک رئیس مجلس مربوط به مجلس دوم است.

لاریجانی نیز رکورد کمترین تعداد آرا در هر سه دوره به ویژه در مجلس دهم را دارد اما او از حوزه انتخابیه کوچکتر و با تعداد رای دهندگان کمتری به مجلس آمده است. از میان سه رئیس دیگر، مهدی کروبی در مجلس ششم کمترین درصد را دارد و ناطق نوری کمترین تعداد آرا را دارند.

دوره

سال شروع دوره

رئیس مجلس

تعداد آرا

درصد آرا

حوزه انتخابیه

اول

۱۳۵۹

اکبر هاشمی رفسنجانی

۱۱۵۱۵۴۱

۵۴

تهران

دوم

۱۳۶۳

اکبر هاشمی رفسنجانی

۱۸۹۱۲۶۴

۹/۸۱

تهران

سوم

۱۳۶۷

مهدی کروبی

۹۶۵۴۸۴

۴/۶۱

تهران

چهارم

۱۳۷۱

علی اکبر ناطق نوری

۴۸۷۲۱۲

۵/۴۷

تهران

پنجم

۱۳۷۵

علی اکبر ناطق نوری

۸۷۹۸۹۳

۹/۳۵

تهران

ششم

۱۳۷۹

مهدی کروبی

۶۱۳۸۸۰

۸/۲۷

تهران

هفتم

۱۳۸۳

غلامعلی حداد عادل

۸۸۸۲۷۶

۰۵/۴۵

تهران

هشتم

۱۳۸۷

علی اردشیر لاریجانی

۲۳۹۴۳۶

۰۱/۷۳

قم

نهم

۱۳۹۱

علی اردشیر لاریجانی

۲۷۰۳۸۲

۱۷/۶۵

قم

دهم

۱۳۹۵

علی اردشیر لاریجانی

۱۹۱۳۲۹

۱۱/۴۳

قم

در بین منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، احتمال رئیس شدن محمد باقر قالیباف بیش از بقیه است. اگر رویای شهردار پیشین تهران به حقیقت بپیوندد او پنجمین رئیس مجلسی می شود که متولد تهران نیست اما از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافته. قالیباف در این دوره ۱۲۶۵۲۸۷ رای معادل ۶۹/۶۸ درصد آرای تهران را به دست آورده است.

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ایشان
    0

    درسته هاشمی بیشترین رای را دارد ، اما زمانی ایشان امپراطور ایران بودند کی جرأت داشت بهش رای نده ! رأیش از روی جبر بود نه مردمی !

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      هاشمی مرحوم هر چه بود درزمان ایشان کسی تخم اختلاس ودزدی نداشت

    • علی
      0

      هاشمی زمان جنگ رئیس جمهور نبود

  • من حسن دادخواه جانباز جنگ تحمیلی هستم
    0

    من سال هزاروسیصد و شصت به جبهه اعزام شدم ولز عملیات رمضان وولفجر ومحرم وخیلی ازعملیاتها بودم ودر عملیات رمضان وولفجر ومحرم من مجروح شدم و در آن زمان هم آقای هاشمی رفسنجانئ رییس‌جمهور بودند دو دوره آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور بودند وبا تمام قدرت در زمان جنگ تحمیلی که با کشور عراق بلکه با تمام دنیا که کمک عراق میکردند کشور جمهوری اسلامی ایران فقط خداوند کمک ما میکرد ومولایمان عزیز دلم صاحب زمان ما رزمندگان اسلام را یاری وکرد وکشور جمهوری اسلامی ایران بلطف خداوند بخشنده مهربان دنیا را شکست دادیم و به پیروزی نهایی رسیدیم ومن که جانباز هستم حق و حقوقم را نمیدهند برای اینکه پارتی ندارم ولی خداوند بخشنده مهربان را دارم منظورم این است که همان زمان هم ما تحریم بودیم ولی آقای هاشمی رفسنجانی که رییس‌جمهور اسلامی ایران عزیزم بودند با تمام قدرت جنگ را اداره می کردند و خداوند شاهد هستند که با جان دل آقای هاشمی رفسنجانی برای کشور جمهوری اسلامی ایران خدمت خالصانه کردند وهر که پشت سرش حرفهای بیهوده بزند مدیون آقای هاشمی رفسنجانی هستند به امید حق و عدالت الهی ونا دیده قضاوت نکنید چون قضاوت کار هر انسانی نیست فقط مولایمان علی علیه السلام توانستند قضاوت الهی انجام بدهند وسلام

  • پوریا کاشانی راد
    0

    بی شک اقای هاشمی از بزرگان ودلسوزان این نظام بودند جای خالی ایشان همیشه در انقلاب اسلامی حس خواهد شد روحش شاد ویادش گرامی

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      خدخداوند روحش رابامولایش محشور ودعا های خیر حضرت امام خمینی(ره) دردنیای ابدی بفریادش برسد که واقعا"امام عزیز از ته دل دوستش داشت عاشق ومعشوق همدیگر بودند خداوند روحشان شاد نماید انشاالله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها