هشدار مدیر کل دامپزشکی یزد در مورد بیماری مهلک تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی استان یزد اعلام کرد: مردم برای مصون ماندن از بیماری مهلک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از خرید گوشت‌های با کشتار غیر مجاز خودداری کنند.

هشدار مدیر کل دامپزشکی یزد در مورد بیماری مهلک تب کریمه کنگو

دکترعلی فاتحی نیا در این باره گفت: این بیماری در دام‌های آلوده بدون علائم بالینی است ولی در انسان تا روز چهارم با علائم تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، درد ناحیه پشت، درد مفاصل، درد بالای معده، قرمزی صورت وپرخونی ملتحمه و چشم‌هاست.

وی افزود: از روز چهارم به بعد علائم خونریزی شروع می‌شود که عبارت است از خونریزی‌های نقطه‌ای در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده، رحم، زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها، خونریزی‌های غیر قابل کنترل در محل تزریقات ظاهر می‌شود.

این مسئول با بیان این که بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که بواسطه گزش کنه آلوده، همچنین از طریق تماس با گوشت، لاشه یا خون آلوده به انسان منتقل می‌شود، تاکید کرد: مردم برای مصون ماندن از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید از خرید گوشت‌های کشتار غیربهداشتی و غیر مجاز جدا خودداری کنند.

وی در ادامه گفت: این بیماری در صورت پیشرفت درمانی ندارد و فقط می توان درمان حمایتی و نگهدارنده انجام داد لذا بهترین کار پیشگیری از بیماری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دامداران، دامپزشکان، پرسنل کشتارگاه ها، بازرسان و ناظرین بهداشت گوشت، قصاب ها، کارکنان آزمایشگاه ها و پرسنل بیمارستان که با فرد بیمار در ارتباط هستند و تمام کسانی که به نحوی با دام و یا گوشت آلوده تماس دارند بیش از همه در معرض خطر بیماری هستند.

فاتحی نیا در پایان گفت: راه‌های پیشگیری از بیماری مبارزه با کنه از طریق سم پاشی جایگاه‌های نگهداری دام، استفاده از پوشش کامل (لباس کار یکسره و دستکش، عینک وچکمه،کلاه وماسک) در دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها و خرید گوشت‌هایی با مهر و لیبل دامپزشکی است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها