مرور فعالیت‌های اخیر داعش در عراق و خاورمیانه

جانشینان ابوبکر البغدادی به دنبال تغییر سیاست / با رستاخیز داعش در عراق مواجه می‌شویم؟

طبق گزارش الجزیره، گروه‌های کوچک اما پراکنده داعش در روستاهای بیابانی منطقه دیالی نیز نفوذ کرده و در حملاتشان برخی از سربازان و شهروندان معمولی را زخمی نموده اند.

جانشینان ابوبکر البغدادی به دنبال تغییر سیاست / با رستاخیز داعش در عراق مواجه می‌شویم؟

به گزارش خبر فوری ، در یک هفته اخیر، فعالیت‌های تروریستی عناصر داعش در سامرا، کرکوک و استان صلاح الدین زیاد شده است. علی رغم مقابله جدی ارتش عراق و حشد الشعبی با تکفیری‌ها اما عناصر این گروه تروریستی توانستند آسیب هایی را به چند روستا در استان صلاح الدین وارد سازند.

طبق گزارش الجزیره، گروه‌های کوچک اما پراکنده داعش در روستاهای بیابانی منطقه دیالی نیز نفوذ کرده و در حملاتشان برخی از سربازان و شهروندان معمولی را زخمی نموده اند.

اگرچه تلاش عناصر داعش به کل غیر موفق بوده اما سوال این جا است که چرا عناصر این گروه در حال بازگشت به عراق هستند؟

چرا داعش در عراق فعال است؟

پاسخ این پرسش چند وجه دارد. وجه اول، حمایت آمریکا است. طبق گفته یک مقام نظامی نروژی که در سوریه و عراق فعالیت دارد، داعش فعالیت های خود را از سوریه به عراق منتقل کرده است و از لحاظ مالی و نظامی درحال تقویت شدن است.

شواهد نشان می‌دهد که آمریکا ترجیح می‌دهد تمام تمرکز خود را متوجه عراق کند. ترامپ سعی دارد از طریق دادن برخی امتیازات به ترکیه، پای خود را از سوریه بیرون بکشد و کل نیروهایش را در عراق جمع کند. تاریخ قبلا هم نشان داده که هر جا آمریکا حضور داشته باشد، داعش نیز تقویت می‌شود. ترامپ به دنبال این است که پای خود را در عراق محکم تر کند.

رسوایی نظامی او در عین الاسد، تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق، مسائل مربوط به درگیری پیمانکاران و نیروهای آمریکایی با حشد الشعبی و به خصوص انتخاب نخست وزیر جدید در عراق همه نشان از این دارند که موضع آمریکا در این کشور هر روز ضعیف‌تر وضعیف‌تر می‌شود و حالا ترامپ به دنبال این است که با وارد کردن مجدد داعش به بازی، بار دیگر جا پای خود را در این کشور سفت کند.

این چیزی است که رئیس جمهور آمریکا قبلا هم به آن اشاره داشته است. او در توییت‌هایش قبل از انتخابات 2016، از مواضع و سیاست‌های باراک اوباما انتقاد کرده و تاکید دارد که سیاست های او باعث شد، آمریکا علی رغم هزینه جنگ هیچ سودی از نفت عراق نبرد. این توییت‌ها به خوبی مواضع رئیس جمهور آمریکا را نشان داد.

وجه دیگر اما مربوط به خود داعش است. طبق نوشته هفته نامه داعشی النبأ نیروهای این گروه دور جدید از فعالیت ها را در عراق و آفریقا آغاز کرده اند. طبق گزارش این هفته نامه، دستاورد حملات این تشکیلات در هفته دوم ماه رمضان به بیشترین میزان در 6 ماه گذشته رسیده و شامل اقداماتی مانند منفجرساختن دو دکل انتقال برق به بغداد و منفجر ساختن خط لوله انتقال نفت خام در جنوب بعقوبه می‌شود.

تا پیش از این، داعش در سوریه فعالیت بیشتری داشت. اقدامات این گروه، در مرزهای کوبانی و بیابان‌های غرب با افزایش نفوذ ترکیه و قدرت یافتن جبهه النصره و سایر گروههای موتلف القاعده، قدرت گیری ارتش سوریه در حلب و سایر مناطق و به خصوص خروج نیروهای آمریکایی از این کشور کمتر و کمتر شد.

تغییر کادر مدیریتی و استراتژیک داعش نیز بر این تغییر جهت موثر بود. از چندی پیش، گزارش‌ها حاکی از این بودند که داعش قصد دارد فعالیت‌های خود را از حالت هجومی وسیع به چریکی تغییر دهد. بعد از خارج شدن شهرهای مهم سوریه و عراق از دست داعش، کادر رهبری این گروه و شخص ابوبکر البغدادی تصمیم گرفتند که مانند القاعده به صورت چریکی و پارتیزنی فعالیت های خود را ادامه دهند. بسیاری از گزارش‌ها و تحلیل‌ها در آن زمان نیز این تغییر سیاست را تایید می‌‌کردند( اینجا و اینجا را بخوانید).

با مرگ البغدادی، این تغییر استراتژی سرعت بیشتری گرفت. حالا داعش به جای تمرکز بر سوریه در دو منطقه یعنی شمال آفریقا و بیابان‌های عراق پخش شدند. البته طبق شواهد این گروه در شرق یعنی افغانستان نیز فعالند اما با نزدیک شدن بیشتر طالبان و ترامپ، فعالیت این گروه در این کشور کمتر و کمتر شده است.

البته داعش در شمال آفریقا نیز مشکلات زیادی را دارد چرا که این منطقه، قلمرو و محل نفوذ القاعده نیز هست. طبق اقرار هفته نامه النباء در ماه‌های اخیر، القاعده بارها در منطقه غرب آفریقا و ساحل، مبارزان داعشی را مورد حمله قرار داده است.

آیا داعش در عراق موفق خواهد شد؟

بر اساس گزارش الجزیره، برخی روستاهای منطقه دیالی در خطر تصرف داعش هستند. الجزیره مدعی است داعش در حال هجوم در سه منطقه در عراق است. سه منطقه‌ای که به مثلث مرگ مشهور است: دیالی(در شرق)، کرکوک و صلاح الدین(در شمال). با این حال، شواهد گویای این است که داعش نه توان و نه اراده تصرف این مناطق را دارد.

طبق گفته ژنرال سرتیپ عبدالوهاب الساعدی، رئیس جدید سرویس مبارزه با تروریسم در عراق، عملیات پیگرد عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی استان صلاح‌الدین که هنوز داعش در آن فعالیت دارد و نیز غرب کرکوک و موصل تا حد زیادی خوب پیش رفته و مراکز حلقه‌‎های نظامی و تروریستی این گروه تروریستی تا حد زیادی کشف شده اند.

الساعدی خاطرنشان کرده است که نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم در عملیات‌های پیگرد تروریست‌های داعش مشارکت خواهند کرد و برنامه‌هایی به این منظور برای اجرا روی زمین داریم.

شواهد گویای این است که داعش در عراق راه به جایی نمی‌برد. با ورود مصطفی الکاظمی به قدرت، اعتراضات مردمی تا حدی فروکش کرده و ارتش و نیروهای مردمی نیز از اتحاد خوبی برخوردارند. با این حال، آنچه امروز بیش از پیش نگران کننده است افزایش فعالیت‌های انتحاری داعش تحت حمایت آمریکا است که امید است با کشف و امحاء حلقه‌های نفوذ این گروه در روستاهای بیابانی اطراف مثلث مرگ، این خطر نیز به زودی رفع شود.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    چون قبلاشیرانی مثل حاج قاسم وابوالمهدیالمهندس وجودداشتنندحالاشیران نیستنندروباهان دم بازی میکنندجایشان خالی

  • مهدی
    0

    سوال اصلی این است که چرا داعش در مناطق سنی نشین فعال است ؟ آیا اهل تسنن دنبال جایگاه تاریخی خود نیستند ؟ این رویداد هاچرا باروی کار امد الکاظظمی شدت یافته است ؟ به نظرم یک برنامه تدوین شده سعی دارد تمرکز قدرت و نیروها در دست الکاظمی را شکل دهد و در این میان تعدادی از مدیران کشته و یا برکنار خواهند شد و جایگاه ایران رفته رفته تضعیف خواهد شد. هلال شیعی که ایران بعلت عجله لو داد در حال نابودی است و غرب و اعراب آگاه و هماهنگ شده اند از طرفی دیگر ضربات مهلک اسراییل در سوریه که باعث فرو رفتن نیروهای ایران در لاک و تدافعی شده وهماهنگی پشت صحنه روس ها با غرب همگی روند خروج نیروهای ایران و برکناری اسد را رقم خواهد زد . زمان آن رسیده کهایران در سوریه با جبهه ترکیه و قطر هماهنگ باشد تا روس هاعقب بکشند و بیش از این نیروهای ایرانی ضربه نخورند و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی سرمایه اجتماعی داخل ایران را به نابودی کشانده و مردم فقیر و دچار مشکل اقتصادی کدهای شناختی هماهنگ با مدیران و نظام را ندارند ؛ غافل شدن از درون ایران بحران های جدی را در اینده گریبانگیر ایران خواهد نمود هر چند شانس (کرونا ) تا حدودی تجمعات راکم کرده ولی اتش زیر خاکستر داخل ایران بمراتب بد تراز رقبا است .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      یک جا برای ترامپ جهت جانشینی ابوبکر بغدادی خالی کنید تاپس از اردنگی از آمریکا آواره نمونه .

  • علی
    0

    سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی ما کم نداریم از قاسم سلیمانی ها و ابوالمهد یاالمهندس ان شاءالله پیروزی جبهه مقاومت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها