تکذیب تعطیلی ۹۵ درصد از کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، ضمن تکذیب تعطیلی ۹۵ درصد از کارگاه‌های صنایع‌دستی این استان، توضیحاتی را بیان کرد.

تکذیب تعطیلی ۹۵ درصد از کارگاه‌های صنایع دستی اصفهان

جعفر جعفرصالحی اظهار کرد: اگرچه کارگاه‌های تولیدی صنایع‌دستی استان اصفهان در بحث معیشتی با مشکل روبرو بودند اما پس از شیوع ویروس کرونا با مجهز کردن کارکنان و هنرمندان جزئی که در این کارگاه‌ها کار می‌کردند، به یاری دیگران آمدند و برای نمونه، کارگاه‌های تولیدی‌ای که با پارچه به‌ویژه قلمکار سروکار داشتند، از اسفندماه ۱۳۹۸، خط تولید خود را به سمت دوختن ماسک بردند.

وی با بیان اینکه طی این مدت، روزانه حداقل ۱۰ هزار ماسک در شش کارگاه صنایع‌دستی استان اصفهان تولیدشده ادامه داد: در مجموع تولید این کارگاه‌های صنایع‌دستی به حدود یک‌میلیون ماسک می‌رسد که در برخی موارد به‌صورت رایگان بین هنرمندان توزیع‌شده و در برخی موارد نیز آن‌ها اعلام آمادگی کردند که این ماسک‌ها را با حداقل قیمت در اختیار همگان قرار بدهند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد که هنرمندان حوزه صنایع‌دستی از اسفندماه ابتکار به خرج داده و از پارچه قلمکار برای تولید ماسک استفاده کردند اما مراسم رونمایی برای این اقدام برگزار نشد.

جعفرصالحی با تکذیب خبر تعطیلی ۹۵ درصد از کارگاه‌های صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: اطلاعات نزدیک به پنج هزار کارگاهی که به‌صورت عمده در حوزه صنایع‌دستی استان اصفهان فعالیت دارند در اختیار معاونت صنایع‌دستی است و طبق این مستندات اعلام می‌کنم اگر چه کار آن‌ها کم رونق شده و بعضاً تعدیل‌های موقت داشته‌اند اما چنین نبوده که از هزار فروشگاه صنایع‌دستی، ۹۵۰ یا از ۵ هزار کارگاه ۴ هزار و ۵۰۰ تای آن تعطیل‌شده باشد.

وی با بیان اینکه ارائۀ چنین آمار اشتباهی به صلاح صنایع‌دستی استان اصفهان در سطح ملی و بین‌المللی نیست، افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس از فرش و صنایع‌دستی به‌عنوان تنها رشته‌هایی یاد کرد که پس از شیوع ویروس کرونا افزایش اشتغال داشته‌اند چراکه کار آن‌ها به خانه کشیده و در قالب مشاغل خانگی متبلور شد.

جعفرصالحی تصریح کرد: با این حساب و با تکیه‌بر بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس، ما نه‌تنها در حوزه صنایع‌دستی کاهش اشتغال نداشته بلکه افزایش هم داشته‌ایم و تنها شرایط فروش و صادرات به خاطر مشکلی که تمام جهان امروز درگیر آن است نامناسب بوده.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه ضمن تشکر از علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، همچنین پویا محمودیان، معاونت صنایع‌دستی این وزارتخانه برای حمایت از هنرمندان حوزه صنایع‌دستی گفت: بی‌انصافی است اگر خدمات این بزرگواران را در زمانی که وزارتخانه میراث فرهنگی تازه شکل‌گرفته نادیده بگیریم و بنده موظفم که این زحمات را منعکس کنم.

وی با شرح اقدامات حمایتی انجام‌شده اظهار کرد: بحث معافیت مالیاتی تولیدکنندگانی که تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، تقویت همکاری معاونت صنایع‌دستی با بنیاد برکت جهت حمایت از کارگاه‌های کوچک و متوسط در قالب تسهیلات که تا این لحظه اطلاعات حدود ۶ هزار نفر در استان‌ها طراحی و به ستاد مرکزی ارسال‌شده و بخش اعظم آن مربوط به استان اصفهان است از جملۀ این اقدامات است.

جعفرصالحی ادامه داد: اساسنامه صندوق صادرات صنایع‌دستی و فرش دستباف تصویب‌شده که خوشبختانه بندی از قانون حمایت از هنرمندان است و انشالله امسال جلب مشارکت‌های مردمی را نیز در این حوزه خواهیم داشت.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، گنجانده شدن صنایع‌دستی و فرش دستباف در بین ۱۰ رشتۀ آسیب‌دیده‌ای که در جلسات هیأت دولت مطرح شد و فعالان آن در اولویت حمایت قرار گرفتند از دیگر اقدامات انجام‌شده برشمرد و گفت: بحث استمهال سه‌ماهۀ سهم بیمه کارفرما، هزینه آب و برق و گاز مصرفی، سررسید چک‌ها و همچنین اجاره‌بهای آن دسته از کارگاه‌هایی که در بناهای تاریخی میراث فرهنگی مستقر بودند به‌اضافۀ اعطای تسهیلات ۱۲ درصدی و کمک‌های بلاعوض به تولیدکنندگان بی‌بضاعت که در سطح استان اصفهان به مبلغ حدود ۹۰ میلیون تومان رسیده را می‌توان مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده برای حمایت از حوزه صنایع‌دستی دانست.

وی از برنامه‌ریزی برای برگزاری جشن سال جهش تولید، حراجی و نمایشگاهی ملی در محل جدید نمایشگاه بین‌المللی اصفهان نیز خبر داد و این برنامه‌ها را نوید خوبی برای فعالان حوزه صنایع‌دستی دانست.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان تزریق ناامیدی در جامعه را مضر دانست و تصریح کرد که بیان تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده از سوی مسئولان می‌تواند باعث افزایش امید در جامعه شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها