قیمت‌‌ها عقب نشستند

خبرنگاران از تغییر رفتار بازارهای خودرو، دلار، طلا و مسکن در آخر هفته گذشته گزارش می‌دهند. تغییر رفتار بازارها در آخر هفته گذشته به افت قیمت خودرو، دلار و طلا منجر شد و رکود بازار مسکن را سنگین‌تر کرد.

قیمت‌‌ها عقب نشستند

قیمت‌ها در روزهای آخر هفته قبل به‌ویژه در روز پنجشنبه مجبور به عقب‌نشینی شدند؛ حالا قیمت‌گذاری در اغلب بازارها توافقی شده؛ با تکاپوی معامله‌گران و کاسبان برای نقد کردن مالشان، خریداران کم‌کم در بازار دست بالا را می‌گیرند. با این حال خبرنگاران همشهری می‌گویند هنوز فروشندگان خانگی به تعدیل قیمت در بازارها باور ندارند و همچنان در پاسخ به تلفن‌های مشتریان رقم‌های بالای فروش را پیشنهاد می‌دهند اما وضع معامله‌گران حرفه‌ای متفاوت است و آنها خود را با شرایط تازه بازار وفق داده و قیمت‌ها را تا سطوح جذاب‌تری برای خریداران پایین آورده‌اند.

به‌نظر می‌رسد متعادل‌سازی‌ روند عرضه و تقاضا کلید فهم دلایل کاهش نسبی قیمت‌ها در 2روز آخر هفته گذشته است؛ چنان ‌که شوک ناشی از برکناری وزیر صنعت و اعمال سیاست‌های جدید او برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو و تلاش همزمان بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز، از طریق رشد 48درصدی فروش ارز در سامانه معاملات عمده ارزی موسوم به نیما؛ در گام نخست به توافقی شدن قیمت‌گذاری در بازارها و در ادامه به احتیاط و حتی انصراف طرف تقاضا منجر شد.

تعادل در راه بازار خودرو
در میانه هفته گذشته کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد کار بازار خودرو به جایی برسد که دلال‌ها خودروهای خود را ارزان‌تر از فروشندگان عادی بفروشند اصلا کسی تصور نمی‌کرد مثلا قیمت 206ظرف چند ساعت تا 10میلیون تومان افت کند؛ اما پنجشنبه روز دیگری بود، بازار خودرو با چنان هیجانی مواجه شد که هر دوی این اتفاقات در آن رخ داد و همه‌‌چیز برای تعدیل قیمت‌ها مهیا شد. حالا در این بازار قیمت پراید، به‌عنوان اسطوره قیمت‌ حبابی از حوالی 90میلیون تومان به کمتر از 70میلیون تومان سقوط کرده و خودروی پرطرفدار 206 تیپ5 نیز کمتر از 140میلیون تومان فروخته می‌شود ولی با این حال هنوز مشتری دست به نقد در بازار کم است.
به‌گزارش همشهری، هفته گذشته ستاد تنظیم بازار مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی را صادر کرد قیمت‌هایی که گفته می‌شود احتمالا امروز به نمایندگی‌های فروش خودروسازان ابلاغ می‌شود. به اعتقاد رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو ابلاغ نرخ‌های جدید باعث می‌شود هیجان بازار صفر کیلومترها فروکش کند؛ هیجانی که با رویای کسب سودهای سنگین رو به فزونی بود.

تابلوی جدید قیمت‌ها در بازار خودرو
برخی مسئولان شرکت‌های خودروسازی به همشهری گفته‌اند افزایش عرضه در دستور کار آنها قرار گرفته چنان که میزان تعهدات معوق سایپا و ایران خودرو به کمتر از 150هزار دستگاه کاهش یافته این رقم در نقطه اوج خود به 700هزار دستگاه رسیده بود از سوی دیگر وزارت صنعت، خودروسازان را به عرضه 40درصد تولیدات خود به‌صورت فروش فوق‌العاده مکلف کرده و به‌نظر می‌رسد با اجرای این سیاست‌ها روند عرضه و تقاضا در کوتاه‌مدت به تعادل برسد.
مشاهدات خبرنگاران همشهری هم نشان می‌دهد تحت‌تأثیر این تحولات، بازار خودرو در 2 روز پایانی هفته گذشته با شوک‌های مستمر منفی مواجه شد و قیمت پیشنهادی فروش انواع خودروهای تولید داخل 15 تا 30درصد کاهش یافت.
سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: در اواخر هفته گذشته، قیمت ۲۰۶ تیپ۲ از ۱۵۰میلیون تومان به ۱۱۴میلیون تومان، پراید از ۸۵ تا ۹۰میلیون تومان به ۶۷میلیون تومان، سمند از ۱۵۴میلیون تومان به ۱۱۴میلیون تومان و پژو۴۰۵ از ۱۴۵میلیون تومان به ۱۱۰میلیون تومان کاهش یافته است.
البته با وجود عقب‌نشینی قیمت در بازار خودروهای داخلی، قیمت خودروهای وارداتی همچنان با شتاب در مسیر افزایش قرار دارد و قیمت برخی از مدل‌های لوکس در هفته گذشته تا 200میلیون تومان نیز رشد کرد؛ هرچند بنا به گفته فعالان بازار خودرو، همچنان این بازار از نبود تقاضای مؤثر رنج می‌برد و راکد است.

شوک عرضه به‌مناسبت عید فطر
در شرایطی که برخی فعالان بازار در گفت‌وگو با همشهری احتمال افزایش عرضه مستقیم خودرو سازان به مناسبت عید فطر را در تعیین روند آینده بازار خودرو مؤثر دانسته‌اند؛ مدیران عامل 2خودروساز بزرگ هم ضمن اعلام آمادگی برای فروش فوق‌العاده محصولات خود تا پیش از عید سعید فطر، روند قیمت خودرو را کاهنده و متمایل به تعادل ارزیابی کرده‌اند. فعالان بازار هم به همشهری گفته‌اند انتظار دارند در روزهای آینده عملا تقاضای مؤثر بازار خودرو از محل فروش‌های فوق‌العاده و مشارکتی خودروسازان با قیمت‌هایی به نسبت معقول پاسخ داده شود. ضمن‌این‌که به‌نظر می‌رسد اعمال تدابیر تنبیهی علیه مالکان خودروهای دپو شده در پارکینگ‌ها، صاحبان این نوع خودروها را، دست‌کم در این مقطع؛ به عرضه در بازار وادار کرده و به‌دلیل واهمه از برخورد قضایی عملا تقاضاهای ناشی از خرید و انبار از بازار خودرو فعلا حذف شده است.

تقریب قیمت‌ها در بازار ارز

خبرنگاران همشهری می‌گویند عقب‌نشینی قیمت‌ها به بازار خودرو محدود نبوده چنان که پس از افزایش 48درصد عرضه ارز در سامانه نیما روند تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد در روز پنجشنبه آغاز شد، به‌طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با افتی 3 تا 5درصدی مواجه شد و در اتفاقی نادر قیمت بازار با نرخ صرافی ملی به‌عنوان بازارگردان بانک مرکزی برابر شد. قیمت هر دلار آمریکا که در اواسط هفته گذشته از مرز 17هزارو300تومان نیز فراتر رفته بود و برخی تخمین‌ها حکایت ازآن داشت که ممکن است دلار تا 18هزار تومان هم پیشروی کند در روندی معکوس به محدوده 16هزارو850تومان بازگشت این رقم با قیمت روی تابلوی صرافی‌های بانکی یکسان بود و البته با قیمت دلار نیمایی اختلاف زیادی نداشت؛ رویدادی که عملا سناریوی یکسان‌سازی نرخ ارز را به حقیقت نزدیک کرد.

ترمز طلا به پیروی از دلار و اونس جهانی

عقبگرد دلار در بازار داخلی و طلا در بازار جهانی، ترمز قیمت فروش طلا و سکه را در بازار تهران کشید. در این شرایط مظنه بازار طلا پس از چند روز صعود به محدوده کمتر از 3میلیون تومان و قیمت سکه به مرزهای پایین‌تر از 7میلیون تومان بازگشت، تا بازار طلا هم آماده همراهی با روند عقبگرد بازارها باشد. به‌گزارش همشهری، بررسی‌ها نشان می‌دهد تحلیلگران بازار جهانی به رکوردشکنی قیمت طلا دچار تردید شده‌اند و احتمال می‌دهند روند صعود قیمت هر اونس طلا به مرزهای بالاتر از 2هزار دلار به درازا بکشد و حتی شاید برای مدتی به محدوده‌های پایین‌تری نزول کند. در این شرایط قیمت طلا و سکه در بازار تهران هم که زیر سایه تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد با توقف رشد مواجه شده، احتمالا وارد روند نزولی خواهد شد. البته این نکته نیز باید مدنظر قرار بگیرد که این مسئله به تداوم جذب نقدینگی در بازار سرمایه وابسته است؛ وگرنه پول قادر است هر قیمتی را، حتی خلاف واقعیت‌های اقتصادی، بالا ببرد و هیچ سیاست تعزیری نیز قادر به مهار آن نخواهد بود.

آوار رکود در بازار مسکن

در ماجرای عقبگرد بازارها، بازار مسکن نیز که در فروردین امسال و زیر سایه کرونا با بدترین رکود تاریخ مواجه شده بود، با دیگر بازارها همراهی کرد و به‌ویژه پس از زلزله اخیر تهران و حذف دستوری قیمت از آگهی‌های فروش اینترنتی به رکودی عمیق فرو رفت. در این میان سیدهادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است به‌دلیل وقوع زلزله در پایتخت، این احتمال وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران از خرید مسکن منصرف شوند و رکود این بازار تشدید شود. به‌عقیده او بررسی سیر معاملات بازار مسکن نشان می‌دهد معاملات ملک تحت‌تأثیر عوامل درونی یا بیرونی شدیدا اثرپذیر است و زلزله اخیر می‌تواند تأثیر زیادی روی معاملات بازار داشته باشد. اما علاوه بر زلزله و کرونا؛ ممنوعیت دوباره درج قیمت در آگهی‌های فروش اینترنتی نیز برای بازار مسکن مشکل‌ساز شده؛ مشاوران املاک می‌گویند این مسئله عملا مبادله املاک را سخت و زمان‌بر کرده و البته به کاهش هیجان بازار منجر شده؛ اما هنوز نتوانسته قیمت پیشنهادی فروشندگان املاک شخصی را کاهش دهد. مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد باوجود نزدیک شدن فصل رونق جابه‌جایی در بازار مسکن، این بازار همچنان از کم بودن تعداد معاملات رنج می‌برد و این مسئله به‌خصوص در بازار اجاره بغرنج‌تر شده است. یکی از مشاوران املاک به همشهری می‌گوید: حذف قیمت از آگهی‌های فروش مسکن، به آگهی‌های بازار اجاره نیز تعمیم یافته و عملا باعث شده مستأجران قادر به یافتن مورد مطابق با توان مالی و نیاز خود نباشند.

منبع: همشهری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها