تحلیل وضعیت بازار بورس در هفته قبل و روند آینده/ اصلاح قیمتی برای بازگشت قدرتمند

آن‌چه برای ارتقاء فرهنگ سهامداران و بخصوص معامله‌‌گران تازه‌وارد مهم است، فهم ضرورت اصلاح‌های دوره‌ای بازار سرمایه و تفاوت ماهوی سرمایه‌گذاری در آن با بازارپولی-بانکی و... است.

تحلیل وضعیت بازار بورس در هفته قبل و روند آینده/ اصلاح قیمتی برای بازگشت قدرتمند

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی درباره شرایط فعلی بازار بورس و اوراق بهادار نوشت: شاخص بورس تهران بالاخره بعد از چندین هفته انتظار فعالان حرفه‌ای و تحلیل‌گران، قرمزپوش شد و علی‌رغم نظر دولتی‌ها وارد اصلاح خود گردید.
اما آن‌چه برای ارتقاء فرهنگ سهامداران و بخصوص معامله‌‌گران تازه‌وارد مهم است، فهم ضرورت اصلاح‌های دوره‌ای بازار سرمایه و تفاوت ماهوی سرمایه‌گذاری در آن با بازارپولی-بانکی و... است.

برخی دلایل بنیادی اصلاح
۱- از منظر ریسک سیاسی همیشه اختلافات سیاسی در کابینه‌ها و این‌بار عزل یک‌باره سکاندار وزارت صمت، تحلیل بنیادی (فاندامنتال) بازار را به چالش کشید و منجر به یک عدم‌قطعیت(خروج) مقطعی کوچک در نزد صاحبان سرمایه شد.
۲- تغییرات جریان نقدینگی در عرصه بازار با هدایت بخشی از آن برای خرید و سرمایه‌گذاری در اوراق ETFهای اعلامی دولت و نیز انتظارات تقاضایی برای بازگشایی دو لیدر اصلی گروه خودرویی خساپا و خودرو بعد از افزایش سرمایه نیز از دیگر عوامل اصلاح قیمت‌های در شاخص‌ها است.
۳- کم‌اطلاعی سهامداران خرد و تازه‌وارد که منجر به رفتارهای هیجانی و بدون منطق اقتصادی یا حرفه‌ای می‌شود.
این‌دسته از فعالان تا به حال فقط رنگ سبز شاخص را دیده‌اند و فکر می‌کنند باید الزاماً روزانه ۵درصد به ثروت‌شان اضافه شود. لذا بلافاصله با دیدن یک منفی با ۴۰-۵۰درصد ذخیره سود، ذوق‌زده فراری می‌شوند.
۴ـ نوسانگیری معامله‌گران حرفه‌ای و حقوقی‌ها.

برخی دلایل تکنیکال اصلاح
۱- قانون‌های خلقت و تحلیل تکنیکال به ما می‌گوید: هیچ افت و رشدی همیشگی نیست و هر بالایی، پایینی دارد و افتی، رشدی در دل خود دارد. دوره‌ها و سیکل‌های رشد-افت و افت-رشد برای جذاب شدن بازار و تعادل آن لازم و ضروری است.
بعد از رشد سنگین چند مدت اخیر بازار، از هفته قبل نشانه‌های نیاز به استراحت خودنمایی می‌کرد.
۲- پولبک شاخص کل به یک میلیون واحد و تقویت ذهنیت روانی برای بازار مبنی بر تثبیت ادامه‌دار شاخص در بالای یک‌میلیون واحد.
۳- شاخص در سطح ۱,۰۹۰.۰۰۰ الی ۱.۱۱۰.۰۰۰ مقاومت محکمی دارد که درصورت اصلاح قوی به راحتی قابل پشت سرگذاشتن است، اما در غیراین‌صورت مدتی اصلاح زمانی خواهد داشت و بعد از آن رهسپار اهداف بعدی خواهد شد.
۴- اکثر سهم‌ها به لحاظ تکنیکالی در موقعیت اشباع خرید(RSI> ۹۰) بودند. این اصلاح راه خیلی سهم‌های ارزشمند را باز کرد.

دلایل امیدواری به بازار پر رونق آینده
۱- به لحاظ سابقه‌ای، هرموقع اصلاح سختی داشتیم، بازار با کف‌سازی خوب و ایجاد پتانسیل درونی تقاضا، کاملاً پر قدرت به مدارصعودی بازگشته و سقف‌ها و مقاومت‌های قبلی را پودر کرده و به جلو تاخته است. آخرین نمونه حرکت بعد از اصلاح دوران ترور شهید سلیمانی است.
۲- به لحاظ سیاسی با توجه به سیاست‌گذاری‌های کلان ملی، مفاد بودجه ۹۹ و تصمیم دولت در تقویت بازارسرمایه از یک‌سو و نیاز حیاتی در تامین مالی و تغییر ساختاراقتصادی کشور، قطع‌الیقین هم حمایت‌ها ادامه خواهد داشت و هم توجهات را بیشتر خواهد کرد.
۳- به لحاظ اجتماعی بازار سرمایه ایران دیگر یک جزیره کوچک در کنار سپهر اقتصاد ما نیست، الآن همه از بورس می‌گویند، در عین چالش‌ها و فرصت‌های توأمان آن.
از یک‌سو با خبرهایی که از بازدهی بورس در جامعه پیچیده است، لذا سرمایه‌داران و سپرده‌گذاران بانکی جایی بهتر از این بازار برای سرمایه‌گذاری پیدا نکرده‌اند و از سوی دیگر شنیده شده سوداگران بازار ارز، سکه و بازار خودرو هم عازم تالار شیشه‌ای تهران هستند.
۴- روند صعودی تورم و نرخ دلار و به‌تبع آن طلا، مطابق تجربه‌های قبلی بازخورد کوتاه‌مدت منفی دارد. اما در میان‌مدت و بلندمدت این به معنای افزایش ارزش بازار، درآمد و سودآوری شرکت‌های «سهم‌دلاری» صادرات‌محور بازار می‌شود.

منبع: آنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ایرانی
    0

    وای به حال اون بدبختایی که هفته پیش خرید سهم داشتند.

  • ایرانی
    0

    باید تاسف خورد به این بازار ، سهام بانک دی با ای پی اس منفی 585 تومان ، بالای 1300 تومان قیمت دارد.

  • پدرام
    0

    وقتی بعضی تذکر میدادند که مواظب بورس باشید که اموالتان به تاراج نرود بعضی ها با درک اشتباه خود ،آنها را حسود می نامیدن،خود کرده را تدبیر نیست

  • علیرضا
    0

    این کار هرسال بورسه ،دولت هرسال آتیش بورس را شعله ور می سازد تاافرادیکه طمع به پول باد آورده دارند را بسوزونه ،بعدش هم میگویند بورس علمیه،نخیرخیلی هم دیمیه و البته دستوری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها