علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

گرم شدن هوا احتمال آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران را افزایش داده و در این بین آتش در کمین است و باید اقدامات پیشگیرانه در مناطق مستعد برای آتش سوزی در جنگل انجام شود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های ارسباران یکی از مناطق بکر و دیدنی آذربایجان شرقی است که همه ساله با گرم شدن هوا در چندین نوبت طعمه حریق می‌شود و خسارات زیادی به دنبال می‌آورد.

طی سال گذشته چندین نوبت این جنگل‌ها طعمه حریق شد و در تابستان ۹۸ حجم آتش سوزی به قدری گسترده بود که حتی وزش باد در منطقه ارسباران باعث تشدید آتش سوزی شد و هلی کوپترهای امدادی نیز به کار نیامد.

با اینکه علت وقوع این آتش سوزی در سال گذشته خطای انسانی اعلام و در آن برهه زمانی سه نفر نیز در این ارتباط دستگیر شدند ولی نحوه خاموش کردن آتش این جنگل‌ها که با خاک و بیل انجام می‌شد انتقادهای زیادی در فضای مجازی به همراه داشت و عده‌ای اعلام کردند آتش سوزی در جنگل را در قرن ٢١ هم با بیل خاموش می‌کنند.

در آن حادثه که طبق اعلام مردم در نظرسنجی ابتدای سال ۹۹ یکی از تلخ‌ترین حوادث آذربایجان شرقی در سال گذشته بود، پس از گذشت چند روز و سوختن بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل‌ها، نیروهای امدادی از جمله بالگردها برای اطفای حریق به منطقه رسیدند. همین موضوع انتقادات زیادی در پی داشت.

اکنون با گذشت یک سال از زمان وقوع آن آتش سوزی گسترده در جنگل‌های ارسباران باید اقدامات پیشگیرانه در مناطق مستعد آتش سوزی انجام شود و علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

ضرورت فرهنگ سازی برای روشن نکردن آتش در جنگل‌های ارسباران

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص گفت: در سال گذشته ۶۰ مورد آتش‌سوزی در اثر بی احتیاطی مردم در سطح جنگل‌ها و مراتع استان روی داده است.

حمید قاسمی با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی برای روشن نکردن آتش در جنگل‌های ارسباران افزود: برای پیشگیری از آتش سوزی و جلوگیری از روشن کردن آتش در عرصه‌های منابع طبیعی، تفرجگاه‌ها و کانون‌های بحران به آتش در سطح منطقه حفاظت شده ارسباران از جمله شهرستان‌های خداآفرین، ورزقان، اهر و کلیبر بنرهای هشدار دهنده از سوی این اداره کل نصب شده است.

وی اظهار داشت: این کار با هدف بالا بردن فرهنگ و آگاهی عمومی در حفاظت از جنگل‌ها، مراتع و پوشش گیاهی و ایجاد حساسیت در بین مردم برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در این مناطق است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آموزش عمومی در مقاطع مختلف سنی و شغلی میسر می‌شود، گفت: آتش سوزی‌های عمدی و غیرعمدی جنگل‌ها از چالش‌های مهم محیط زیست و منابع طبیعی است که می‌توان با آموزش و آگاهی با شیوه‌های مختلف از جمله رسانه‌ای و سمعی و بصری این چالش را کمتر کرد.

قاسمی، با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در تأثیر گذاری و مدیریت افکار عمومی جامعه ادامه داد: همکاری اصحاب و فعالان رسانه‌های استان با این اداره کل برای آگاه سازی مردم از اهمیت جنگل‌ها و مراتع و آگاهی بخشی به آنان نقش بسزایی در کاهش میزان آتش سوزی‌ها ایفا می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه جنگل‌های ارسباران ۱۸۸ هزار هکتار وسعت دارد، گفت: فقط ۸۰ هزار هکتار از وسعت جنگل‌های ارسباران در اختیار محیط زیست است.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

امکانات پیشرفته اطفای حریق در منطقه وجود ندارد

فرماندار خداآفرین نیز با هشدار نسبت به وقوع آتش سوزی در جنگل‌های ارسباران گفت: امکانات پیشرفته اطفای حریق در منطقه وجود ندارد.

علی امیری راد با اشاره به اینکه باید شهرستان خداآفرین به امکانات پیشرفته اطفای حریق مجهز شود، گفت: سیاستگذاری و اولویت اصلی مدیریت بحران این شهرستان پیشگیری از وقوع آتش سوزی به عنوان دغدغه اصلی در مراتع و جنگل‌ها است.

وی بابیان اینکه فرماندهی میدان عملیات در زمان آتش سوزی در مناطق حفاظت شده با محیط زیست و در مناطق غیر حفاظت شده با منابع طبیعی است، اعلام کرد: ۱۲ کانون پرخطر آتش سوزی در منطقه شناسایی و ۱۵ نفر قرق بان به منظور پیشگیری از آتش سوزی و قطع اشجار انتخاب و به همین منظور تیم‌های اطفا حریق و همیاران طبیعت سازماندهی شده است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت حضور به موقع و سریع نیرو در محل آتش سوزی، نیروهای تخصصی منابع طبیعی و محیط زیست باید نیروی واکنش سریع تشکیل دهند.

امیری راد استقرار نیرو و تجهیز ادوات اطفا حریق در پاسگاه‌های محیط بان بویژه در کانون‌های پرخطر آتش سوزی از جمله پاسگاه کلاله را ضروری دانست و گفت: سیستم رادیویی و بی سیم مدیریت بحران جهت برقراری ارتباط در مواقع بحران و همچنین فعال سازی سامانه ۱۲۵ در سه ایستگاه شهرستان باید تقویت و مشکل آنتن دهی آن رفع شود.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

فعال بودن گشت‌های تلفیقی و نظارتی در فصل گرما

فرماندار خداآفرین همچنین بر فعال بودن گشت‌های تلفیقی بویژه در فصل گرما و گردشگری تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه مهار آتش در مناطق جنگلی و مراتع یک امر تخصصی و نیازمند آموزش افراد می‌باشد، در این راستا مانور اطفا حریق در روزهای آتی برگزار می‌شود.

وی با تاکید براینکه نیروهای آتش نشانی شهرداری عاشقلو و منطقه آزاد ارس باید در آماده باش کامل باشند، گفت: دستگاه‌ها و ادارات باید در امر پیشگیری و اطفا حریق با هم همکاری و تعامل داشته و رؤسای ادارات در مواقع وقوع آتش سوزی در دسترس باشند.

امیری راد از تعیین محل ایجاد پد هلی کوپتر در بخش منجوان خبر داد و افزود: نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی همواره در شناسایی افراد خاطی در آتش سوزی آماده هستند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد/ آتش در کمین جنگل‌های ارسباران

تشدید بارش‌ها و احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در ارسباران

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: بارش‌های خوب امسال در استان، احتمال آتش سوزی در جنگل‌های زیبای ارسباران را تشدید می‌کند.

محمد باقر هنربر از تشدید بارش‌ها و احتمال وقوع آتش سوزی گسترده در ارسباران خبر داد و گفت: اقدامات و اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه توسط ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست و سایر دستگاه‌ها در خصوص آتش سوزی مراتع و جنگل‌های ارسباران باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجارب تلخ آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها، اتخاذ تمهیدات لازم در این خصوص در دستور کار قرار می‌گیرد ادامه داد: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مسئول اطفای حریق بوده و ستاد کل نیروهای مسلح نیز بر اساس بند ز ماده ۱۴ مکلف به کمک در امداد هوایی است.

با تمام این اوصاف امیدواریم با فرهنگ سازی بین مردم برای خطرات روشن کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها و همچنین تهیه امکانات و تجهیزات پیشرفته اطفای حریق در شهرستان‌های سطح حوزه ارسباران شاهد هیچ گونه آتش سوزی در این منطقه نباشیم و اگر اتفاقی نیز رخ دهد تمامی دستگاه‌ها آمادگی لازم برای خاموش کردن آتش را داشته باشند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها