آژانس بین المللی انرژی:کاهش تولید برای افزایش قیمت نفت کافی نیست

مدیر آژانس بین المللی انرژی روز جمعه گفت که اقدامات (اوپک پلاس) برای کاهش تولید نفت در شرایط کنونی احتمالا برای افزایش قیمت کافی نباشد.

آژانس بین المللی انرژی:کاهش تولید برای افزایش قیمت نفت کافی نیست

مدیر آژانس بین المللی انرژی روز جمعه به شبکه اسکای نیوز عربی گفت که اقدامات (اوپک پلاس) برای کاهش تولید نفت در شرایط کنونی احتمالا برای افزایش قیمت کافی نباشد.

اسکای نیوز به جزییات بیشتر این خبر هیچ اشاره‌ای نکرده است، هرچند به دنبال شیوع ویروس کرونا بازارهای نفت با کاهش شدید قیمت روبرو شدند زیرا این بیماری تقاضای سوخت در سراسر جهان را بشدت کاهش داد و تقریباً حمل و نقل تجاری هوایی را در سرتاسر جهان فلج کرد.

همچنین با اعمال قرنطینه و محدودیت‌های ضروری برای مقابله با کرونا، خانه‌نشین شدن مردم و تعطیلی مشاغل، مصرف بنزین و گازوئیل در سراسر دنیا کاهش یافت.

اظهارات مدیر آژانس بین‌المللی انرژی چند روز پس از آن انجام می‌شود که در آخرین نشست اوپک پلاس که ۲۲ فروردین ماه برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا کشورهای نفتی برای جلوگیری از کاهش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت و بهبود اوضاع اقتصادی به میزان ۱۰ میلیون بشکه معادل ۲۳ درصد از تولیدات خود را کاهش دهند؛ البته بر اساس این توافق، ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی شدند.

در مجموع، تولید اوپک که در زمان حاضر ۲۶ میلیون و ۶۸۳ هزار بشکه در روز است، با کاهش بیش از ۶ میلیون بشکه‌ای به ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کشورهای غیر اوپکی حاضر در توافق نیز که ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولید میکردند، حالا با این توافق حدود چهار میلیون بشکه از نفت خود را از بازار خارج میکنند و تولیدشان به ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

توافق قبلی کشورهای عضو اوپک و غیراوپک (موسوم به اوپک پلاس) برای کاهش عرضه نفت در اول آوریل (۱۳ فروردین) پایان یافت و عربستان و روسیه نتوانستند در مورد یک چارچوب جدید به توافق برسند.

پس از آن عربستان عصر روز ۱۴ فروردین خواستار نشست فوری اوپک پلاس شده بود.

دولت ریاض اعلام کرد که این نشست در راستای تلاش برای حمایت از اقتصاد جهانی و در پاسخ به درخواست رییس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

درخواست عربستان برای نشست فوری اوپک پلاس پس از آن روی داد که پیش از آن"دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا در خصوص شرایط جاری بازار نفت با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی تلفنی گفت وگو کرده بود.

اوپک پلاس در حدود دو سال و نیم گذشته مکررا توافق خود برای کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای خود را تمدید کرده بود.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها