پای "محیط‌بان"، پای طبیعت قربانی شد / جای خالی حمایت کامل از محیط‌بانان در خوزستان

محیط‌بان خوزستانی که یک ماه پیش برای پاسداری از محیط‌زیست مقابل قاتلان طبیعت ایستاده بود، یک پای خود را از دست داد.

پای "محیط‌بان"، پای طبیعت قربانی شد / جای خالی حمایت کامل از محیط‌بانان در خوزستان

خبر کوتاه اما تلخ است. بسیار این جمله به گوشمان رسیده که طبیعت قربانی گرفت ولی این بار عکس این قضیه افتاد. حامی طبیعت برای دفاع از محیط زیست قربانی شد.

یورش مسلحانه به طبیعت جاندار و بی دفاع

یک ماه پیش سوداگران طبیعت مسلحانه به پاسگاه محیط بانی یورش برده و چهره سبز طبیعت را خونین کردند. عبدالحسین کریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند درباره این تجاوز مسلحانه به طبیعت گتوند گفت: اواخر فروردین‌ماه 4 فرد مهاجم نقابدار به صورت مسلحانه به علت نامعلومی به پاسگاه محیط بانی اداره حفاظت محیط زیست در نزدیکی روستای دو پیران در بخش مرکزی این شهرستان حمله کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گتوند با بیان اینکه در کنار پاسگاه محیط بانی یک زنبوردار در حال فعالیت است، اظهار داشت: مجرمان با طناب دست و پای زنبوردار را بستند و از خودروی مدل تیگو اروندی او برای این حمله استفاده کردند.

دفاع جانانه محیط‌بان و ناکام ماندن متجاوزان به طبیعت

کریمی تصریح کرد: این متجاوزین پس از حمله به این پاسگاه محیط بانی، سید امین هادی‌پور محیط بان 37 ساله این اداره را با اسلحه شکاری از ناحیه پا مصدوم و از منطقه متواری شدند، اما موفق به سرقت خودروی زنبوردار نشدند.

سید امین هادی‌پور محیط‌بان شهر گتوند زادگاه قیصر امین پور با 5 سال سابقه محیط‌بانی، فروردین 99 با افرادی که قصد حمله به پاسگاه محیط‌بانی منطقه گُتوند در خوزستان را داشتند درگیر و از ناحیه پا به شدت آسیب دید.

محیط بان گتونی از ناحیه پا مصدوم و برای درمان به تهران اعزام شد

محیط‌بان جسور پس از حادثه به بیمارستانی در اهواز منتقل شد و پس از آن برای ادامه درمان به تهران اعزام شد. یک ماه در تهران بستری و کار مداوا ادامه داشت تا اینکه پس از یک ماه تیم درمان به این نتیجه رسید که برای حفظ جانش باید پای وی از زانو قطع شود.

سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا در عیادت از محیط بان مجروح پاسگاه محیط‌بانی گتوند با تاکید به حمایت همه جانبه نیروی انتظامی از محیط بانان خواستار توجه بیشتر به حفظ امنیت و سلامت محیط بانان در مناطق مختلف کشور شد.

جانشین معاون هماهنگ کننده ناجا : عاملان حمله به محیط بان گتوندی به زودی دستگیر می شوند

وی با اشاره به موضوع حمله مسلحانه به پاسگاه محیط بانی گتوند خوزستان افزود: از نخستین لحظات وقوع این حادثه، توان اطلاعاتی و عملیاتی پلیس خوزستان برای شناسایی و دستگیری عوامل این جنایت به کار گرفته شد و تاکنون به نتایج خوبی دست یافته‌ایم که در آینده نزدیک و در زمان مناسب و مستندات مربوط به این حادثه اطلاع رسانی می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه محیط زیست یک مسئله ملی است و لازم است برای اعتلای آن با عزم ملی وارد عمل شد، خاطرنشان کرد: محیط بانان در روند انجام وظایف محوله و مقابله با افراد سودجو و متجاوزان به محیط‌زیست گاهی از سوی این افراد مورد تعرض قرار می‌گیرند و برخی مواقع حتی تعدادی از این همکاران به شهادت می‌رسند.

سردار شرفی تاکید کرد: پلیس و دستگاه قضائی با برخورد شدید با متجاوزان به محیط زیست و تعرض کنندگان به محیط بانان فرصت هرگونه سودجویی را از این قبیل افراد سلب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان: حمایت بیمه‌ای و قضایی از محیط‌بانان

محمدجواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پوشش بیمه‌ای و حمایت مالی و قضایی مناسب برای محیط بانان وجود دارد. سال گذشته قوانین خوبی تصویب شد که محیط بانان چنانچه در حین عملیات دچار سانحه شوند مانند ماموران نیروی انتظامی از مزایا و امتیازات استفاده کنند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز ماموران محیط بان در استان و سراسر کشور مورد حمله قرار گرفتند و منجر به نقص عضو و حتی فوت ماموران شده است که امیدواریم برخی قوانین مصوب شده در این زمینه به مرحله اجرا درآیند و حمایت بیشتری از محیط بانان صورت گیرد.

محیط‌بان جانباز در بخش اداری به خدمت خود ادامه می‌دهد

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه افراد متخلف در همه جای استان وجود دارند و همه ماموران محیط بان در خطر مواجهه با این متخلفان هستند، بیان کرد: از مسوولان انتظار داریم پوشش‌های حمایتی مناسبی برای این محیط‌بانان درنظر بگیرند.

اشرفی گفت: این محیط بان که متاسفانه در درگیری با متخلفان آسیب دید و منجر به نقص عضو وی شد، همکاری خود را با حفاظت محیط‌زیست ادامه خواهد داد اما در سمت اجرایی قادر به کار نخواهد بود و در سمت ستادی ادامه کار می‌دهد.

منبع: تسنیم

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • رضا خوزستان
    0

    تا وقتی در کشورمان قوانین محکم در قبال حمایت از محیط بانان نداشته باشیم و هر از گاهی در محاکم حکم اعدام محیط بانانی که در درگیری مسلحانه با متجاوزان به محیط زیست و حیوانات وحشی خاطیان را هلاک یا زخمی کرده اند و این فرایند باعث می‌شود تا چند سال دیگر اثری از محیط طبیعی و جانوران آنها نمی‌ماند و بقیه آنها به ببر مازندران و شیر ایرانی میپیوندند

  • علی
    0

    کجا و چطور از محیط بانان پشتیبانی ده؟اسلحه دستش داده میشه ولی موقع شلیک‌به هزار نفر باید جواب بده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها