یک کارشناس صنعت خودرو پاسخ می‌هد:

چرا موشک می‌سازیم اما در تولید خودرو باکیفیت ناتوانیم؟

این بحث که چرا کشورمان با اینکه در صنایع دفاعی موفق عمل کرده و برای نمونه موشک‌های پیشرفته‌ای دارد، اما در عین حال ساخت خودروی داخلی به‌روز تا کنون محقق نشده، سابقه‌ای طولانی دارد.

چرا موشک می‌سازیم اما در تولید خودرو باکیفیت ناتوانیم؟

این بحث که چرا کشورمان با اینکه در صنایع دفاعی موفق عمل کرده و برای نمونه موشک‌های پیشرفته‌ای دارد، اما در عین حال ساخت خودروی داخلی به‌روز تا کنون محقق نشده، سابقه‌ای طولانی دارد. اخیراً نیز با اشاره رهبر انقلاب اسلامی، این پرسش و مطالبه دوباره داغ شد که: چرا موشک می‌سازیم اما در تولید خودرو باکیفیت ناتوانیم؟

صنعت خودرو در ایران سابقه‌ای بیش از ۵۰ سال دارد و فعالیت خود را تقریباً همزمان با سایر کشورها از جمله کره‌ جنوبی آغاز کرده است. کارشناسان مختلف با مقایسه خروجی این صنعت در ایران و کره از فرصت‌های از دست‌ رفته خودروسازی در ایران می‌گویند. برخی مردم نیز با اشاره به صنایع دفاعی کشور می‌گویند ساخت موشک سخت‌تر است یا خودرو؟ چرا ایران موشک می‌سازد، اما در ساخت خودرو، پیشرفت کافی نداشته است؟ چرا طراحی‌های خودرو در ایران به نتیجه نمی‌رسد، اما موشک‌های ایرانی در امور دفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

ضمن در نظر داشتن تفاوت‌های این دو صنعت، باید گفت صنعت خودرو در کشور حال و روز خوبی ندارد. آن‌طور که امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه علم‌وصنعت می‌گوید، این صنعت، نمادی از تجاری‌سازی و تولید انبوه فناوری است که شبکه گسترده‌ای از طراحی و تأمین مواد اولیه تا تولید و توزیع را در برمی‌گیرد که در ایران با اختلالات مختلفی مواجه است.

کاکایی در این رابطه گفت: طراحی خودرو امری چند لایه است و خودروساز، تنها یکی از بخش‌های این فرآیند است. دو بحث اساسی که در صنعت خودروی کشور نادیده گرفته شده، قطعه‌سازی و اجرای آزمون‌هایی است که نقش اساسی در طراحی خودرو و تبدیل آن به یک محصول تجاری با قابلیت تولید انبوه را دارد.

وی افزود: اکوسیستم‌ نوآوری در ایران دچار خطاهای مختلفی است. در واقع برای اینکه بتوانیم در زمینه ساخت خودروی داخلی به جایگاه قابل قبولی برسیم، نیاز به مکانیسم‌های دولتی حمایت‌کننده و شرکت‌های دانش‌بنیان میانی داریم تا در این فرآیند، مشارکت مؤثری داشته باشند.

موشک با خودرو قابل‌مقایسه نیست. در واقع در ساخت موشک، نه قیمت مسئله مهمی است، نه کیفیت آن توسط مصرف‌کننده عادی رصد می‌شود. موشک به تولید انبوه نمی‌رسد، اما خودرو، یک کالای تجاری دارای تولید انبوه است که نیاز به قیمت‌گذاری صحیح و کیفیت مطلوب دارد

بر خلاف موشک، خودرو کالای تجاری انبوه است

این استاد دانشگاه در پاسخ به سؤالی درباره مقایسه توان موشکی و ساخت خودرو در کشور گفت: موشک با خودرو قابل‌مقایسه نیست. در واقع در ساخت موشک، نه قیمت مسئله مهمی است، نه کیفیت آن توسط مصرف‌کننده عادی رصد می‌شود. موشک به تولید انبوه نمی‌رسد، اما خودرو، یک کالای تجاری دارای تولید انبوه است که نیاز به قیمت‌گذاری صحیح و کیفیت مطلوب دارد. وقتی از خودروی داخلی صحبت می‌کنیم، از کالایی می‌گوییم که با یک قیمت رقابتی به دست مصرف‌کنندگانی در سراسر جغرافیای کشور، از اردبیل با آن دمای پایین در زمستان تا بندرعباس با آن دمای بالا در تابستان برسد و در هر دو اقلیم، کیفیت خود را حفظ کند.

وی ادامه داد: این دو صنعت از سایر ابعاد نیز با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. در زمینه ساخت موشک، تمام اختیارهای لازم از طراحی تا تولید و حتی تأمین سوخت به یک مجموعه داده شده، اما در خودرو این‌گونه نیست. به‌عنوان مثال، ما در ساخت خودرو استانداردهای یورو ۵ را در نظر داریم، اما توزیع سوخت یورو ۵ همچنان با مسائلی روبه‌روست.

خودروسازی یک شبکه گسترده فناوری است

کاکایی خودروسازی را یک شبکه گسترده فناوری می‌داند که باید به لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیر باشد. وی در این رابطه توضیح داد: در اینجا موضوع پیشرفت‌های تکنولوژی و مواد اولیه، اهمیت پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال در موتورهای با استاندارد یورو ۴ و ۵ توصیه می‌شود از روغن‌موتور سنتتیک استفاده شود که قیمت بیشتری نسبت به روغن‌موتور معمولی دارد. یعنی پیشرفت تکنولوژی رخ داده، اما قیمت استفاده از خودرو برای مصرف‌کننده افزایش یافته است. در بحث مواد اولیه نیز با وجود یارانه ‌های دریافتی توسط تولیدکننده این مواد، قیمت آنها نسبت به سطح جهانی بالاتر است.

صنعت خودرو به تعامل جهانی نیاز دارد

وی درباره وضعیت فعلی صنعت خودرو در کشور، ضمن تأکید بر تعامل جهانی گفت: ما در بخش‌هایی از صنعت خودرو، به پیشرفت‌هایی رسیده‌ایم، اما در بسیاری از زمینه‌ها چندان قوی نیستیم که طبیعی است. در واقع انتظار نمی‎رود از صفر تا صد یا از طراحی تا تولید انبوه در داخل انجام شود. اگر چنین انتظاری داشته باشیم، قیمت بسیار بالا خواهد بود. خودروسازهای بزرگی که در سطح جهانی فعالیت می‌کنند نیز نیمی از قطعات خود را از کشورهای دیگر تأمین می‌کنند. مسئله صنعت خودروی کشور این است که اجازه تعامل جهانی نداریم. این مسئله از حدود دو سال پیش و با خروج آمریکا از تعهدات بین‌المللی خود تشدید شد.

صنعت خودرو نمادی از فناوری تجاری‌سازی شده است

کاکایی با تأکید بر اینکه طراحی خودرو در کوتاه‌مدت به تولید انبوه منجر نمی‌شود، توضیح داد: صنعت خودرو نمادی از فناوری تجاری‌سازی شده است که نیاز به سرمایه‌گذاری میان و بلندمدت دارد و هزینه‌های یک طراحی ساده، ساخت نمونه اولیه و انجام آزمون‌ها قابل توجه است. ما این سرمایه‌گذاری را انجام ندادیم و حتی ۲۸ خودروساز خصوصی کشور نیز بیشتر در زمینه مونتاژ فعالیت می‌کنند. در غیر این صورت در دوران تحریم، صنعت خودرو تا این میزان تحت تأثیر قرار نمی‌گرفت. در ایران، خودروسازی خصوصی تعطیل شده و دو خودروساز دولتی نیز شرکت‌های زیان‌دهی هستند.

این کارشناس صنعت خودرو درباره لزوم تعامل تمامی بخش‌های صنعت خودروی کشور با یکدیگر گفت: در ایران این ظرفیت وجود دارد که به تولید انبوه و تجاری‌سازی فناوری خودرو دست‌ پیدا کنیم، اما مسیر طولانی در پیش داریم تا چرخه طراحی به‌نتیجه برسد. این موضوع فقط در دست خودروساز یا در دست دانشگاه نیست. در واقع نباید تصور کنیم تولید در صنعت خودرو به‌وسیله یک شرکت انجام می‌شود، بلکه یک کار اجتماعی است و بالاترین مکانیسم تولید انبوه در مقایسه با سایر صنایع را به لحاظ تعداد قطعات و عوامل دخیل در خود دارد و نیازمند همکاری تولیدکنندگان مواد اولیه، قطعه‌ساز و خودروساز است و تمام بخش‌های این خوشه صنعتی باید با یکدیگر در تعامل باشند. علاوه بر این، حمایت نظام اقتصادی و حقوقی کشور و نیز حمایت‌های نظام مالی اهمیت ویژه‌ای در این زمینه دارد.

وی افزود: دولت‌های مختلف در دوران بحران از صنعت خودرو حمایت می‌کنند که به‌عنوان مثال می‌توانیم از حمایت دولت آمریکا از کرایسلر یاد کنیم. به‌طور کلی نیز تحقیقات حوزه خودرو در کارخانه‌های آلمانی بنز، بی‌ام‌دبلیو و فولکس توسط دولت آلمان مورد حمایت است.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 18
  • فروضات
    0

    چون در خودر و سازی نفوذی و مافیا وجود دارد در ساخت موشگ نه

  • محمدجواد عباسی
    0

    بنظر مغالطه است.بحث این است که چرا موشک با فناوری پیچیده تر را می توان تولید داخل نمود ولی پراید نمیشه؟ بحث درباره توان علمی وعملیاتی برای تولید است که چرا در خودروسازی ایقدر سطحش پایین است؟!

  • مظلوم
    0

    چون موشک ها رو از کره شمالی و چین و بازار سیاه میخریم و اسمشو عوض کرده و اسم های عربی روی موشک میگذاریم مثل سهاب سنگ زلزال فاتح قیام ذوالفقار عمادمغنیه و ....و آنهایی را که میشود مهندسی معکوس کرد را نصف و نیمه تولید میکنیم و در عمل و جنگ واقعی باید دید چند مرده حلاجیم و آیا از ۱۰ موشک شلیک شده چن تاش به هدف دشمن میخوره چن تاش به هدف خودی میخوره و چن تاش عمل نمیکنه ولی در خودرو سازی اجازه واردات آزادو گرفتن تا منافعشون تامین بشه و پراید حلبی تابوت سیارو رو ۱۰۰ میلیون قالب ملت میکنن البته ۱۰۰٪خودرو های داخلی اولش وارد شده بعد داخلی سازی شده صنعت مونتاژ خودرو ۷۰ سال پیش رو به زور جلو میبریم.. داستان داستان ظلم تاریخی یه عده بر ملت ایرانه....

  • Ali
    0

    بعید می‌دونم موشک هم ساخت داخل باشد ممکن است مثل پیکان موتور پژو یا پژو آردی فقط سرهم بندی در کشور انجام شود وگرنه مغزهایی که توان تولید موشک دارن خودرو هم می‌توانند تولید کنند البته بنده از اینکه چنین وضعیتی در کشور داریم خوشحال نیستم و دوست دارم چه در صنایع دفاعی وچه در صنایع دیگر در کشور در حد عالی بوده و نیازی به کشورهای دیگر نداشته باشیم و حتی محصولاتشان صادر شود ولی بعضی چیزها را براحتی نمیشود باور کرد مثلاً میگویند جنگنده ساختیم (کوثر) موتور هواپیما و مخصوصا موتور جت نیاز به تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای دارد آلیاژ آن باید توان تحمل گرما و فشار بالایی را داشته باشد چطور ما چنین صنعتی داریم ولی نمی‌توانیم قطعات موتور با کیفیت تولید کنیم که بمراتب فشار کمتری از قطعات موتور جت تحمل میکند اگر تکنولوژی بالا داریم و تولید نمی‌کنیم و ماشینهای بی کیفیت چینی با قیمتهای نجومی به مردم میفروشیم پس به مردم خیانت میکنیم در مورد تجهیزات الکترونیک موشک و هواپیما نیز همچنین به امید روزی که بتوانیم این محصولات را در کشور تولید کنیم و به خارج وابسته نباشیم

  • ناشناس
    0

    در ساخت موشک مساله حاکمیتی وجود داره نه بحث منفعت اما در ساخت خودرو همین اندازه که از کیفیت زده میشه جیب عده ایی مفت خور و مدیر پر میشه و در مقابل جان و سرمایه مردم بر باد میره

  • ناشناس
    0

    وقتی از زمانهای بسیار گذشته که عراق ایران رابا موشک هدف قرار میداد نیاز شدید به بومی سازی موشک به عنوان یک سلاح استرتژیک حس شد واون درحالی بود که تحریمهای نظامی بسیار شدیدتر ازموارد عمومی بود.ولی خواستن توانستن است ودانشمندان این عرصه فارغ از منازعات اقتصادی واجتماعی به کار خود مشغول شدند.ولی در تولیدات خودروسازی بااعمال تحریمهای نیم بند وپول سرشار نفت هیچگاه این فرصت به داخل داده نشد که به صورت جدی روی آن کارکنند به عبارتی هیچوقت تحت فشار نبودندو تجار با واردات قطعات مشکل رابه راحتی حل میکردند .ما باید این مفهوم را درک کنیم که بایستی تمام وکمال روی پای خود بایستیم وشرایط ورود قطعات از دیگر کشورها رامانند دیگر خودروسازان جهان که متکی به کشورهای دیگر هستند نداریم.اگر این مفهوم راخوب درک کردیم که هیچ پشتیبانی از خارج نداریم سریعا موفق خواهیم شد.

  • .تعرفه ۲۰۰ درصدی بلای جان مردم
    0

    بعد از ۵۰ سال هنوز میگه در خودرو سازی در خان اول هستند.تا انحصاراست رقابت نباشد و تعرفه ها مثل قله اورست هستند ۵۰ سال دبگه هم در همین خان خواهید بود‌چون خودرو ساز نیازی به حرکت و تکان خوردن ندارد نیازی به بازاریابی و جلب رصایت مشتری ندارد نیاز ندارد که با هزار بدبختی جنس خود را به نسیه بفروشد مثل تمام همفطاران خودش در دنیا.در ایران هنوز خودروئی تولید نشده پولش را از مردم می گیرند.ایران بهشت شرکت های ورشکسته و عهد عتیقی است.یک بچه دبستانی این حقایق را می داند ولی چرا مسوولین بعد ۴۰ سال هی این دست و ان دست می کنند.حتما منافعشان در این است که در همین خان اول برا همیشه بمانند.مردم کیلوئی چند اونها مجبورند همیشه تو صف این حلبی ها باشند چون راه دیگری ندارند.مگه تلویزیون و کولر و یخچال است که با کولبری از مرز رد بشه و بدست مردم تشنه برسد.اوف بر شما اوف اوف.خدا انتقام مردم مظلوم را از شما عنقریب خواهد گرفت

  • ح ب
    0

    سلام خسته نباشید بگم چرا موشک خوب می سازند ولی ماشین باکیفیت نمیتونن بسازند .چون مسئولان خودروسازان وبعضی تولیدکننده گان خیانت کارندبخاطراین بعضی تولیدات داخلی بی کیفیت است .ازلوازم خودرو کسرمیکنند . ولی موشک سازان درکارشان خیانت نمیکنند

  • جاده
    0

    واقعا یعنی نمی دانی چرا .احتمالا بجای شیر مادر .شیر خشک خورده ای

  • مرتضی
    0

    این کاملا مشخصه چون خودرو برای استفاده منو تو هستش ولی موشک برای دفاع از منافع آقایون .خودتون حساب کنید تو ارگان های نظامی بیشتر از لندکروز و هایلوکس استفاده میشه ( برای مقامات ) چرا پراید و تیبا سوار نمیشن . خون مسعولین ایرانخودرو و سایپا ماشین های اروپایی و ژاپنی استفاده میکنن نه محصولات خودشونو .

  • یزدان
    0

    چون موشک را روسیه و چین برای ایجاد موازنه ی قدرت جهانی آنهم با کمترین هزینه برای خود و به قیمت نابودی ایران برایمان میسازند ولی ....

    نظرات شما -
    • علی
      1

      چجوری این حرفو میزنی؟توی آزمایشگاه ها و مراکز سپاه و ارتش رفتی ببینی ک چه خبره؟چین و روسیه اگه بخوان بفرستن ک با آمریکا طرفن!چرا نمیخوای باوز کنی ما میتونیم؟!

  • محسن
    0

    عذر بدتر از گناه، بگو اختاپوس خودرو و مافیا نمیذاره پیشرفت بکنیم و اجازه ورود استعداد جوان و نیرو کار رو نمیده

  • ناشناس
    0

    پیشنهاد میشود مجموعه وزارت دفاع و اقمار آن که دست اندرکار تولید موشک هستند با همکاری دانشگاه ها یک خودرو ملی با فناوری روز طراحی و تولید کنند و قیمت اولیه خودرو را که بصورت تکی تولید شده محاسبه نمایند و بهای تولید انبوه آن نیز ارزیابی گردد تا یکبار و برای همیشه معلوم شود کدام نظریه صحیح است ضمن اینکه تولیدات صنایع نظامی ما صرفا موشک نیست و طیف وسیعی از محصولات اعم از زمینی و دریایی و هوایی را نیز شامل میشود

  • علی
    0

    دلیلش مشخصه چون ما سیاست نظامی داریم ولی سیاست خودکفایی و تولیدی نداریم!غیر از ماشین .. دارو هست بیوتکنولوژی هست(هر سال همه قبول شده هاش توی کنکور ک ۱۰ نفرن و رتبه بهتر از پزشکی میخواد میرن خارج .. بیوتکنولوژی همین ساخت ویروسایی مثل کروناست) کشاورزی چرا وقتی تولید زیاد داریم واردات داریم؟و خیلی چیزای دیگ

  • صدافت
    0

    چون در موشک سازی چیزی به نام خیانت،وخوردن وجود ندارد،درماشین اول باید سران سیر بخورند،بجز دلال ها بقیه پول اضافی که روی قیمت ماشین رفته توی جیب کیه..دلال ها از مسؤلان خط می گیرند،حرام خوری را از بعضی مسولان یاد گرفتن،خدا به این مردم رحم کند،چون همه شدن ضد مردم

  • m
    0

    نه قیمت مهم نه کیفیت واقعا جالبه شخمی شخمی پولا رو به چوخ میدین بعد اینجوری هم جواب میدین اگر توانایی ساخت ماشین رو ندارید چرا راه گمرک را باز نمیکنید ک خیلی خیلی ارزونتر و با کیفیت تر مردم خودرو سوار شن والا از کامنت و حرف دیگه خسته شدم سنی ندارم سی سالم ولی دیگه ازین حرفا و خبرا ازین ک تو تاکسی میشینم همه حرف میزنن و آگاهن کاری نمیکنن خسته شدم ما مردم ایران مثل اون پسرهایی هستیم ک برای خونواده خودشون شیرن ولی بیرون گوسفندی بیش نیستن هموطن حرف نزنی خیلی سنگین تری احسنت چون فقط هارت و پورت عمل صفر

  • برنده‌قرعه‌کشی
    0

    اصلا‌کی‌گفته‌خودروهای‌روز‌سی‌سال‌پیش‌باید‌با‌کیفیت‌تولید‌شوند،‌ما‌گفتیم‌انها‌را‌با‌یک‌سی‌ام‌قیمت‌تولید‌کنید‌،خودمان‌می‌بریم‌با‌کیفیتشان‌می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها